تسهیل زیارت اربعین مدنظر مسئولان عراقی است
کد خبر: 3835172
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱

تسهیل زیارت اربعین مدنظر مسئولان عراقی است

گروه فرهنگی ــ سفیر عراق در ایران گفت: اقدامات مسئولان عراقی در راستای تسهیل زیارت زائران اربعین است.

تسهیل زیارت اربعین مدنظر مسئولان عراقی استبه گزارش ایکنا از‌ خراسان رضوی، سعد عبدالوهاب جواد قندیل، سفیر عراق در ایران در دومین همایش بین‌المللی اربعین حسینی که امروز، 24 مردادماه در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در راستای آسان کردن مسیر زیارت برای همه زائران ایران به عراق توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی بین مسئولان عراق و ایران امضا شده است.
وی ادامه داد: یکی از این توافقات، صدور ویزا در مرزهای ایران به زائرانی است که قصد تشرف به کربلا را دارند و تمام این اقدامات تنها برای آسان کردن زیارت زائران در مناسک اربعین است. طی مدت اربعین 2 میلیون زائر ایرانی به کربلا مشرف می‌شوند.
سفیر عراق در ایران بیان کرد: همچنین در طول سال شاهد تشرف 4 میلیون زائر عراقی به ایران و تشرف 5 میلیون زائر ایرانی به عراق هستیم. این آمار 9 میلیونی تشرف زائر نشان می‌دهد که روابط ایران و عراق بسیار عمیق است و برای کشورهای جهان این تصور ایجاد می‌شود که ایران و عراق دو کشور دوست و برادر هستند.
قندیل اظهار کرد: اربعین بزرگترین اجتماعی است که در جهان رخ می‌دهد و در این اجتماع از کشور عراق و سایر کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی جهان حضور دارند.
وی با بیان اینکه زائران اربعین 5 برابر زائران حج تمتع هستند، عنوان کرد: در مراسم اربعین بیش از 15 میلیون زائر شرکت می‌کنند. برای انجام مناسک حج حدود 3 میلیون زائر حضور پیدا می‌کند.
ارائه خدمات رایگان در اربعین
سفیر عراق در ایران گفت: در اجتماع حسینی خدمات به صورت رایگان به زائران داده می‌شود و این خدمات در سطح مردم است، یعنی مردم به زائران خدمت می‌کنند که این خدمت در سطح بسیار بالایی است.
قندیل مراسم اربعین را فرصتی برای انسجام، اتحاد، برابری و برادری بین مردم کشور عراق و ایران برشمرد و افزود: آشنا شدن مردم عراق با عشق مردم ایران نسبت به امام حسین(ع) بوده و فرصتی است که زائران ایران با میهمان‌نوازی و فرهنگ مردم عراق آشنا شوند. مردم عراق عاشق زائران امام حسین(ع) هستند و تلاش می‌کنند، بیشترین خدمات را به زائران امام حسین(ع) ارائه دهند.
قندیل اضافه کرد: 12 میلیون زائر از کل عراق برای زیارت امام حسین(ع) حاضر می‌شوند و سینه‌خیز آمدن زائران برای زیارت کربلا خاص شیعیان نیست بلکه خاص همه ادیان است.
وی گفت: زیارت امام حسین(ع) باعث می‌شود، مردم کشور عراق منسجم‌تر شوند. ما در عراق شب و روز تلاش می‌کنیم تا همه چیز را برای آمدن زائران به کشور عراق آسان کنیم. در سال گذشته در هر روز بیش از 100 هزار ویزا توسط سفارت و کنسولگری‌های عراق برای ایران صادر می‌شد.
سفیر عراق در ایران اظهار کرد: دولت عراق تلاش می‌کند که خدمات را برای زائران امام حسین(ع) بیشتر و آسان‌تر کند و زیرنظر وزرات کشور عراق نیروها برای دادن ویزا مستقر هستند که باعث می‌شود ورود زائران امام حسین(ع) به خاک کشور عراق آسان‌تر شود.
تامین امنیت مرزها در اربعین
وی ابراز کرد: همچنین نیروهای امینتی کشور عراق نیز در مرز مستقر هستند تا امینت را ایجاد کنند. گروه‌های حمل و نقل با ماشین‌های خود در مرز عراق مستقر می‌شوند تا زائران را به کربلا ببرند و بعد از زیارت آن‌ها را از کربلا به مرز بیاورند.
قندیل در خصوص ارائه خدمات کشور عراق به زائران اضافه کرد: برای ارائه خدمات درمانی، گروه‌های پزشکی در مرز مستقر هستند و نیروهای مردمی عراق به صورت داوطلب در کنار همه نیروها در مرز حضور دارند تا خدمت‌رسانی کرده و زیارت را برای زائران آسان کنند.
سفیر عراق در ایران تهیه وعده های غذایی را از جمله خدمات این نیروهای داوطلب برشمرد و گفت: همچنین از سوی نیروهای مردمی مسافرخانه‌ها و منازل مردم نیز برای اسکان زائران آماده خواهد شد.
انتهای پیام

captcha