عزاداری با صله‌رحم؛ سنتی به قدمت بیش از یک قرن
کد خبر: 3844252
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲

عزاداری با صله‌رحم؛ سنتی به قدمت بیش از یک قرن

گروه‌ شهرستان‌ها ــ هر ساله در دهه دوم محرم یکی از رسومات زیبای روستاهای دروک و روداب سبزوار حرکت به سمت امامزاده سیدعلی‌اکبر(ع) در روستای علی‌آباد شهرستان داورزن و اجتماع با دیگر هم ولایتی‌ها از دیگر نقاط کشور در کنار این بقعه متبرکه برای عزاداری است.

عزاداری با صله رحم، سنتی به قدمت بیش از یک قرنحجت‌الاسلام حسین خانی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه داورزن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه در دهه دوم سال جاری بیش از 3400 نفر از مردم روستاهای دروک و روداب سبزوار در کنار بقعه متبرکه امامزاده سیدعلی اکبر روستای علی‌آباد شهرستان داورزن برای شرکت در مراسم عزاداری اجتماع داشتند، اظهار کرد: این مراسم قدمتی بیش از یک قرن در این منطقه زیارتی و تفریحی دارد که هر ساله در ایام دهه دوم محرم با اجتماع اهالی این روستاها و تجمع دیگر مردم روستا از نقاط کشور در کنار همدیگر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی این تجمع برقراری صله رحم و جویا شدن از احوال همدیگر و شرکت و برپایی مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) است. در مراسم عزاداری محرم این بقعه متبرکه در سال جاری 92 گوسفند در ایام دهه دوم عزاداری محرم قربانی شده و 150 میلیون ریال نیز کمک نقدی جمع‌آوری شده است

خانی بیان کرد: این رسم سالیان متمادی توسط رودابی‌های سراسر کشور برپا شده و از کل کشور در این آستان مقدس گرد هم جمع می‌شوند و به مدت یک هفته تا 10 روز همزمان با برپایی مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) و یاران شهیدش اقامت می‌کنند.

رئیس اداره اوقاف داورزن اضافه کرد: بقعه متبرکه امامزاده علی اکبر(ع) دارای موقوفاتی از جمله 10 ساعت آب و مقداری از اراضی روستای کلاته محمود روستای آبرود است که درآمد آن صرف تعمیرات بقعه می‌شود.

روستای علی‌آباد در دهستان مزینان قرار گرفته و جمعیتی حدود 100 نفر دارد. همچنین بقعه متبرکه امامزاده علی اکبر(ع) از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در میان کوه‌های شمال شهرستان داورزن و در یک طبیعت ییلاقی در روستای علی‌آباد واقع شده است.

انتهای پیام

captcha