سرمایه‌گذاری در نگرش‌ها از شاخص‌های موفقیت دانشگاه‌ها در آینده است
کد خبر: 3837436
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷

سرمایه‌گذاری در نگرش‌ها از شاخص‌های موفقیت دانشگاه‌ها در آینده است

گروه فرهنگی ــ رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه از شاخص‌های موفقیت دانشگاه‌ها در آینده سرمایه‌گذاری در بخش دانش‌ها و نگرش‌هاست، گفت: آموزه‌های بسیار زیبایی در آداب تعیلم و تربیت اسلامی وجود دارد که متاسفانه کمتر سراغ آن‌ها می‌رویم.

سرمایه‌گذاری در نگرش‌ها از شاخص‌های موفقیت دانشگاه‌ها در آینده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ابراهیم صالحی عمران، رییس دانشگاه فنی و حرفه‌‎‌ای، امروز سوم شهریورماه در مراسم افتتاحیه بیست‌وهفتمین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری دانشجویان فنی و حرفه‌ای کشور که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: از ویژگی‌های جامعه ایرانی علاقه و اشتیاق به علم، دانش و آموزش است. خانواده‌ها حاضر هستند هزینه‌های دیگر را کم کنند، اما برای تحصیل فرزندان سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی ادامه داد: این حسن و انگیزه باید مدیریت و هدایت شود. بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان شاید اطلاعات دقیقی از اینکه کدام دانشگاه و در چه رشته‌ای تحصیل کنند و آینده درآمدی چه می‌شود، ندارند. بسیاری از این اطلاعات مخصوصاً اطلاعات بازار کار که امروزه در ادامه تحصیل و همچنین در تحصیلات تکمیلی موثر است، وجود ندارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: این نبود هدایت تحصیلی درست شاید بیشتر دانش‌آموزان را در مسیر نادرستی قرار داده است. اگر تاریخچه نظام آموزشی کشور را بررسی کنیم، می‌بینم که این اطلاعات و آمارهایی که باید به موقع در اختیار دانش‌آموزان، خانواده‌ها و دانشجویان قرار گیرد، وجود دارد. ما نتوانستیم به گونه درستی دانش‌آموزان را هدایت کنیم. در بعضی گروه‌های آموزشی با داوطلبان بسیار و در برخی با داوطلبان کم مواجه هستیم.

صالحی‌عمران بیان کرد: ۴۶۰هزار نفر فقط در گروه تجربی حضور دارند و حدود ۷۰ درصد آن‌ها رد خواهند شد. در ریاضی‌فیزیک و هنر به شدت کاهش داوطلب داشته‌ایم.

وی افزود: آیا آینده توسعه ایران فقط به تعدادی رشته تجربی نیاز دارد؟ این موضوع نشان می‌دهد سیستم هدایت تحصیلی، سیستم حمایتی از رشته‌ها و سیستم مشاوره‌ای در این کشور سیستم مناسبی نیست‌. در بسیاری کشورها این گونه نیست. اگر کشوری می‌خواهد مسیر توسعه را به‌خوبی طی کند حتماً توجه به رشته‌های مهارتی اساس این کار است. در بسیاری از سیستم‌های آموزش عالی دنیا 70-80 درصد دانش‌آموزان وارد رشته‌های مهارتی و فنی و حدود ۲۰-۳۰ درصد وارد رشته‌های نظری می‌شوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیان کرد: در حال حاضر 173 دانشکده و 150هزار دانشجو داریم، اما از بسیاری امکانات مطلوب فاصله داریم. اگر می‌خواهیم به توسعه مناسب برسیم، نیاز به سرمایه گذاری مناسب‌تری برای توسعه کمی و کیفی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وجود دارد. نیازمند سرمایه‌گذاری در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها، تربیت مربی و استاد برای آموزش فنی هستیم و این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری از جانب مسولان سیاسی و دولتی و حتی بخش‌های خصوصی است.

نیاز 3000 میلیاردی دانشگاه فنی حرفه‌ای برای تجهیز کارگاه‌ها

صالحی‌عمران تصریح کرد: هنوز بسیاری از دانشکده‌های ما به نسبت دانشکده‌های نظری از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، درحالی که مسیر توسعه کشور سرمایه‌گذاری در آموزش‌های مهارتی است. دولت و وزارت علوم توجه و تمرکز را به این سمت معطوف کرده است و در سال‌های اخیر سعی کردیم هم رشته‌های مهارتی را توسعه دهیم هم به کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما از درآمدهای اختصاصی‌مان که صرف هزینه روزمره دانشگاه می‌شود، کاستیم و سعی کردیم این درآمدها را وارد کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها کنیم، اما کافی نیست. بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز داریم تا 1200 کارگاه‌ها خود را قدری مجهزتر کنیم. امیدواریم بخش‌های خصوصی توجه‌ بیشتری به این حیطه داشته باشند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تأکید بر اینکه کیفیت آموزش بیشتر از کمیت آن برای ما مهم است، گفت: از مهرماه دانشجویان جدید با سرفصل‌های جدید آموزش خواهند دید. همچنین 120 عضو هیات علمی جدید وارد دانشگاه‌های ما خواهند شد. در کنار توسعه کمی به کیفیت آموزش بیشتر علاقه‌مند هستیم به همین خاطر توسعه اعضای هیات علمی، سرفصل دورس و... مورد توجه ماست.

صالحی‌عمران گفت: اصل توسعه کشور آموزش‌های مهارتی فنی است. اگر بخواهیم کشور در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و از همه مهم‌تر از امنیت و آرامش خوبی برخوردار باشد، سرمایه‌گذاری‌های مهارتی بسیار کمک‌کننده است.

وی با اشاره به اینکه اشتغال فارغ‌التحصیلان از چالش‌های جامعه است، گفت: اگرچه بخش‌هایی از این موضوع به مسائل اقتصادی کشور برمی‌گردد، اما بخش‌هایی هم می‌تواند به آموزش‌ها و مسیر درستی که باید عرضه می‌شده، بر‌گردد. این موضوع از آموزش و پرورش باید آغاز شده و هدایت تحصیلی درستی صورت می‌‌گرفت و دانش‌آموزان را باید به سمت رشته‌های مورد نیاز کشور و رشته‌های مهارتی هدایت می‌کردند.

لزوم شرکت دانشجویان در دوره‌های مهارتی کوتاه‌مدت خارج از دانشگاه
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه نظام آموزش مهارتی اتریش نظام خوبی است و نظام ما هم به نوعی برگرفته از آن است، بیان کرد: دانشجویان در کنار تحصیل دانشگاه از آموزش‌های کوتاه‌مدت خارج از دانشگاه استقبال کنند. بسیاری از دوره‌ها بسیار مفید هستند. دانشجویان نباید همه چیز را در دانشگاه جست‌وجو کنند. بسیاری مهارت‌ها دوره‌های کوتاه مدت در خارج دانشگاه دارند که بسیار هم خوب و مهم است.

هیچ آدم ماهری در جامعه ما بیکار نیست
وی با بیان اینکه هیچ آدم ماهری در جامعه ما بیکار نیست، اظهار کرد: 70درصد نیروی کار ما در جامعه فاقد هرگونه مهارتی هستند. بسیاری از نیروهای کاری ما اصلاً مهارتی ندارند.

صالحی‌عمران اظهار کرد: دانشجویان در دانشگاه با مهارت، تکنیک و فن آشنا می‌شوند، اما در کنار توانایی مهارتی فنی یکسری بحث‌های مهمی وجود دارد که دانشجویان باید درصدد یادگیری آن‌ها باشند. سعی کردیم در سرفصل‌های جدید به این نکات توجه کنیم. گفته می‌شود آموزشی خوب است که  سه شاخصه آن از وزن مناسبی برخوردار باشد. شاخص اول دانشگاه، اطلاعات و معلومات و شاخص دیگر مهارت‌هاست.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: تحقیاتی که روی دانشجویان مهارتی دنیا صورت گرفته، نشان داده یک شاخصه دیگر در درآمد فارغ‌التحصیلان نیز مهم است و آن ارزش‌ها و نگرش‌هاست. مورد اعتماد بودن، رعایت اصول اخلاقی و... از جمله این موارد است و ما در برنامه‌های جدید سعی کردیم این مورد را هم  در نظر بگیریم.

وی عنوان کرد: محوریت این جشنواره، قرآن و عترت است. بسیاری از آموزه‌های خوب در تربیت اسلامی بر مبنای این دو مورد بوده است، اما ما در آموزش‌های خود در حال فراموشی این دو موضوع هستیم. اگر دانشگاه، معلم و برنامه درسی این موارد را فراموش کرده، اما دانشجویان باید در جهت فراگیری اصول اخلاقی و... کوشا باشند.

سرمایه‌گذاری در نگرش‌ها از شاخص‌های موفقیت دانشگاه‌ها در آینده است
صالحی‌عمران بیان کرد:از شاخص‌های موفقیت دانشگاه‌ها در آینده سرمایه‌گذاری در بخش دانش‌ها و نگرش‌هاست. آداب تعیلم و تربیت اسلامی را نباید فراموش کرد. آموزه‌های بسیار زیبایی در این حوزه وجود دارد که متأسفانه کمتر سراغ آن‌ها می‌رویم.

انتهای پیام

captcha