بیشترین زائران حج، امسال اعزام شدند
کد خبر: 3836988
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴

بیشترین زائران حج، امسال اعزام شدند

گروه فرهنگی ــ یک مدیر کاروان حج و زیارت گفت: بیشترین اعزام زائر را در مراسم حج امسال داشتیم، با این وجود جزو بهترین عملیات حج سال‌های اخیر بود.

حج امسال، بهترین اعزام سال‌های اخیر بودعلیرضا ایمانی، یکی از مدیران کاروان حج و زیارت، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: حج امسال از طرف ایران با توجه به حجم بالای زائر در چند سال اخیر که بیشترین تعداد زائر را اعزام کردیم، بسیار منظم انجام شد. از همان ابتدا خیلی زود شرایط کار مهیا شد، روند کارعملیاتی و اجرایی شد، سپس هیئت مسکن به عربستان اعزام شد، مسکن‌ها در مکه و مدینه اجاره می‌شد و روند کار الحمدالله به بهترین شکل طی شد. مخصوصاً در زمینه پروازها مقداری نگران بودیم زیرا ایران ایر همه پروازها را برعهده گرفته بود، اما در نهایت همه‌چیز در ایران منظم اجرا شد.

وی بیان کرد: در عربستان شرایط مقداری وابسته به کل مجموعه عملیات حج است، یعنی طرف مقابل ما با یک کشور درگیر نیست بلکه با کشورهای مختلف و تمام مسلمانان جهان درگیر است تا بتواند این عملیات را به نحو شایسته انجام بدهد، شاید مقداری بی‌نظمی و ناهماهنگی در آن روند طبیعی باشد. برخی از کشورها مانند ایران، ترکیه یا حتی اندونزی بسیار منظم عملیات حج خود را انجام می‌دهند، نیروهای زیادی را درگیر عملیات می‌کنند و زائرشان در رفاه بیشتری است، اما برخی از کشورها اینگونه نیستند، ملاحظاتی که باید در انجام کار داشته باشند، ندارند و این در تمام روند کار تأثیرگذار است.

این مدیر کاروان حج و زیارت افزود: این بی‌نظمی‌ها در فضای کشور میزبان، کاملاً مشهود بود اما در مجموع عملیات حج با توجه به اینکه بنده سال گذشته نیز در این مراسم حضور داشتم، بسیار منظم، بی‌دغدغه و بی‌دردسر انجام شد و می‌توان گفت جزو بهترین‌ عملیات‌های حجی بود که در سال‌های اخیر برگزار شد.

ایمانی اظهار کرد: در حج امسال، مشکل خاصی که به‌صورت حاد و مطرح باشد نداشتیم اما در حجم بالای زائر چند میلیونی و نزدیک ۹۰ هزار زائر ایرانی در فضای بسیار محدود ایام منا، عرفات، جمرات و... نمی‌توانیم بگوییم هیچ بیماری‌ای نبوده و همه چیز کاملاً بی‌حاشیه و بی‌دردسر بوده است. مشکلاتی نیز وجود داشت اما این مشکلات به‌گونه‌ای‌ بود که به لحاظ ذهنی برای همه افراد پذیرفته شده بود. مشکلاتی که هر ساله هست، بیماری‌ها، فوتی‌هایی که داشتیم، آسیب‌هایی که در ازدحام‌ها به زائران رسید، همه امری طبیعی است.

وی درخصوص شرایط اعزام زائران در قالب حج عمره گفت: حج عمره بسیار وابسته به شرایط دیپلماتیک است. در حج واجب حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار زائر اعزام می‌کنیم اما در حج عمره باید توجه داشته باشیم که ما هفته‌ای یک مرتبه گروهی را از اقصی نقاط کشور به عربستان اعزام می‌کنیم و حجم رفت و برگشت و خدمت‌رسانی به زوار ما در عربستان بسیار بالاست. با توجه به این حجم بالا، آیا روابط دیپلماتیک ما اجازه می‌دهد این حجم از زائران ایرانی را به کشوری بفرستیم که تمام روابط دیپلماتیک ما با آن قطع است؟ آیا می‌توانند واقعاً خدمت‌رسانی کنند؟

این مدیر کاروان حج و زیارت بیان کرد: اگر وزارت امور خارجه به لحاظ دیپلماتیک این ظرفیت را به وجود بیاورد، بله منطقی است که فضای حج عمره دوباره شکل بگیرد و این اعزام‌ها انجام شود اما اگر ما نتوانیم رابطه‌ای با کشور عربستان برقرار کنیم، یا به عبارتی کشور عربستان نخواهد رابطه‌ منطقه‌ای با ایران برقرار کند، اعزام یکباره حجم بسیار زیادی از زائران ایران به کشور عربستان که در طول سال ممکن است دچار چالش‌ها و آسیب‌های زیادی شوند، مقداری خطرناک خواهد بود.

انتهای پیام

captcha