از غیبت شرکت‌کنندگان حفظ تا اعتراض به برخی قرعه‌ها در قرائت
کد خبر: 3828074
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
گزارش ایکنا از مسابقات قرآن خراسان رضوی؛

از غیبت شرکت‌کنندگان حفظ تا اعتراض به برخی قرعه‌ها در قرائت

گروه فعالیت‌های قرآنی - رقابت حافظان کل و حافظان ۲۰ جزء قرآن کریم و بخش مقدماتی رشته تلاوت تحقیق در چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف خراسان رضوی در حالی پایان یافت که بیش از نیمی از حفاظ غیبت داشتند.

از غیبت شرکت کنندگان حفظ تا اعتراض به برخی قرعه‌ها در قرائتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی روز گذشته، ۲۶ تیرماه با رقابت حافظان کل قرآن کریم در مهدیه امام خامنه‌ای مشهد آغاز شد.
بنابراین گزارش، چهل و دومین دوره مسابقات قرآن خراسان رضوی با رقابت ۱۷ نفر از حافظان کل قرآن کریم خراسان رضوی راه یافته به مرحله استانی مسابقات همراه بود، که در این بین شهر مشهد با هفت شرکت‌کننده به لحاظ تعداد متسابقین پیشتاز شهرستان‌ها دیده می‌شد، به جهت کیفی این رقابت در حالی انجام شد که همه متسابقین حفظ کل قرآن در بخش صحت حفظ با اشکالات و نواقصی همراه بودند.
در مجموع رقابت رشته حفظ کل قرآن با شرکت کنندگانی از چند شهرستان خاص برگزار شد؛ اکثر شهرستان‌های خراسان رضوی این بخش نماینده نداشتند؛ گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌ها در بین متسابقین و مخاطبین این رشته قرآنی حکایت از پیشتازی محمدرضا جاهدی‌نیا از سبزوار، محمد لائینی و سیدعلی مومنیان از مشهد حکایت داشت.
پس از رقابت حافظان کل قرآن، مسابقه در رشته حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم ادامه یافت که در این مرحله نیز حافظان از کیفیت تلاوت مشابهی با حافظان کل برخوردار بودند، در این بخش نیز همچون حفظ کل قرآن کریم پراکندگی آماری شرکت کنندگان به لحاظ نمایندگی از شهرستان‌ها متمرکز در چند شهرستان خاص بود.

غیبت چشم‌گیر حافظان ۲۰ جزء در مرحله استانی
نکته عجیب بخش رقابت در حفظ ۲۰ جزء غیبت نیمی از افراد شرکت‌کننده در این مرحله از مسابقات قرآن بود، به طوری که از میان ۱۵ شرکت کننده رشته حفظ ۲۰ جزء هشت نفر به علت غیبت در مرحله استانی به طور معمول از روند مسابقات حذف شدند.
با پایان یافتن رقابت حافظان در روز اول مسابقات قرآن خراسان رضوی، مسابقه در بخش قرائت تحقیق یعنی پرمخاطب‌ترین بخش مسابقات قرآن در این استان بر اساس قرعه‌کشی نوبت قرائت ادامه یافت، با توجه به برگزاری مرحله شهرستانی این بخش از مسابقات ۴۵ نفر از سطح شهرستان‌ها به مرحله استانی آماده بودند که با غیبت تعدادی از این نفرات و کاهش تعداد متسابقین رقابت در این رشته ادامه پیدا کرد.

حاشیه‌های اعتراضی در رقابت قاریان
مهمترین نکات حاشیه‌ای در بخش مقدماتی رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات قرآن خراسان رضوی اعتراض شرکت کنندگان نسبت به عدم اطلاع رسانی مناسب در رابطه با بخش آزمون الکترونیک حفظ و مفاهیم قرآن کریم بود، البته برخی از قاریان به نحوه قرعه کشی و در نظر گرفتن برخی قرعه‌های غیرمتعارف در مسابقات معترض بودند.
با ارائه کارنامه قاریان این دوره از مسابقات قرآن خراسان رضوی از سوی هیئت داوران این گونه به نظر می‌رسد که محمد متقین، امید حسینی نژاد، علیرضا بیژنی، روح الله لسان طوسی، حمید صفدری، امین بهشتی، صادق قربانی و حمید حق طلب راهیافتگان به بخش نهایی رشته ‌قرائت تحقیق در این دوره از مسابقات استانی باشند.
جعفر حسینی، مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تشریح نحوه اجرای این دوره از مسابقات عنوان کرد: در این دوره از مسابقات تغییری در رشته‌های آوایی داشته‌ایم، البته در راه یابی شرکت کنندگان مرحله استانی تغییراتی داشتیم برای مثال دارندگان مدرک حفظ قرآن در گذشته به صورت مستقیم به مسابقات کشوری اعزام می‌شدند اما در این دوره به مسابقات استانی دعوت شدند؛ موضوع آزمون الکتریکی حفظ و مفاهیم قرآن هم مسئله جدیدی نیست بلکه از پارسال بوده که امسال نیز ادامه پیدا کرده است.
حسینی گفت: سهمیه اعزام افراد به مرحله کشوری هنوز مشخص نیست این سهمیه بر اساس تصمیم‌گیری سازمان اوقاف و امور خیریه کمی بعدتر مشخص خواهد شد، معمولاً سهمیه‌ها به این صورت بوده که هر میزان درخشش متسابقین در مسابقات کشوری در دوره قبل بیشتر باشد سهمیه استان در این دوره جدید ارتقا می‌یابد البته خراسان رضوی به طور معمول سهمیه الف با بیشترین تعداد شرکت کنندگان را داشته است.

تیم‌های داوری دوگانه در حفظ و قرئت
وی افزود: امسال یک تغییر فنی در مسابقات قرآن داشتیم که اختصاص دو تیم مجزای داوری برای رشته‌های حفظ و قرائت قرآن کریم بوده است؛ در این دوره از مسابقات برای کاهش هزینه‌ها اجرای مسابقات را به دو روز محدود کرده‌ایم؛ البته به دلیل همین شرایط مالی سخت در این دوره از مسابقات و در مرحله شهرستانی اعزام داوران از استان ما نداشتیم و داوری مسابقات در خود شهرستان ها انجام شد.
مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی عنوان کرد: سهمیه حضور هر شهرستان در مرحله استانی بر اساس سطح کیفی قرآن آن شهرستان و استقبال متسابقین آن شهرستان از مسابقات قرآن انجام شده است و اگر نماینده از شهرستانی در مجموع رقابت‌های حفظ وقرائت قرآن کریم دیده نمی‌شود یا به علت عدم حضور در محل شهرستان بوده و یا اینکه حدنصاب نمره قبولی برای راه یافتن به مرحله استانی را کسب نکرده و به همین علت نام نماینده شهرستان‌ها در لیست استانی دیده نمی‌شود.
انتهای پیام

captcha