فضای مسابقات قرآنی، قاریان را به سمت تفسیر سوق نمی‌دهد
کد خبر: 3842273
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸

فضای مسابقات قرآنی، قاریان را به سمت تفسیر سوق نمی‌دهد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک قاری ممتاز مشهدی گفت: فضای مسابقات قرآنی به‌گونه‌ای نیست که قاریان به سمت مقوله مهم تفسیر سوق پیدا کنند.

فضای مسابقات قرآنی، قاریان را به سمت مقوله تفسیر سوق نمی‌دهدمحمد امین بهشتی، قاری ممتاز مشهدی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با تأکید بر اینکه مقوله تفسیر می‌تواند در تلاوت قاریان مؤثر باشد، اظهار کرد: اگر یک قاری علاوه بر تلاوتی که دارد در حوزه تفسیر هم اطلاع داشته باشد بسیار خوب است، اما متأسفانه در جلسات و محافلی که مختص فعالیت‌های قرآنی هستند، کمتر به این مقوله مهم پرداخته شده است. شاید بتوان یکی از دلایل بی‌توجهی این امر را اینگونه دانست که فضای مسابقات به‌گونه‌ای نیستند که قاریان رغبت پیدا کنند تا به سمت موضوعات تفسیر گام بردارند و وقت خود را صرف این موضوع کنند.

وی افزود: هنگامیکه فردی می‌تواند بدون اینکه نگاهی به تفسیر قرآن داشته باشد و آن‌را یکی از برنامه‌های زندگی خود قرار دهد، نفر اول مسابقات قرآنی شود، پس در این صورت است که دلیلی نمی‌داند که تمرکز خود را بر روی مقوله تفسیر بگذارد.

این قاری ممتاز مشهدی تأکید کرد: بنابراین جهت‌گیری مسابقات هم به‌گونه‌ای است که لزومی ندارد یک قاری بر روی بحث تفسیر تمرکز داشته باشد، اما اگر مسابقات طوری طراحی شود که مقوله تفسیر را هم در خود جای دهد، قطعاً قاری هم مجبور می‌شود که در حوزه تفسیر ورود کند و اطلاعات خود را افزایش دهد و امید است که در آینده ما شاهد توجه بیش از پیش به مقوله تفسیر باشیم.

بهشتی با بیان اینکه اگر ما امروزه شاهد بی‌توجهی به مقوله تفسیر هستیم به این دلیل است که این امر هیچ وقت دیده نشده است، عنوان کرد: این در حالی است که طبیعتاً اگر هر موضوعی مورد توجه قرار گیرد در این صورت است که می‌تواند رشد کند، برنامه‌ها، ایده‌ها و همچنین آثار خوبی را نیز به‌دنبال داشته باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در مسابقات قرآن اوقاف خراسان رضوی که در چند ماه اخیر برگزار شد و در آن شرکت داشتم باید بگویم که مسابقات امسال نسبت به سال‌های گذشته از سطح بالایی برخوردار بود، اما اگر این گونه مسابقات که قاری باید در یک دوره و یک تلاوت سنجیده شود، برداشته شود خیلی بهتر است و به جای آن، مسابقات به‌گونه‌ای برگزار شود که در چند دوره و چند تلاوت مورد سنجش قرار گیرد که این موضوع حتی توسط قاریان مطرح استان هم پیگیری شد، اما متأسفانه به نتیجه‌ای نرسیدیم.

این قاری ممتاز مشهدی بیان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی قاری در کشور و مشهد تلاوت می‌کنند و هر قاری باید در سطح خودش سنجیده شود که طبیعتاً هم در هر سطحی برخی ضعف‌های حداقلی وجود دارد و برای رفع این ضعف‌ها نیز اساتید این حوزه تمرین را به افراد پیشنهاد داده‌اند.

بهشتی ادامه داد: اما این در حالی است که متأسفانه برخی از افراد شرایط اینکه بخواهد تمرین داشته باشند را ندارند و اگر این فضا برای افراد فراهم شود که تمرین بیشتری داشته باشند، طبیعتاً هم همین حداقل ضعف هم دیگر در این حوزه وجود نداشت.

وی بیان کرد: برخی از افراد بر این باور هستند که محافل قرآنی تنها در ایام ماه رمضان برگزار و بیشتر به آن توجه می‌شود، این در حالی است که این باور درستی نیست؛ چرا که در سال‌های گذشته تعداد محافل قرآنی کمتر و البته شلوغ‌تر بوده، اما امروزه همان تعداد افرادی که در یک جلسه حضور داشتند تقسیم شده و در چندین جلسه شرکت می‌کنند و به همین دلیل است که اینگونه به نظر می‌رسد که امروزه جلسات قرآنی کمتر در طی سال کمتر برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha