«هم رزمان حسین»؛ تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم
کد خبر: 3829736
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
به وقت کتابخوانی/

«هم رزمان حسین»؛ تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم

گروه فرهنگی ــ «هم رزمان حسین» اثر آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای با موضوع جهان اسلام در سال ۹۷ توسط انتشارات انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

«هم رزمان حسین»؛ تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصومبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، «هم‌رزمان حسین» اثر مقام معظم رهبری، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای با موضوع جهان اسلام در سال 97 توسط انتشارات انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است. این کتاب دارای ۱۴ گفتار از آیت‌الله خامنه‌‍‌ای در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم(ع) در سال‌های ۵۱ و ۵۲‮‬‏‫ است.‬‬‬‬

این کتاب شامل 10 سخنرانی از آیت‌الله خامنه‌ای در ماه محرم سال 51 است. ایشان بین سال‌های 46 تا 55 به‌طور متناوب در مناسبت‌های مذهبی به تهران مسافرت می‌کردند و در جلسات مختلف به ایراد سخن می‌پرداخته‌اند. در محرم سال 51 در هیئت انصار الحسین‌(ع) یکی از هیئت‌های پرشور و انقلابی تهران که بسیاری از مبارزان انقلابی در جلسات این هیئت شرکت می‌کردند و سخنرانان این جلسه نیز از میان روحانیان انقلابی انتخاب می‌شدند، ایراد سخن می‌کردند که یک اقدام انقلابی از سوی ایشان تلقی می‌شد.

ایشان از سوم تا روز دوازدهم ماه محرم از ساعت 7:30 تا 9 صبح در این هیئت بیانات خود را در موضوع سیره‌ امامان معصوم‌(ع) در قالب طرح انسان 250 ساله مطرح می‌کنند. تمرکز اصلی این بیانات بر تحلیل زندگی امام سجاد‌(ع) تا امام کاظم‌(ع) است.

جلسه‌ی اول این بیانات به مباحث کلی مربوط به بحث امامت و گونه‌های مختلف تحقیق در این بحث و هم فهرست مباحثی که در روزهای بعد مطرح خواهند کرد اختصاص یافته است. در جلسه‌ دوم درباره‌‌ اهمیت شناخت امامان و توطئه‌های دشمنان برای تحریف چهره‌ مبارزاتی و مجاهدانه‌ی این بزرگواران بحث شده است.

جلسه‌‌ سوم مربوط به مقامات و وظایف امامان است و در جلسه‌ چهارم طرح انسان دویست‌وپنجاه‌ساله تشریح می‌شود و معانی مختلف جهاد و منظور از مجاهد بودن ائمّه‌(ع) روشن می‌شود. جلسه‌ پنجم این بیانات به تقسیم دوران امامت به چهار دوره و توضیح مختصر هر کدام از دوره‌ها سپری شده است. معظّمٌ‌له در جلسه‌ ششم با اشاره به کار نشدن بر روی دوره‌‌ چهارم امامت که از زمان امام سجاد‌(ع) تا امام عسکری‌(ع) است، بحث از این دوره را آغاز کرده‌اند. در این جلسه به شرح تحلیلی تلاش‌های مجدانه‌ امام سجاد و امام باقر‌(ع) پرداخته‌اند. جلسه‌ هفتم که مصادف با روز نهم محرم است، شامل توضیح سیره‌ سیاسی و اجتماعی امام صادق‌(ع) و بررسی روایات تاریخی مربوط به ایشان است. در این جلسه بحث مختصری از حیات سیاسی امام کاظم‌(ع) و همچنین موضع‌گیری‌های ائمّه‌(ع) نسبت به قیام‌های امامزادگان انقلابی و نیز تعریف صحیح تقیه شده است.

جلسه هشتم به برخوردهای تند ائمّه‌‌ دوره‌‌ چهارم با خلفا و علمای درباری و همچنین بحث بهره‌گیری ایشان از شعرای مجاهد پرداخته‌اند. روز نهم جلسه اختصاص به بحث امامزادگان انقلابی دارد. البته این جلسه بیشتر به شرح موضع‌گیری امام صادق (ع) درباره‌‌ قیام زید اختصاص یافته است. شایان ذکر است که نام چندین نفر از امامزادگان در چندین جلسه از جلسات این سخنرانی‌ها آمده و شرح کوتاهی درباره‌ آن‌ها داده شده است. روز دوازدهم محرم که با روز دهم این سلسله‌ جلسات مصادف شده است، به توضیح مختصری درخصوص تقیه اختصاص یافته است و نکات نو و ارزنده‌ای در این موضوع به مخاطبان عرضه شده است.

خلاصه‌ای از کتاب به شرح ذیل است:

دشمن وقتی می‌خواهد ملتی را تصرف و استثمار کند از حیله‌های موثرش این است که شخصیت‌های برجسته را از او بگیرد.

دو روش دشمن برای از بین بردن شخصیت‌های برجسته ملت‌ها؛

1- توطئه سكوت بوجود می‌آورند و اگر كسى نام او را برد، مجازاتش می‌کنند:

تلاش معاویه و متوکل عباسی برای از بین بردن نام اهل‌بیت، این راه‌ها موفق نبوده، آن همه فشارها و خفقان‌ها و اعدام‌ها به جایی نرسید.

2- توطئه تحریف بوجود می‌آورد، یعنی چهره را از بین نمی‌برند، اما آن را تحریف می‌کنند:

این تیر به هدف رسید چنانکه، دوستان اهل بیت؟ ایشان را آنچنان می‌بینند که آن دشمنان می‌دیدند و ما امروز در مقابل یک تحریف چندین قرنی قرارداریم و...

انتهای پیام

captcha