انتخابات؛ مظهر مردم‌سالاری دینی و یک واجب شرعی
کد خبر: 3975347
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸

انتخابات؛ مظهر مردم‌سالاری دینی و یک واجب شرعی

امام جمعه مشهد گفت: انتخابات مظهر مردم‌سالاری دینی و تکلیف مشارکت سیاسی و یک واجب شرعی است و به فرموده پیامبر(ص) اگر بنا شد افراد عمداً در انتخابات شرکت نکنند، یا به خاطر جهاد دیگری از مشارکت در انتخابات سرباز زنند، این‌ها در حقیقت تکلیف مشارکت سیاسی را انجام نداده‌اند.

انتخابات مظهر مردم‌سالاری دینی و یک واجب شرعی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد روز گذشته 12خردادماه، در همایش علمای اهل‌سنت استان‌های خراسان که به‌صورت ویدئو کنفرانس،  در تایباد برگزار شد، اظهار کرد: انتخابات مظهر مردم‌سالاری دینی و تکلیف مشارکت سیاسی و یک واجب شرعی است و به فرموده پیامبر(ص) اگر بنا شد افراد عمداً در انتخابات شرکت نکنند، یا به خاطر جهاد دیگری از مشارکت در انتخابات سرباز زنند، این‌ها در حقیقت تکلیف مشارکت سیاسی را انجام نداده‌اند.

وی ادامه داد: براساس روایت پیامبر(ص)، کسی که بگوید من در انتخابات شرکت نمی‌کنم، مسلمان نیست، اینکه نزدیک انتخابات مقام معظم رهبری و مراجع فتوا می‌دهند، شرکت در انتخابات یک واجب شرعی است، همین روایت را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اندیشه بزرگ انقلاب اسلامی، افزود: امام بزرگوار در مقابله با اندیشه‌های حاکم در بلوک غرب و شرق دست به انقلاب بزرگی زدند و واقعیت انقلاب اسلامی را که تحول و دگرگون‌سازی در تمام جوامع بود را نشان داد.

خطیب جمعه مشهد بیان کرد:  انقلابی که امام(ره) ایجاد کرد، انقلاب اسلامی و دینی است، این نظام هم برآمده و مولود این انقلاب است و بنابراین دین در همه تکالیف و مسائل اجتماعی- سیاسی ما دخالت دارد.

وی خاطرنشان کرد: تحولی که امام بزرگوار با انقلاب اسلامی در امور سیاسی و اجتماعی ایجاد کرده است، در حقیقت معجزه‌ای بوده که به دست توانمند امام راحل در دنیای اسلام مورد اجرا قرار گرفت و به‌تمامی جهان اسلام از هر ملتی و هر مذهبی توسعه یافت. جنایت‌های نظام‌های دیکتاتوری مسئله مردم‌سالاری و حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان بود و دولت‌های لیبرال دموکرات و سوسیال دموکراسی در طول ۲۰۰ سال سعی کردن این مردم‌سالاری در شکل واقعی را در دنیا ایجاد کنند، اما از اجرای درست آن عاجز ماندند و مردم‌سالاری و دموکراسی غربی مولود و معلولش جنگ‌های جهانی اول و دوم و این کشتار‌های مقطعی و اقلیمی در دنیا بعد از جنگ جهانی دوم تا به امروز هست و نتوانستند مردم‌سالاری جدی ایجاد کنند.

علم‌الهدی با تاکید بر ماهیت اصیل مردمسالاری دینی، گفت: خوشبختانه بعد از ۴۲ سال که از ایجاد انقلاب اسلامی می‌گذرد، مردم‌سالاری دینی به عنوان یک ایده و آرمان عظیم حکومتی و سیاسی در دنیای اسلام مطرح شده و همه جوامع مسلمان به دنبال تحقق و ایجاد این نوع مردم‌سالاری هستند.

وی مطرح کرد: مشارکت سیاسی در اندیشه سیاسی - دینی ما تنها یک حق نیست، بلکه حق است، مولود تکلیف یعنی ما برای مشارکت سیاسی تکیف داریم و مانند جوامع لیبرال دموکرات غربی نیستیم که بگوییم کسی اگر خواست از حقش استفاده کند و اگر نخواست این کار را نکند.

امام جمعه مشهد انتخابات را یک تکلیف دینی دانست و افزود: علما و روحانیون باید مردم را به این تکلیف شرعی آگاه سازند و مشارکت همگانی را در دستور کار خود قرار دهند. طبق روایت نقل شده از پیامبر(ص) که فرموده‌اند: اگر به امور مسلمانان اهتمام نورزید مسلمان نیستید، نمی‌فرماید، مومن نیستید و این بدان معناست که کسی که کاری به سرنوشت اجتماعی و سیاسی مسلمین ندارد، مسلمان نیست و شهادتینش مورد قبول واقع نمی‌شود.

گروه‌های معاند اصل نظام و ارزش‌های آن را آماج حملات خود قرار داده‌اند

در ادامه این برنامه، حجت الاسلام و المسلمین کاظم لطفیان، دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت در کشور گفت: ائمه‌جمعه و جماعت در این برهه زمانی که گروه‌های معاند، اصل نظام، ارزش‌ها، معارف و انقلاب اسلامی را آماج حملات خود قرار داده‌اند مأموریت سنگینی برای روشنفکری مردم برعهده دارند.

وی ادامه داد: همه ما پیشروی امامی هستیم که این انقلاب را ایجاد کرد و سیاستمداران بزرگ در توصیفش از ایمان و تدین ایشان نام می‌برند.

لطفیان عنوان کرد: بزرگترین استراتژیست‌های صهیونیستی در تحلیل امام راحل این است که می‌گویند ما فکر نمی‌کردیم پیرمردی با دست‌های لرزان از گوشه حجره‌ای در مدرسه علمیه بلند شود و تپه‌های خاکستری مردم را  تبدیل به آتشفشان خشم علیه مستکبران ظالم آن عالم بکند.

وی مطرح کرد: مقام معظم رهبری نیز در جمع برخی از ائمه جمعه فرمودند شما باید فردی انقلابی باشید، عده‌ای فکر می‌کنند که انقلاب تمام شده اما انقلاب تمام‌شدنی نیست، ما باید به نقطه نهایی یعنی رسیدن به تمدن شکوهمند اسلامی برسیم. بنابراین انقلاب اسلامی به مدیریت امام و امروز با هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی حرکت خودش را پر شتاب ادامه می‌دهد.

لطفیان با اشاره به پاک کردن پلیدی‌ها از جامعه اسلامی بیان کرد: برخی از آلودگی‌هایی که در صحنه حیات انسان پدیدار می‌شود، با آب و بسیاری از مطهرات موجود پاک می‌شود، اما آنجا که آلودگی به جامعه سرایت می‌کند باید مردم خون بدهند تا این آلودگی‌ها برطرف شود؛ خون شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای گرانقدر امت اسلامی در سراسر عالم پاک کننده نظام اسلام است.

وی ادامه داد: اما اگر افکار ملت آلوده شود، دیگر هیچ خونی آن را پاک نمی‌گرداند و اینجاست که علم و سخن عالم دینی کارساز است، باید با تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمدی این مهم تحقق یابد.

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت کشور اظهار کرد: مسئله انتخابات در ایران برای سایر کشورهای همسو با معاندین مسئله مهمی است آنان از تمام توان خود برای مسموم کردن افکار مردم استفاده می‌کنند، تا جامعه اسلامی را آماج شبهات قرار دهند، در این زمینه از تمام ابزارها در رسانه و غیررسانه بهره‌مند می‌شوند، ما باید با افکار دینی مردم را به حمایت نظام دعوت کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: امروز صحنه حضور علما و روحانیون در جامعه برای برگزاری یک انتخابات شکوهمند و با نشاط در کشور مهم است و این ماموریت بر عهده همه ماست که بتوانیم در اعتلای نظام نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.

انتهای پیام
captcha