نبود همبستگی و همدلی میان قرآنیان
کد خبر: 3865796
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

نبود همبستگی و همدلی میان قرآنیان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک مدرس قرآن کریم گفت: متأسفانه مشکل عمده در جامعه قرآنی کمرنگ بودن اخلاق و معرفت قرآنی و نبود همبستگی و همدلی بین قرآنیان است.

عدم همبستگی و همدلی در میان قرآنیانمریم نصیری، حافظ و مدرس قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص مشکلات بانوان در حوزه قرآن بیان کرد: یکی از مشکلات بانوان در جامعه قرآنی کمبود فضاهایی برای برگزاری محافل قرآنی و تمرین گروه تواشیح و به اشتراک گذاشتن اطلاعات قرآنی برای بانوان است.

وی افزود: شاید بتوان از این مشکلات عبور کرد، اما متأسفانه مشکل عمده در جامعه قرآنی کمرنگ بودن اخلاق و معرفت قرآنی، عدم همبستگی و همدلی بین قرآنیان است و این امر با برگزاری همایش‌های قرآنی، دعوت از قرآنیان، شناسایی و بکارگیری استعدادهای قرآنی تا حدودی قابل حل خواهد بود.

نصیری با بیان اینکه نسل جدید در حال فاصله گرفتن از قرآن هستند، ابراز کرد: ما باید به‌عنوان مربی و مدرس قرآن کریم برای جذب نسل جدید برنامه داشته باشیم، با توجه به اینکه ابزار سرگرمی و تفریحی در دنیای امروز، نسل جدید را مجذوب خود کرده است، باید در حوزه آموزش قرآن کریم شیوه‌های آموزشی نوین را ابداع و بکارگیری کنیم.

این مدرس قرآن کریم اظهار کرد: یکی از راه‌های جذب قرآن‌آموز، بکارگیری مربیان جوان و آموزش دیده در حوزه کودک و نوجوان است؛ لذا پیشنهاد می‌شود مؤسسات قرآنی زمینه‌ای برای آموزش تخصصی ویژه مدرسان قرآن کریم فراهم آورند و برنامه‌های تحولی را در اولویت کار خود قرار دهند، همچنین برگزاری اردوهای تفریحی باعث می‌شود که اشتیاق بیشتری به فضای قرآنی پیدا کنند و این امر زمینه یادگیری را در کودک و نوجوان فراهم خواهد کرد.

وی تصریح کرد: اخلاق مربی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه باشد؛ چرا که نسل کودک و نوجوان مجذوب مربی‌ای خواهند شد که فضای شاد و صمیمی را در کلاس فراهم کند؛ لذا باید قرآنیان در وهله اول خود را به اخلاق قرآنی مزین کرده و پس از آن به آموزش بپردازد، در این چنین فضای صمیمی و شاد که همراه با آموزه‌های قرآنی است متربی با مربی ارتباط خوبی برقرار خواهد کرد.

تلفیقی از آموزش سنتی و نوین

نصیری گفت: بیان قصص قرآنی در قالب اجرای تئاتر، بازی، نقاشی و... رده سنی کودک و نوجوان را مجذوب خود خواهد کرد؛ لذا در کنار روش سنتی استفاده از روش‌های نوین باید مورد استفاده قرار گیرد. امروز روش سنتی که قرآن‌آموز صرفاً قرآن را قرائت می‌کرد و متربی به‌دنبال غلط‎گیری بود، دیگر پاسخگو نیست.

این حافظ و مدرس قرآن کریم بیان کرد: آنچه که در آموزش برای قشر کودک و نوجوان تأثیرگذار است، آموزش همراه با تفریح و سرگرمی است؛ لذا مربی باید در خلال آموزش با ایجاد فضای شاد کلاس قرآن را برای قرآن‌آموز محبوب کند.

نصیری اظهار کرد: امروز بسیاری از خانواده‌ها از فضاهای قرآنی دور شده‌اند و بسیاری از مدارس نیز رسالت خود را در حیطه آموزش قرآن به‌صورت تخصصی انجام نمی‌دهد و درس قرآن در حاشیه است و در کمتر مدارسی هست که معلم قرآن در این رشته تخصص دارد.

عدم مطلوبیت آموزش قرآن در مدارس

وی ادامه داد: آموزش قرآن در مدارس ما مطلوب نیست. مدارس برای هر درسی متخصص آن رشته را به کارگیری می‌کنند، اما نوبت به درس قرآن که می‌رسد هر معلمی را برای تدریس می‌فرستند، در حالی که اگر یک معلم تخصص قرآنی داشته باشد و به شیوه تخصصی به آموزش بپردازد، بدون شک گام اول در جذب قرآن‌آموز را برداشته است.                                                                                         

این مدرس قرآن کریم عنوان کرد: آموزش قرآن همراه با تربیت آن مؤثر است؛ لذا یک معلم قرآن باید آن میزان از تخصص در این زمینه را داشته باشد تا علاوه بر آموزش صحیح مهارت انتقال پیام قرآنی را در قالب داستان، نقاشی و... برای کودک و نوجوان داشته باشد. برای دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی داستان قرآنی جذاب است و لذا یک معلم قرآن می‌تواند از این طریق روی تربیت و آموزش کار کند. از دیگر مباحثی که در آموزش قرآن به‌ویژه در مدارس به آن کمتر توجه شده تربیت قرآنی است، یعنی آموزش با پرورش همراه نیست و این یک خلأ بزرگ در تربیت قرآنی جامعه است.

نصیری در خصوص طرح تربیت حافظان قرآن کریم گفت: این طرح که در راستای اجرای منویات رهبری از چند سال پیش آغاز شده تاکنون گام‌های مؤثری برداشته اما در این طرح هنوز با آنچه که مدنظر رهبری است، فاصله داریم.

وی اضافه کرد: طرح تشویق حافظان قرآن، حفظ موضوعی آیات و حفظ سوره‌های کوتاه از جمله اقدامات مؤثری در این خصوص بوده که مورد استقبال قرار گرفته است، هرچند به نظر می‌رسد در این طرح  عقب‌ماندگی به چشم می‌‍خورد، اما در مسیر درستی رو به حرکت هستیم.

انتهای پیام
captcha