پیشگیری، درمان و بازتوانی؛ سه کارکرد فریضه نماز
کد خبر: 3842782
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱

پیشگیری، درمان و بازتوانی؛ سه کارکرد فریضه نماز

گروه اجتماعی ــ قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: اگر به نماز از نگاه دانش علوم پزشکی بنگریم، فریضه نماز سه کارکرد مهم پیشگیری، درمان و بازتوانی دارد؛ اما متأسفانه عموم مردم نسبت به این فریضه الهی علم جامعی ندارند و تنها به‌عنوان یک فریضه واجب انجام می‌دهند.

پیشگیری، درمان و بازتوانی سه کارکرد فریضه نماز استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور روز گذشته، 25 شهریورماه در دومین نشست سالانه و کارگاه‌های آموزشی ویژه مسئولان دبیرخانه ستاد اقامه نماز و شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: نماز می‌تواند فرد را از ارتکاب به گناهان منع کند و حتی می‌تواند درمان‌کننده بسیاری از ناراحتی‌های ‌روحی، دنیوی و اخروی انسان باشد.
 
وی با بیان اینکه نماز خاصیت بازتوانی نیز دارد، بیان کرد: نماز باعث می‌شود تا ضمن از بین رفتن بدی‌های گذشته، اعمال و حسنات خوبی نیز برای انسان ایجاد شود و در واقع بهترین پل برای ارتباط‎گیری با خداست.

چالش‌های ترویج فرهنگ انس با نماز

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه سه چالش مهم در حوزه ترویج فرهنگ انس با نماز وجود دارد، ادامه داد: اولین چالش نبود نگاه علمی کامل و جامع مردم به نماز است، زیرا عموم مردم درباره اثرات و برکات نماز اطلاعی ندارند.

مظفر با بیان اینکه باید شناخت و آگاهی کافی بین مردم در خصوص نماز انجام شود، ادامه داد: خداوند در قرآن یک سوم آیات را به نماز اختصاص داده است و دو سوم روایات نیز در خصوص جایگاه نماز است؛ بنابراین نماز بین سایر فرایض الهی جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه با بررسی در اکثر نشست‌های پیرامون نماز متوجه شدیم که شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز بین فعالان فرهنگی و عموم مردم مغفول مانده است، بیان کرد: بیش از اینکه ترک نماز در جامعه را شاهد باشیم کاهل الصلاة بودن در جامعه به‌عنوان دغدغه مشهود است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه نماز صبح در بیشتر اوقات ضایع می‌شود؛ بنابراین وظیفه ماست که مردم را به این موضوع مهم آگاه کنیم، گفت: تصحیح قرائت نماز نیز باید در دستور کار قرار گیرد، زیرا درست نیست فردی در سن هفتاد سالگی و برای سفر حج تازه به فکر تصحیح قرائت نماز بیفتد.

وی ابراز کرد: آشناسازی و آسان‌سازی نماز دو دستور کار در ستاد اقامه نماز است که باید مردم را با نماز بیشتر آشنا کرد و روش‌های اقامه نماز را نیز برای بیماران آموزش داد، همانطور که احکام نماز به بیش از 5000 پرستار آموزش داده شد تا بیماران را در اقامه نماز یاری رسانند.

انتهای پیام
captcha