آثار امام راحل بازآفرینی می‌شود/ کوتاهی کرده‌ایم اما جبران می‌کنیم
کد خبر: 3828687
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶

آثار امام راحل بازآفرینی می‌شود/ کوتاهی کرده‌ایم اما جبران می‌کنیم

گروه ادب ــ مدیرعامل مؤسسه چاپ و نشر عروج گفت: متأسفانه جریان مستمری در تولید آثار برای کودک و نوجوان به منظور آشنایی با اندیشه‌های امام خمینی(ره) وجود نداشته است و در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم.

/// ابراهیمیمحمود ابراهیمی، مدیرعامل مؤسسه چاپ و نشر عروج، در گفت‌وگو با ایکنا درباره برنامه‌های این انتشارات در سال جاری گفت: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) پس از رحلت حضرت امام، کار خود را آغاز کرد. این مؤسسه وظیفه حفظ و تنظیم آثار امام را برعهده دارد و پس از آن در سال ۱۳۷۱ مؤسسه عروج تأسیس شد که مجری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام است. البته مؤسسه تنظیم هم آثاری را چاپ و توزیع می‌کند و اخیراً قرار شده با تشکیل گروه کودک و نوجوان، برای این گروه سنی نیز تولید محتوا کند.

وی افزود: در این مؤسسه علاوه بر کتاب، نشریات نیز چاپ می‌شوند و نشریه دوست که ویژه گروه کودک و نوجوان است به دلیل مشکلات و مسائل مالی از ابتدای سال جاری متوقف شده و هنوز تصمیمی در رابطه با از سرگیری فعالیت‌ها گرفته نشده و احتمال می‌رود که ادامه نیابد، اما امیدواریم بتوانیم انتشار این مجله را دوباره آغاز کنیم.

ابراهیمی تصریح کرد: انقلاب اسلامی مدیون افکار و اندیشه‌های امام خمینی(ره) است و برای تداوم این انقلاب باید توجه کافی به اندیشه‌های آن حضرت شود و هر چه این اندیشه‌ها شفاف‌تر بیان شود، اندیشه‌های اخلاقی، علمی، دینی، سیاسی، فقهی و تربیتی امام، که در بروز و ظهور انقلاب نقش داشت، باید مورد توجه قرار گیرد.

سهم اندک کتاب‌های کودک

وی با اشاره به اهداف مؤسسه عروج در راستای ترویج این فرهنگ بیان کرد: اکنون یک ربع قرن از تأسیس مؤسسه عروج می‌گذرد و بیش از ۹۰۰ عنوان کتاب در این زمینه تولید شده است. علاوه بر این کتاب‌های قلمی حضرت امام است که حدود ۵۰ عنوان از تفسیر گرفته تا موضوعات اخلاقی و فقهی به زبان فارسی و عربی منتشر شده و یکی از کتاب‌های مهم ایشان چهل حدیث است که هر سال بیش از ۴ هزار جلد از این کتاب منتشر می‌شود.

مدیر مؤسسه نشر عروج ادامه داد: همه کتاب‌های حضرت امام به چاپ رسیده و از میان ۹۰۰ عنوان کتاب، که اغلب تبیین‌کننده اندیشه‌های امام در موضوعات گوناگون است، بسیاری از نویسندگان نیز همین کتاب‌ها را به زبان عامه مردم نوشته‌اند تا برای آن‌ها نیز قابل استفاده باشد. برای مثال یکی از این کتاب‌ها بر کرانه شرح چهل حدیث حضرت امام(ره) است.

وی با تأکید بر تولید محتوا برای گروه سنی کودک و نوجوان گفت: در دوره جدید مدیریت عروج، به تولید کتاب‌های کودک و نوجوان توجه شده است، زیرا اندیشه‌های امام باید زنده بماند، تا انقلاب زنده بماند. برای تحقق این امر در این دوره، گروه کودک و نوجوان تشکیل شده است تا با تمرکز بیشتری آثار برای این گروه سنی تولید شود. یکی از نکات مهم در رابطه با کتاب‌های این گروه این است که نباید از مستقیم‌گویی استفاده کرد، بلکه با بیان خاطرات و زبان شعر و داستان می‌توان آثاری تولید کرد و در همین راستا حدود ۵ عنوان کتاب برای این گروه تا پایان تابستان عرضه خواهیم کرد، کتاب‌های گذشته نیز اگر با تصویرگری مناسبی ارائه شوند، می‌توانند مورد استقبال کودکان قرار گیرند، زیرا محتوای آن‌ها زنده و پویاست.

انتشار 5 اثر جدید کودک تا پایان تابستان

ابراهیمی ادامه داد: یکی از اقدامات دیگر، آثار قلمی حضرت امام است که در گذشته تولید شده و باید از نظر گرافیکی اصلاح شود، زیرا با سلیقه مخاطبان امروز متفاوت است و بازآفرینی آن‌ها را آغاز خواهیم کرد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بیشتر این آثار بازچاپ شوند. البته محتوا تغییری نخواهد کرد، هر چند فیزیک ظاهری کتاب‌ها نیز برای مخاطبان خاص حوزوی چندان تغییری نمی‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، آیا در تولید محتوا برای گروه سنی کودک و نوجوان دیر نشده است، پاسخ داد: شاید مؤسسه تنظیم در این زمینه غفلت کرده است، اما هر جا جلوی ضرر را بگیرید منفعت است. ناشران دیگر هم در این زمینه کمتر کار کرده‌اند و آثار اندکی هم که منتشر شده، آثار خوبی است، اما کافی نیست، زیرا از ۹۰۰ عنوان کتابی که چاپ شده، حدود ۵۰ عنوان مربوط به کودک و نوجوان است و آخرین کتابی که برای آن‌ها تولید کردیم در سال ۱۳۹۲ بوده و از آن سال به بعد کتابی برای آن‌ها تولید نشده است و این یک خسران محسوب می‌شود.

خاطراتی از یاران نزدیک امام زیر چاپ رفت

وی با بیان اینکه یک جریان مستمر در تولید آثار برای گروه سنی کودک و نوجوان وجود نداشته است، افزود: امیدواریم این گروهی که تشکیل شده بتواند نیاز این گروه سنی را رفع کند. اما برای کودکان دیروز که جوانان امروز هستند، کاری انجام نشده است. در نمایشگاه کتاب و نمایشگاه قرآن، جوانان بسیاری می‌آمدند و سؤالاتی می‌کردند که نشان از علاقه آن‌ها به دانستن درباره انقلاب و امام خمینی دارد و باید به آن‌ها پاسخ داده شود. نمایشگاه کتاب مسئولیت ما را سنگین‌تر کرد و جوانان بسیاری کتاب‌های امام را تهیه می‌کردند و به آثار امام علاقه نشان می‌دادند که به نظر می‌رسد ما قدری در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم محتوای مورد نیاز آن‌ها را برای آشنایی با اندیشه‌های امام تولید کنیم و باید آن را جبران کنیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر سه مرکز پژوهشکده امام خمینی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در قم و معاونت پژوهشی و فرهنگی مؤسسه تنظیم تولید محتوا می‌کنند و هر سال ۴۰ – ۵۰ عنوان کتاب جدید منتشر می‌شود و امسال هم تاکنون چند عنوان جدید چاپ شده است و در حال حاضر خاطرات عزت الله سحابی و خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور از نزدیکترین یاران امام خمینی(ره) در ۱۰ جلد منتشر خواهد شد که جلد نخست آن زیر چاپ رفته و مراحل فنی را طی می‌کند.

وی درباره کم‌توجهی به شخصیت قرآنی حضرت امام گفت: در انتشارات عروج کتاب‌هایی را که چاپ شده، بیشتر آثار عرفانی و اخلاقی امام بوده و این گونه نیست که فقط به یک بعد از شخصیت امام از جمله بعد سیاسی توجه شود، بلکه سعی کرده‌ایم این تعادل را برقرار کنیم.

تمام تعلیقات امام خمینی بر آثار منتشر شده است

ابراهیمی درباره مقابله با تخریب شخصیت معنوی حضرت امام و تحریف اندیشه‌های ایشان به ویژه در فضای مجازی گفت: مؤسسه عروج در این زمینه برنامه‌ای ندارد، اما مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در این زمینه کار‌هایی را انجام می‌دهد. از جمله انتشار کتاب «بهتان بی‌اساس» در نقد و روش‌شناسی دروغ‌پراکنی‌های بی‌بی‌سی نوشته حمید انصاری در همین راستا بوده است.

وی با اشاره به الکترونیکی شدن کتاب‌های این مؤسسه گفت: با مؤسسه فیدیبو قراردادی منعقد شده که تمامی کتاب‌های حضرت امام الکترونیکی شود و این امر زمینه‌ای را برای کسانی که علاقه‌مند هستند کتاب‌ها را در گوشی موبایل و تبلت و ... مطالعه کنند، فراهم می‌شود.

وی درباره انتشارات تعلیقات امام یکی از کتاب‌های حضرت امام، وسیلة النجاة مع تعالیق الإمام الخمینی(ره)، به زبان عربى، مشتمل بر کتاب «وسیلة النجاة» آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانى همراه با حواشى امام خمینى(ره) است. بر کتاب‌های حضرت امام تعلیق‌های زیادی وجود دارد، مثلاً بر تحریر الوسیله حدود ۱۰ – ۱۵ تعلیق هست که برخی را انتشارات عروج و تنظیم و نشر آثار امام و برخی را ناشران دیگر چاپ کرده‌اند و یا تعلیق دیگری با عنوان «التعلیقة علی الفوائد الرضویه» را امام خمینی نوشته است، در واقع این تعلیق بر شرح اثر یکی از عرفای بزرگ است. در واقع تعلیق به معنای حاشیه‌نویسی و شرح بر یک کتاب مهم است و تعلیق دو نوع است: فقهی و اصولی یا فلسفی و حدیثی.

گفت وگو از سمیه قربانی
انتهای پیام

captcha