اشتغال پایدار و بهبود زندگی مردم؛ از اولویت‌های نظام
کد خبر: 3835173
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸

اشتغال پایدار و بهبود زندگی مردم؛ از اولویت‌های نظام

گروه فرهنگی ــ رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ضمن تاکید بر اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی، آموزش‌هایی را ارائه می‌کند که منجر به اشتغال افراد می‌شود، گفت: اشتغال پایدار و بهبود زندگی مردم جزء اولویت‌های اول نظام است.

اشتغال پایدار و بهبود زندگی مردم جزء اولویت‌های نظام استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ظهر امروز 24 مردادماه در آیین افتتاح پنج مرکز آموزش علمی کاربردی جدید در استان که در هتل بین‌المللی قصر طلایی برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر، اشتغال دغدغه اصلی مسئولین کشور به شمار می‌رود و در این راستا نظام تلاش کرد تا اشتغال پایدار و بهبود زندگی مردم جزء اولویت‌های اصلی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی، آموزش‌هایی را ارائه می‌کند که منجر به اشتغال افراد می‌شود، افزود: به طور کلی دانش‌آموختگان دانشگاه علمی کاربردی کشور از توانایی بسیار بالایی برخوردار هستند. باید متذکر شد که بیش از 600 مرکز علمی کاربردی در سراسر کشور وجود دارد که حدود 800 رشته متنوع و نزدیک به دو میلیون نفر دانش آموخته در زمینه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، هنر، خدمات، مدیریت و .... در مقاطع کاردانی، کارشناسی، پیوسته و ناپیوسته دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تصریح کرد: این دانشگاه در یک دوره، به اندازه کافی توسعه و گسترش پیدا کرد و شاید به دلیل الزامات آن توسعه، اندکی از ماموریت خود دور شد، در نتیجه تصمیم گرفت در دوره جدید، توسعه کیفی را در دستور کار قرار دهد. امروز نتایج بعضی از اقدامات دانشگاه مشاهده شد و باید گفت توسعه کیفی و تضمین کیفیت بدون رضایت امکان‌پذیر نیست. نظارت بر عملکرد مدرسین، روسای مراکز و ... از اولویت‌های دانشگاه علمی کاربردی است که محور توسعه کیفی جزء برنامه‌های این دانشگاه به شمار می‌رود و در این زمینه نتایج اثربخشی به دنبال داشته است.

وی اضافه کرد: ساماندهی دانشگاه علمی کاربردی پس از یک دوره، پایه‌گذاری جدیدی در دانشگاه به وجود آورد و با انجام چنین اقدامی تکلیف تمامی مدرسین، مراکز علمی کاربردی دانشگاه و نیز ماموریت مراکز مشخص شد. هر مرکز رشته‌های شغلی ایجاد کرد که برای آن‌ها در آینده برنامه‌ریزی می‌شود. امروز دوره جدیدی از توسعه براساس ماموریت و طرح آمایش آغاز شد. این پنج مرکزی که افتتاح شد، براساس نیازهای منطقه بوده است و به موسساتی مجوز داده می‌شود که در زمینه مورد نظر، متخصص هستند.

امید خاطرنشان کرد: اگر قرار است در هتلداری، گردشگری، ورزش و بهزیستی آموزش داشته باشیم باید برای هرکدام موسساتی مانند مرکز تربیت بدنی آستان قدس رضوی و موسسات بهزیستی وجود داشته باشد تا فعالیت‌ها و آموزش‌های لازم محقق شود و خوشبختانه در این مراکز امکانات بسیار خوبی در دسترس است.

وی با اشاره به اینکه در سال جدید تحصیلی، 30 مرکز در کشور افتتاح می‌شود که پنج مجموعه آن در خراسان رضوی وجود دارد، بیان کرد: دانشگاه علمی کاربردی قصد توسعه کمی ندارد، بلکه می‌خواهد با سیاست ماموریت‌گرایی و با محوریت طرح آمایش، برنامه‌های توسعه استان‌های کشور را به نتیجه برساند و تکلیف برای هر استان مشخص باشد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور افزود: براساس این توسعه، مراکز جدیدی که نیاز جامعه است را شناسایی می‌کنیم که در کدام منطقه نیاز‌هایی مانند کشاورزی، صنعت و... وجود دارد. افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، اگر این دید را داشته باشند که از تجربه‌های چندین ساله خود برای آموزش استفاده کنند، قطعا عملکرد خوبی به همراه خواهد داشت.

امید اظهار کرد: ما برای مراکز جدیدی که دارای مجوز هستند، یک خط قرمز قرار دادیم و این است که مراکز جدید باید در میدان کار و فعالیت حضور داشته باشند و در آن بمانند، چراکه آموزش‌ها باید تداوم پیدا کند.

وی اضافه کرد: افرادی که از این پنج مرکز و دیگر مراکز فارغ‌التحصیل می‌شوند باید از کیفیت برتری برخوردار باشند و اگر این تضمین کیفیت اتفاق نیافتد در کیفیت خود شکست خورده‌ است. باید متذکر شد که خراسان رضوی به لحاظ کمی در رتبه دوم و به لحاظ کیفی جزء 10 استان برتر کشور قرار دارد و این پتانسیل در استان وجود دارد که مراکز خود را ارتقا دهد.

23 هزار دانشجو دانشگاه علمی کاربردی را انتخاب کردند
مرتضی تشکری، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی در ادامه این مراسم با بیان اینکه 31 رشته تحصیلی در حوزه فرهنگ و هنر فعال است، گفت: 365 کد رشته تحصیلی وجود دارد که 142 کد از آن‌ها در بخش کارشناسی و 223 کد نیز در حوزه کاردانی فعال هستند. همچنین 23 هزار دانشجو رشته‌های مختلف دانشگاه علمی کاربردی را انتخاب کرده و در حال تحصیل هستند.

وی ادامه داد: با توجه به آمایش‌های در نظر گرفته شده، پنج مرکز جدید علمی کاربردی در استان افتتاح می‌شود که هتل قصر طلایی، زعفران سحرخیز، مؤسسه‌ای در حوزه نگهداری کودکان بی‌سرپرست، تربیت بدنی آستان قدس رضوی و نیز موسسه بهزیستی نام دارند و در زمینه‌های مختلف اقدامات خوبی از سوی آن‌ها انجام می‌شود.

تشکری افزود: براساس آمایش انجام شده در استان، نیازهایی در ارتباط با حرفه‌ و اشتغال شناسایی شده است که آموزش‌های شغلی در این زمینه انجام می‌شود، در حال حاضر پنج مرکز مختلف برای بهبود فعالیت در استان راه‌اندازی شده است. همچنین خراسان رضوی در کنار قابلیت‌های ویژه خود می‌تواند مأموریت‌های مختلفی را اجرا کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی استان در مهرماه سال جاری، در 40 مرکز مختلف دانشجو می‌پذیرد. در حال حاضر 65 رشته کاردانی و 45 رشته کارشناسی در استان فعال است. این مراکز در چهار گروه آموزش صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر، مدیریت و خدمات اجتماعی فعالیت دارند که 45 رشته در صنعت، 12 رشته در کشاورزی و 21 رشته زیر نظر خدمات اجتماعی هستند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی فعالیت خود را در مهرماه سال جاری با 2670 مدرس آغاز می‌کند، در حال حاضر خواستار فعالیت مراکز آموزشی به صورت یک سطح در استان را در نظر داریم که در این راستا بتوانیم به رونق تولید نزدیک‌تر شویم. 

تشکری بیان کرد: در حال حاضر 65 رشته کاردانی و 45 رشته کارشناسی در خراسان رضوی فعال است. ثبت‌نام دانشگاه علمی کاربردی در مقطع کاردانی از 27 مردادماه آغاز می‌شود.

انتهای پیام

captcha