تاریخ طبری به هیچ وجه معتبر نیست
کد خبر: 3831816
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

تاریخ طبری به هیچ وجه معتبر نیست

گروه شهرستان‌هاــ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: معروفترین مورخی که بسیاری به استناد وی، تاریخ می‌گویند، طبری بوده که به هیچ وجه معتبر نبوده، چراکه او کاتب دستگاه حکومت بنی‌عباس بوده است.

تاریخ طبری به هیچ وجه معتبر نیستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدمحمدرضا علم‌الهدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شامگاه گذشته دهم مردادماه در مراسم چهاردهمین سالگرد ارتحال علامه بهلول گنابادی که با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان در مرقد علامه بهلول گنابادی در گناباد برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: طبری در سال 150 هجری در زمان امام جوادالائمه به دنیا آمده اما متاسفانه بعضی‌ها، مقتل را از قول او نقل می کنند که اصلا در زمان امام حسین (ع) در دنیا نبوده است.

وی با بیان اینکه طبری دوستدار اهل‌بیت (ع) نبوده است، افزود: وی یک کتاب 600 صفحه‌ای از احوالات مامون نوشته اما از رنج‌هایی امام رضا(ع)، چیزی نقل نمی‌کند و حتی علت شهادت این امام معصوم را خوردن انگور زیاد بجای انگور مسموم مامون بیان کرده است.

این محقق و پژوهشگر همچنین با تاکید بر شیعه نبودن هارون و مامون، تصریح کرد: بعد از پذیرش ولایت عهدی توسط امام رضا(ع)، مامون نامه نوشت که همه اهل‌بیت پیامبر در ایران در امان بوده و لذا بعد از خروج آن‌ها از پناهگاه‌هایشان، در مسیر راه، آن‌ها را به شهادت رساند که نتیجه آن وجود صدها امامزاده در سرتاسر ایران است.

امام جوادالائمه (ع) غربت پدر را داشتند
علم‌الهدی عنوان کرد: جوادالائمه(ع) وقتی به شهادت رسیدند، غربت پدر را داشتند و آنچه مسلم بوده از زهری که به ایشان خورانده شد روی زمین می غلطیدند و در حالی چشم از دنیا بستند که فقط 25 بهار از زندگیشان گذشته بود.

بهلول گنابادی دلبسته دنیا نبود
این پژوهشگر ادامه داد: بهلول گنابادی هرگز مالی را نزد خودش نگه نداشت و همیشه روزه بود و حتی در شکنجه‌گاه‌های مخوف دولت افغانستان روزه را ترک نکرد.

علم‌الهدی افزود: امثال مرحوم بهلول گنابادی به واقع جهاد کرده و صبورانه زندگی کردند که کسی ندید، اما عزتشان را دیدند.

وی عنوان کرد: انقلاب اسلامی نتیجه روح بلند امام(ره) و انفاس قدسیه اولیای حق و خون رنگین شهدای عزیزمان بوده و این انقلاب تاکنون زنده نگه داشته شده و حتی استکبار جهانی را نیز به وحشت انداخته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: در سال 1346 که بهلول گنابادی در کربلا و تازه از زندان افغانستان آزاد شده بود، بر روی منبر نشسته و بر علیه دستگاه پهلوی ایراد سخن می کرد.

وی با بیان اینکه زهد آن است که انسان دلش را در دنیا برای خدا خالص کند، اضافه کرد: علامه بهلول گنابادی هرگز از کمی‌ها و کاستی‌های روزگار خود شکایت نداشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه این مملکت در امن و امان می‌ماند، خاطرنشان کرد: پناه بردن به مکتب اهل‌بیت‌(ع) و آشنایی نسل جوان با روحیات عالمان جلیل‌القدری همچون بهلول گنابادی این انقلاب را مقاوم‌تر می کند.

انتهای پیام

captcha