فراخوان اجلاس سراسری نماز، فصل مشترک صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3827397
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱

فراخوان اجلاس سراسری نماز، فصل مشترک صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 24 تیرماه در بین خبرهای منتشر شده بیش از هر خبر دیگری از انتشار فراخوان اجلاس سراسری نماز خبر داده‌اند.

فراخوان اجلاس سراسری نماز، فصل مشترک صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛‌ اعلام فراخوان اجلاس سراسری نماز و رونمایی از سند تحول کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از جمله خبرهای منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها بوده است که بیشترین انتشار را در این صفحات داشته‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به این صفحات می‌اندازیم.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس امروز 24 تیرماه با انتشار دو مطلب خبری تا زمان انتشار این گزارش به روزرسانی شده است که یکی از آنها مربوط به بارگذاری تلاوت ترتیل صفحه ۸۸ قرآن شامل آیات ۶۰ تا ۶۵ سوره مبارکه نساء با صدای استاد عبدالباسط است.
خبر دیگر این خبرگزاری مربوط به فراخوان بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز و مدرسه» است. این فراخوان شامل موضوعاتی نظیر شیوه‌های دعوت دانش‌آموزان به نماز، نقش مدیران و معلمان در دعوت به نماز، نقش اولیاء در رونق نماز مدارس، راهکارهای حضور فعال روحانیون در نماز مدارس، چگونگی پیوند مدرسه با مسجد، راهکارهای رونق نماز مدارس و چگونگی نقش دانش‌آموزان در رونق نماز مدارس است. مهلت شرکت در این فراخوان تا 15 آبان ماه سال جاری است و ثبت‌نام و ارسال آثار از 15 تیرماه آغاز شده و علاقه‌مندان از طریق سایت ستاد اقامه نماز یا صندوق پستی 1417743181 می‌توانند اقدام کنند.
تسنیم
گفت‌وگو با یکی از محققان علوم قرآن و حدیث با موضوع کرامت انسانی یکی از پنج خبر منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم است. حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدجواد بهشتی» در بخشی از این گفت‌وگو احترام انسان‌ها به یکدیگر را موضوعی محوری در دهه کرامت اعلام کرده و گفته است: «این موضوع به قدری نزد خداوند متعال از اهمیت بالایی برخوردار است که در قرآن کریم فرمود: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی‌ آدَمَ‌». حضرت امام صادق (ع) در حدیثی می‌فرماید: وقتی آیات «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» را می‌خوانم به شوق می‌آیم که چقدر خداوند بندگانش را با احترام خطاب قرار می‌دهد».
در خبر دیگری که به گفت‌وگویی با رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اختصاص یافته است، به میزبانی 25 هزار مسجد از اردوهای تابستانی نوجوانان اشاره شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین «حبیب ارزانی» در این گفت‌وگو که منبع آن ذکر نشده، گفته است: «به منظور اهمیت و لزوم برنامه‌ریزی صحیح برای اوقات فراغت برای گروه‌های سنی مختلف، ستادهای استانی ما در زمینه غنی سازی اوقات فراغت از ابتدای تیرماه تشکیل شده و امیدوارم خروجی آن به رشد و بالندگی نسل جوان و نوجوان منتج شود. این کانون ها امسال در شش محور قرآن و عترت، آموزش و توانمندسازی، فعالیت‌های هنری، شبکه سازی و فضای مجازی، کتاب و کتابخوانی و فعالیت‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند».
تسنیم نیز امروز از فراخوان اجلاس سراسری نماز نیز خبر داده و در خبر دیگری پیام تبریک رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین به رئیس جدید شبکه قرآن و معارف سیما را منتشر کرده است. همچنین این خبرگزاری در خبر دیگری از برپایی شب شعر رضوی در اردوی اسلام ناب خبر داده است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه علاوه بر انتشار فراخوان اجلاس سراسری نماز، از رقابت 242 متسابق در مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن استان خراسان جنوبی خبر داده است. این مسابقات طی روزهای 26 تا 28 تیرماه به میزبانی شهرستان فردوس برگزار می‌شود.
این خبرگزاری همچنین گفت‌وگوی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را به نقل از روابط عمومی این ستاد منتشر کرده است. حجت‌الاسلام ارزانی در این گفت‌وگو با اشاره اینکه تاکنون بیش از ۴۶ هزار فعالیت در سامانه بچه‌های مسجد توسط خود اعضای کانون به ثبت رسیده، گفته است: «بیشترین فعالیت در حوزه کتاب و کتابخوانی ثبت شده است و بیشترین ثبت را به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و اصفهان داشته‌ایم».
خبرگزاری دانشجویان ایران همچنین از برگزاری کنگره «اربعین درآیینه شعر اقوام ایرانی» خبر داده است. «منصور محبی»، مسئول امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و نماینده بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا این خبر را اعلام کرده و گفته است: «به مناسبت گرامیداشت اربعین شهادت سیدالشهدا(ع)، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) نخستین کنگره ملی «اربعین در آئینه شعر اقوام ایرانی» را با عنوان «عقیق و ارغوان» برگزار می‌کند.
«آغاز جداسازی قطعات بتنی گنبد جدید حرم امام حسین(ع) در کرمان برای انتقال به کربلا»، «فعالیت ۸۳ موسسه قرآنی در لرستان» و «کتاب‌های برجسته بنیاد پژوهش‌های آستان قدس پیرامون امام هشتم» سه عنوان خبری دیگر خبرگزاری دانشجویان ایران در روز 24 تیرماه است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه قرآن و معارف از در آستانه رونمایی بودن سند تحول کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خبر داده است. این خبر را حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله ارزانی، رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بیان گرده و در تکمیل آن گفته است:‌ «با گذشت ۲۶ سال از عمر کانون‌های مساجد، این سند فردا (۲۵ تیرماه ۹۸) در شورای عالی سیاست‌گذاری کانون‌های مساجد رونمایی خواهد شد».
ایرنا همچنین به انعکاس دومین نشست از سلسله نشست‌های تربیتی با موضوع «بدفهمی‌ها از تربیت دینی» پرداخته است. حجت‌الاسلام «محمد پروازی»، استاد حوزه در این نشست با تأکید بر توجه به منابع اولیه دین گفته است: «مراجعه نکردن ما به این منابع باعث بدفهمی دینی ما شده است. منابع اولیه در نگاه دینی قرآن و عقل است؛ نه اجماع و روایت که بعداً وارد شد و قابل دستکاری است. فهم ما هم به تبع این دستکاری، می‌تواند دستکاری شود. امروز هم قائل به رجوع به منابع اولیه نیستیم و چه بسا موجب بهم‌ریختگی فرهنگی و فکری ما شود».
خبرگزاری جمهوری اسلامی همچنین در خبر دیگری روز 25 تیرماه را به عنوان آخرین فرصت برای تعیین دقیق جهت قبله در سال 98 عنوان کرده است. «مسعود عتیقی»، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در این مورد به خبرنگار ایرنا گفته است: «در صورتی‌ که فرصت قبلی برای تعیین دقیق جهت قبله با شاخص خورشیدی را از دست داده‌اید، سه‌شنبه ۲۵ تیر آخرین فرصت در سال ۹۸ برای تعیین دقیق جهت قبله با این روش است و علاقه‌مندان می‌توانند بدون نیاز به فرمول‌های دست و پاگیر ریاضی جهت دقیق قبله را به راحتی تعیین کنند».
این خبرگزاری همچنین از برگزاری نشست کمیته زیرساخت ستاد اربعین حسینی استان خراسان جنوبی خبر داده است. در این خبر از مشخص شدن سه گام برای تأمین زیرساخت‌های اربعین حسینی خبر داده شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان با انتشار سه خبر تا زمان انتشار این گزارش به روزرسانی شده که یکی از این مطالب خبری حدیثی از امام حسن(ع) درباره قدردانی از نعمت‌ها هست.
باشگاه خبرنگاران جوان در خبر دیگری اعلام فراخوان اجلاس سراسری نماز را مخابره کرده است. در این خبر محورها و قالب‌های ارسال اثر نیز اطلاع‌رسانی شده است. در پایان این اجلاس علاوه بر اهدای گواهی حضور در فراخوان به تمامی شرکت کنندگان، به 128 نفر برگزیده جوایزی همچون سکه بهار آزادی، کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و مشهد مقدس و ... اهدا می‌شود.
این خبرگزاری در گزارشی که با تیتر «چگونه در ماه ذی‌القعده توبه کنیم؟» به اطلا‌ع‌رسانی اعمال این ماه پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «ماه ذی القعده از با فضلیت‌ترین ماه‌های حرام، قمری و حج است که اعمال خاصی دارد؛ به جا آوردن ذکر صلوات بر محمد و آل محمد صد مرتبه، سیصد و شصت مرتبه ذکر الحمد لله رب العالمین، هفتاد مرتبه ذکر استغفرالله، هفتاد مرتبه اتوب الی الله، صد مرتبه سبحان الله، صد مرتبه الحمدلله، صد مرتبه لا اله الا الله، صد مرتبه الله اکبر، صد مرتبه لا اله الا الله الملک الحق المبین، صد مرتبه لاحول و لاقوة الا بالله، مداومت و خواندن نماز جعفر طیار حداقل هفته‌ای یک بار، مداومت بر نماز شب و نوافل یومیه، تلاوت آیه الکرسی بعد از هر نماز و به جا آوردن هزار مرتبه ذکر صلوات هر شب و روز جمعه از جمله این اعمال است».
مهر
خبرگزاری مهر امروز 24 تیرماه تنها خبر منتشر شده در صفحه قرآن و متون دینی خود را به گفت‌وگویی کوتاه با معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داده است.
عبدالهادی فقهی‌زاده در این گفت‌وگو از تدوین سیاست‌های بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن از پاییز آینده خبر داده و گفته است:‌ « فرآیند آغاز برنامه‌ها و تدوین سیاست‌های نمایشگاه بیست و هشتم از اولین ماه پاییز بصورت جدی کلید خواهد خورد. با تشکیل جلساتی سعی در بررسی نقاط قوت و ضعف نمایشگاه بیست و هفتم داشتیم تا از آنها در نمایشگاه بیست و هشتم به صورت جدی و عملیاتی از آن استفاده کنیم».
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین پنج خبر مخابره کرده که یکی از آنها مربوط به برگزاری نمایشگاه کتاب «قرآن و حقوق بشر» در حسینیه ارشاد است. این نمایشگاه از اول تا ۱۴ مرداد به‌مدت دوهفته در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد واقع در خیابان دکتر شریعتی برپا می‌شود.
ایبنا در ادامه اخبار امروز خود از برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «در جستجوی خورشید» اثر برگزیده دهمین جشنواره کتاب سال رضوی، در قم خبر داده است. حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی غلامعلی» نویسنده این کتاب در سخنانی با بیان اینکه در این کتاب برای روان بودن متون، از متن‌ها و عبارت‌های عربی کمترین استفاده ‌شده، افزوده است: «تعامل امام رضا (ع) با گروه‌های مختلف شامل هم‌سفران، دانشمندان، هنرمندان، راویان و برخی گروه‌های دیگر نیز از ویژگی‌های این اثر است، که در فصول مختلف شرح داده‌ شده است».
خبرگزاری کتاب در ادامه خبرهای امروز خود از برگزاری مراسم رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) که در تالار شیخ طوسی (ره) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شده، خبر داده است. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این مراسم پژوهش در عرصه سیره معصومان (ع) را پاسخگوی بسیاری از ابهامات تاریخی دانسته است».
«نمایش دست‌نوشته قرآنی منسوب به امام رضا (ع) در کتابخانه ملی» و گفت‌وگو با «حسین محمدی‌فام» نویسنده کتاب «قرآن بسندگی» به بهانه انتشار این کتاب، از دیگر مطالب خبری منتشر شده در این خبرگزاری است.

انتهای پیام 

captcha