طبیعت‌گردی؛ مکمل گردشگری مذهبی و زیارتی در مشهد
کد خبر: 3842009
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰

طبیعت‌گردی؛ مکمل گردشگری مذهبی و زیارتی در مشهد

گروه فرهنگی ــ رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: باید قبول کنیم که مشهد خاستگاه گردشگری مذهبی و زیارتی است و گردشگرانی که به این شهر می‌آیند برای زیارت بارگاه امام رضا(ع) سفر می‌کنند و طبیعت‌گردی، برای تکمیل این زنجیره است.

طبیعت‌گردی؛ تکمیل‌‎کننده گردشگری مذهبی و زیارتی در مشهدفرید جواهرزاده، رئیس انجمن طبیعت گردی ایران، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: این انجمن به‌عنوان یک مجموعه علمی وابسته به وزارت علوم به‌دنبال نشر علم طبیعت‌گردی، توسعه دانش طبیعت‌گردی، برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی بوده و قرار است به‌عنوان بازوی علمی و فکری برای سازمان میراث‌فرهنگی خدمت کند و بتواند در حد توان خود اطلاعات علمی و دانش‌های مرتبط خود را افزایش دهد.

وی ادامه داد: قطعاً طبیعت‌گردی به‌عنوان یک موضوع تکمیلی برای گردشگران عازم خراسان و مشهد مقدس محسوب می‌شود و ما باید قبول کنیم که مشهد خاستگاه گردشگری مذهبی و زیارتی است و گردشگرانی که به مشهد می‌آیند برای زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) سفر می‌کنند و بحث طبیعت‌گردی را برای تکمیل این زنجیره و افزایش میزان ماندگاری گردشگران در دست تحقق است.

تأسیس انجمن علمی طبیعت‌گردی در ایران

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران در خصوص تأسیس این انجمن نیز اظهار کرد: همواره انجمن‌های علمی مجوز فعالیت‌های خود را وزارت علوم دریافت می‌کنند. در سال 94 جمعی از محققان و متخصصان حوزه گردشگری به‌ویژه طبیعت‌گردی دور هم جمع شدند و در راستای تأسیس انجمن علمی، اولین قدم‌ها را برداشتند و پس از فراز و فرود و پیگیری‌هایی که از سوی کمیسیون علمی وزارت علوم انجام شد، توانستیم مجوز این انجمن علمی را از این کمیسیون دریافت کنیم.

جواهرزاده بیان کرد: انجمن‌های علمی باید هیئت مؤسسی داشته باشند که 60 درصد آن را دانشگاهیانی با رتبه استاد تمام و دانشیار و 40 درصد را نیز استادیار و مربی تشکیل ‌دهند؛ بنابراین پیدا کردن هیئتی که همه آن‌ها استاد تمام و دانشیار در حوزه گردشگری باشند کار سختی بود، اما در نهایت با پیگیری‌هایی که انجام شد این انجمن به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: پس از انجام شدن این اقدامات، اولین هیئت مدیره این انجمن مرکب از نمایندگان دانشگاه‌های مختلف اعم از دانشگاه فردوسی، دانشگاه همدان، دانشگاه تبریز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات پژوهشی مرتبط انتخاب شدند. اکنون دبیرخانه مرکزی این انجمن در موسسه آموزش عالی بینالود مشهد مستقر است و من نیز به عنوان رئیس این انجمن انتخاب شدم.

طبیعت گردی پر شتاب ترین نوع گردشگری
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران عنوان کرد: در واقع گردشگری هم، مانند بسیاری از علوم و فنون دیگر در حال گسترش است و ایستا نیست. در تعاریف گردشگری نیز همیشه با انواعی از گردشگری مواجه می‌شویم که خیلی خلاقانه، به روز و به لحظه است.

جواهرزاده گفت: از این رو بر اساس آخرین مطالعاتی که در سطح سازمان جهانی جهانگردی انجام شده ما بیش از 120 نوع گردشگری تعریف شده داریم که در اینکلوپدیای گردشگری هر ساله تعدادشان افزایش پیدا می‌کند و این امر نشان می‌دهد که موضوعات، موضوعات جدیدی بوده و این جدید بودن به دلیل تنوع‌طلبی و نوع نگاه بشر به موضوع سفر است.

وی با بیان اینکه شاید یکی از خصوصیات سفرهای جدید این باشد که گردشگران دیگر دنبال سفرهای طولانی‌مدت نیستند، گفت: در گذشته اگر میزان اقامت گردشگران در مشهد و حتی کشور در طی سال بیش از 10 روز بوده، اما امروزه این میزان به سه روز رسیده که این یک پدیده جهانی به‌شمار می‌رود و تنها مختص کشور ما نیست و گردشگر به جای اینکه سفر 10 روزه را به‌صورت یکجا برود، همان سفر را به‌صورت چهار و یا پنج سفر دو سه روزه را انتخاب می‌کند.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران اظهار کرد: از طرفی هم با توجه به اینکه بحث شهرنشینی موجب افزایش دغدغه‌های اجتماعی و استرس‌های روزمره زندگی شده و این ماشینی شدن جامعه امروزی باعث شده که مردم به سمت سفرهای طبیعت‌گردی سوق پیدا کنند.

طبیعت‌گردی؛ پرشتاب‌ترین نوع گردشگری در ایران

جواهرزاده ادامه داد: بر همین اساس اصولاً ما طبیعت‌گردی را پرشتاب‌ترین نوع گردشگری در ایران می‌دانیم زیرا این نوع گردشگری در سال بیش از 20 درصد رشد داشته است اما این در حالی است که هیچ نوع از گردشگری این شتاب را ندارد و دلیل اصلی این موضوع هم این است که مردم برای آسایش و تمدد اعصاب به این نوع گردشگری نیاز دارند و دلیل اصلی رشد بوم‌گردی‌ها نیز همین نیاز جدید مردم است.

وی گفت: از طرفی نیز هنگامیکه موضوعاتی این چنینی رشد پیدا می‌کند، بحث‌هایی مانند آینده‌پژوهی، دغدغه‌مندی‌های مسئولان در آن لحاظ می‌شود. بر همین اساس طبیعت‌گردی را نوعی گردشگری مسئولانه می‌دانیم.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران عنوان کرد: همواره آن دسته از گردشگرانی که طبیعت‌گردی را انتخاب می‌کنند و به نوعی فضای بیرونی خود را مخرب می‌کنند و وضعیت نا به‌هنجاری را ایجاد می‌کنند، قطعاً از دید ما گردشگر نیستند. گردشگران طبیعت‌گرد ما گردشگران مسئولانه‌ای هستند که بایستی نسبت به حفظ محیط‌زیست و احترام به تنوع زیستی اهتمام بیشتری نشان دهند.

توجه ویژه دانشگاه‌ها به رشته‌های گردشگری

جواهرزاده بیان کرد: در واقع رشدی که در سطح دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در زمینه توسعه گردشگری اعم از مدیریت جهانگردی، مدیریت گردشگری و طبیعت‌گردی وجود دارد نیز بیانگر این واقعیت است که هم نسل جوان ما نسبت به گردشگری توجه بیشتری پیدا می‌کند و هم دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ما نیز به این مقوله توجه دارند.

وی گفت: همواره امروزه تعداد دانشگاه‌ها و مؤسسات افزایش پیدا کرده و دانشجویان رغبت زیادی به فراگیری علم در این حوزه را دارند، بر همین اساس توسعه علمی این رشته نسبت به بسیاری از سایر رشته‌های دانشگاهی بیشتر است.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران بیان کرد: در واقع می‌توان مدعی شد که تقریباً یکی از معدود رشته‌های دانشگاهی که بازار کار مطمئن و صددرصد دارد را رشته‌های مرتبط با گردشگری و هتل‌داری قلمداد می‌کنیم و در همین راستا نیز نگاه کارآفرینانه‌ای نیز به این حوزه وجود دارد و به همین دلیل است که خوشبختانه استقبال خوبی هم از این نوع رشته‌ها می‌شود.

جواهرزاده گفت: همکاران من در حوزه معاونت گردشگری اداره‌‎کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی تلاش‌های زیادی را در راستای تأسیس واحدهای بوم‌گردی در سراسر استان انجام دادند، زیرا افزایش واحدهای بوم‌گردی به تعداد قابل توجهی که بتواند بخش عمده‌ای از نیازهای گردشگران مذهبی که عازم مشهد مقدس هستند، همچنین شهروندان این شهر و سایر شهرستان‌های استان را تأمین کند، می‌تواند جهت افزایش نشاط اجتماعی و بالابردن سطح انگیزش‌های گردشگری آن‌ها مفید باشد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر نیز بسیاری از آژانس‌های مسافرتی تورهای یک روزه طبیعت‌گردی را به‌عنوان یکی از برنامه‌های روزانه خود دارند که این نشان از استقبال خوبی است که هم گردشگران عازم خراسان و مشهد و هم شهروندان از موضوعات طبیعت‌گردی دارند.

انتهای پیام

captcha