هر سال یک میلیون دانش‌آموز از تحصیل بازمی‌مانند
کد خبر: 3835153
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲

هر سال یک میلیون دانش‌آموز از تحصیل بازمی‌مانند

گروه اجتماعی ــ مدیرعامل موسسه گلستان علی(ع) گفت: در سال یک میلیون نفر دانش‌آموز از تحصیل باز می‌مانند. اگر هر خانواده‌ای که لوازم تحریر اضافه‌ خود را به دانش‌آموزان نیازمند بدهد، دیگر هیچ کودکی از تحصیل باز نمی‌ماند و بر همین اساس هرساله طرح کوله‌پشتی به اجرا می‌رسد.

هر سال یک میلیون دانش‌آموز از تحصیل بازمی‌مانندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدحمیدرضازاده شامگاه گذشته 23 مردادماه در مراسم تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه که به میزبانی گلستان علی(ع) در مجموعه جشن‌گاه برگزار شد، با اشاره به اینکه موسسه گلستان علی(ع) در سه حوزه فعالیت می‌کند، اظهار کرد: یکی از این فعالیت‌ها نگهداری از کودکان بی‌سرپرست است. در مراکز ده‌گانه موسسه گلستان علی(ع) از بچه‌های سه تا 18 سال نگهداری می‌شود. شرایط مراکز ما براساس استاندارهایی است که بهزیستی اعلام کرده است و گروه‌های زیادی با موسسه ما همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه این موسسه بزرگ‌ترین مجموعه نگهداری کودکان بی‌سرپرست است، تصریح کرد: موسسه گلستان علی(ع) تنها 150 نفر کارمند حقوق‌بگیر دارد، اما صدها نفر به صورت افتخاری به ما کمک می‌کنند، همچنین بچه‌های مراکز گلستان علی(ع) در شرایط بسیار خوبی بزرگ می‌شوند و سازمان بهزیستی با حکم دادگاه بچه‌ای را به موسسه ما واگذار می‌کند.

رضازاده با بیان اینکه در حال حاضر تعریف کودک آزاری تغییر پیدا کرده است، افزود: 100 درصد کودکانی که وارد سازمان بهزیستی می‌شوند، اشکال مختلفی از کودک آزاری را تجربه کرده‌اند و به عنوان بچه‌ای با مشکلات روحی و روانی بسیار زیاد به مجموعه ما وارد می‌شود در این صورت، یک تیم با کار گروهی، وضعیت این کودک را تغییر می‌دهند. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که گروه‌های زیادی از جمله مشاورین و مددکاران با ما در این مجموعه همکاری می‌کنند. همچنین خادمان افتخاری این مجموعه نیز در بخش مناطق محروم حضور پیدا می‌کنند.

مدیرعامل موسسه گلستان علی(ع) با بیان اینکه 20درصد بچه‌های بی‌سرپرست کشور در خراسان رضوی هستند و 12درصد آنان در شهر مشهد حضور دارند، همچنین 10درصد از بچه‌های بی‌سرپرست در مراکز گلستان علی(ع) هستند، عنوان کرد: در سال 81 هر دو روز یک بچه به شهر مشهد اضافه می‌شد، اما در حال حاضر متأسفانه این موضوع رشد زیادی کرده است. در آن زمان کودکانی که آثار شدید کتک و آزار در بدن آن‌ها مشاهده می‌شد، کار ویژه‌ای برای آن‌ها در موسسه گلستان علی(ع) انجام می‌شد. 

وی اضافه کرد: در این مدت فعالیت، 500 بچه را به جامعه واگذار کردیم. همچنین در گلستان علی(ع)، 17 موسسه نواسه وجود دارد که در این موسسات، بچه‌های ازدواج کرده حضور دارند.

رضازاده به دیگر افتخارات این موسسه اشاره کرد و افزود: موسسه گلستان علی(ع) تقریبا در یک سال، 6 ازدواج دارد. در طول این سال‌ها تنها یک طلاق داشتیم. همچنین صدها عنوان قهرمانی کشوری، استانی و افتخار‌های فرهنگی و ورزشی بسیاری توسط بچه‌های موسسه گلستان علی(ع) کسب شده است.

مدیرعامل موسسه گلستان علی(ع) در ادامه اظهارکرد: طرح سلامت اجتماعی به پیشنهاد امیر مرتضوی، معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی در گلستان علی(ع) در حال انجام است. کار ما در حوزه پیشگیری سلامت اجتماعی به این صورت است که خانواده‌هایی که به ما معرفی می‌شوند، به صورت همه‌جانبه زیر نظر موسسه قرار می‌گیرند و در همین خصوص حدود 400 خانواده در طرح سلامت اجتماعی تحت پوشش این موسسه هستند.

وی با اشاره به اینکه ما با جمع‌آوری وسایل مازاد زندگی و بازسازی آن‌ها، این وسایل را به خانواده‌های مورد نیاز می‌دهیم، گفت: در سال 83 با مبلغ 70 هزارتومان، یک خانواده سه نفره را تحت پوشش قرار می‌دادیم. با توجه به افزایش سرانه بهزیستی، در حال حاضر با یک میلیون و سیصد هزارتومان یک خانواده سه نفره تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مدیرعامل موسسه گلستان علی(ع) عنوان کرد: از 10 سال گذشته به فکر تاسیس مدرسه‌ای بودیم که استعداد بچه‌های گلستان علی(ع) کشف شود. چهارسال پیش با کمک بهزیستی و اداره‌کل مسکن و شهرسازی، یک زمین برای مدرسه کشف استعداد خریداری شد. پیش‌بینی ما این است که 30 هزار مترمربع برای این مدرسه ساخت‌و‌ساز خواهد شد. سال گذشته فاز آموزشی آن و روز عیدقربان امسال نیز خوابگاه این مدرسه افتتاح شد.

رضازاده در ادامه افزود: در هر 14 ماه یک خوابگاه افتتاح خواهیم کرد که قرار است سه ماه خوابگاه مجهز اضافه شود. آرزوی دیرینه بچه‌ها داشتن یک مجموعه ورزشی است و بر همین اساس برای بچه‌ها بی‌سرپرست یک مجموعه ورزشی خواهیم ساخت. این مجموعه ورزشی ضمن دادن خدمات به بچه‌های بی‌سرپرست، بچه‌های بومی نیز می‌توانند از امکانات این مجموعه استفاده کنند که در این صورت هزینه‌های مجموعه ورزشی نیز تامین خواهد شد.

وی عنوان کرد: موسسه گلستان علی(ع) علاوه بر مراکز خود، 23 مراکز محروم را نیز تحت پوشش قرار داده است. موسسه گلستان علی(ع) همه ساله به جمع‌آوری لوازم تحریر می‌پردازد چرا که مشاهده می‌کنیم بچه‌های زیادی به خاطر نداشتن لوازم‌تحریر و امکانات از رفتن به مدرسه باز می‌ماندند که در همین خصوصدر  سه سال گذشته در منطقه قرقی 80 دانش‌آموز شناسایی شدند که به خاطر نداشتن امکانات قصد تحصیل نداشتند.

مدیرعامل موسسه گلستان علی(ع) اظهار کرد: در سال یک میلیون نفر دانش‌آموز از تحصیل باز می‌مانند و بر همین اساس ما هرساله طرح کوله‌پشتی اجرا می‌کنیم. از پنج ماه پیش درخواست‌های زیادی برای لوازم تحریر داشتیم در همین راستا بسیاری از سازمان‌ها به ما کمک کردند. باید گفت هر خانواده‌ای که لوازم تحریر اضافه‌ خود را به دانش‌آموزان نیازمند بدهد، دیگر هیچ کودکی از تحصیل باز نمی‌ماند. اگر رسانه‌ها اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند، این اقدام خداپسندانه به طور مطلوب دنبال می‌شود.

رضازاده در ادامه عنوان کرد: برای دیده‌شدن و شنیده‌شدن بچه‌های گلستان علی(ع)، امتیاز هفته‌نامه «حامی» خریداری شد. در سال جاری این تصمیم اخذ شد که این  هفته‌نامه را راه‌اندازی کنیم. در این خصوص گروهی به صورت افتخاری به ما کمک می‌کنند که این هفته‌نامه راه‌اندازی شود. در این خصوص خبرنگاران و روزنامه‌نگاران  اگر می‌توانند در تحریریه و تولید هفته‌نامه به ما کمک کند، این امکان مهیا است و لازم به ذکر است که این هفته‌نامه تنها جایی است که بچه‌های بی سرپرست می‌توانند صدای خود را به دیگران برسانند.

انتهای پیام

captcha