نوروز به دیدن پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نروید
کد خبر: 3884771
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳

نوروز به دیدن پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نروید

یک پرستار گفت: از مردم خواهش می‌کنیم از منزل بیرون نروند و دیدوبازدیدها را به صفر برسانند؛ تأکید می‌کنیم در خانواده‌هایی که پدربزرگ و مادربزرگ وجود دارد نوه‌ها از حضور در منازل بزرگ‌ترها خودداری کنند چون ممکن است ناقل باشند و موجب انتقال ویروس به آنان شوند.

نوروز به دیدن پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نروید

زهرا طیبی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته پرستاری، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین گفت: شیوع کرونا زندگی افراد جامعه را از بُعد اقتصادی، اجتماعی و حتی سلامت روان تحت تأثیر خود قرار داده است و گروه‌های درمانی با این موضوع درگیر هستند و پرستاران نیز به‌عنوان بخشی از کادر درمان که با بیماران در ارتباط هستند بیش از بقیه درگیر این موضوع شده‌اند.

وی ادامه داد: کوی‌اید 19 سرعت انتقال بالایی دارد و مهم‌ترین توصیه برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس محدود کردن حضور افراد در جامعه است لذا لازم است تا جایی که ممکن است مردم در اجتماعات حضور نداشته باشند.

طیبی بیان کرد: سرعت انتقال این ویروس بالاست و عدم خروج از منزل تنها راهی است که می‌تواند این چرخه را شکسته و متوقف کند؛ سوپرمارکت، بیمارستان و پمپ بنزین سه مکانی هستند که قدرت انتقال ویروس در آن‌ها بسیار بالاست.

وی گفت: ابعاد این بیماری ناشناخته است و امکان دارد سویه‌های مختلفی از آن وجود داشته باشد و با توجه به اینکه درمان قطعی ندارد بهتر است از حضور در اجتماع بپرهیزیم.

این پرستار تصریح کرد: یک فرد، بالقوه می‌تواند سه نفر را آلوده کند و با توجه به اینکه مدت زمان ماندگاری این ویروس بر روی اجسام فلزی سه ساعت است چه بسا افراد ناقل که در دوره کمون قرار دارند از ابتلای خود خبر نداشته باشند و با دست زدن به اجسام فلزی موجب انتقال آن به دیگر افراد شوند.

وی تأکید کرد: از مردم خواهش می‌کنیم از منزل بیرون نروند و دیدوبازدیدها را به صفر برسانند؛ تأکید می‌کنیم در خانواده‌هایی که پدربزرگ و مادربزرگ وجود دارد نوه‌ها از حضور در منازل بزرگ‌ترها خودداری کنند چون ممکن است ناقل باشند و موجب انتقال ویروس به آنان شوند.

طیبی خاطرنشان کرد: افراد تنها برای خرید مایحتاج ضروری زندگی از منزل خارج شوند نه برای خرید عید؛ با بحران کرونا وارد سال جدید می‌شویم پس بهتر است با حذف چرخه انتقال در مهار این اپیدمی به کادر درمانی کمک کنیم.

وی گفت: به مردمی که راهی جاده‌ها شدند باید بگوییم با این اقدام تنها ویروس را با خود به همراه می‌برند؛ کرونا اصلاً شوخی‌بردار نیست. برای مسافرت فرصت‌های بسیاری وجود دارد و توصیه می‌شود افراد مسافرت‌های خود را به بعد از مهار این ویروس موکول کنند.

این استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد: باید توسط رسانه‌ها برای عدم حضور مردم در اجتماع فرهنگ‌سازی صورت گیرد و باز هم از مردم خواهش داریم به این موضوع توجه کنند؛ افراد بهداشت فردی را رعایت کرده و اگر برای خریدهای ضروری از منزل خارج می‌شوند فکر کنند همه جا آلوده است و سریع به منزل بازگردند. خود مراقبتی نکته مهمی است که مردم باید بدان توجه داشته باشند و رفت‌وآمدهای خانوادگی را به صفر برسانند و خود را در منزل ایزوله قرنطینه کنند.

انتهای پیام
captcha