کانون‌های مساجد از ظرفیت نوجوانان و جوانان غافل نشوند
کد خبر: 3992620
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱

کانون‌های مساجد از ظرفیت نوجوانان و جوانان غافل نشوند

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد لرستان توجه جدی به گفتمان انقلاب، مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمنان، آگاهی‌بخشی، بصیرت‌افزایی، شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای جوانان را از کارکردهای مساجد دانست و افزود: کانون‌های مساجد از ظرفیت جذب نوجوانان و جوانان غافل نشوند.

کارکرد رسانه‌ای مسجد مورد توجه قرار گیرد۵۲ سال پیش، در روز بیست و یکم اوت سال ۱۹۶۹ میلادی؛ مسجدالاقصی قبله اول مسلمانان جهان، توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد که به‌ دنبال آن بخشی از مسجد‌الاقصی دچار آتش‌سوزی شد. مسجدالاقصی به‌ عنوان قبله اول مسلمانان مورد تاکید قرآن کریم است که در آیاتی از قرآن به آن اشاره شده است و عمل توطئه‌آمیز صهیونیست‌ها موجب رنجش خاطر تمام مسلمانان جهان شد و همین امر فتح‌بابی شد تا دولت‌های اسلامی برای مقابله با خطر‌هایی که جهان اسلام و مقدسات اسلامی را تهدید می‌کند، «سازمان کنفرانس اسلامی» را تشکیل دهند.

در سال ۱۳۸۲ به پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران و با تصویب وزرای امور خارجه کشور‌های اسلامی در اجلاس تهران هفته جهانی مسجد، هفته جهانی مسجد از سی ‌ام مردادماه برابر با ۲۱ اوت همزمان با سالگرد آتش‌زدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی، برگزار می‏‌شود.

محمد ابدالی‌پور، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد لرستان، به همین مناسبت در گفت‌وگو با ایکنا لرستان، با اشاره به اینکه نبی مکرم اسلام بعد از هجرت به مدینه، برای اولین‌بار مسجد را پایه‌گذاری می‌کنند، ادامه داد: مسجد پایگاهی برای جمع شدن مؤمنین حول محور توحید است.

وی توجه جدی به گفتمان انقلاب، مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمنان، آگاهی‌بخشی، بصیرت‌افزایی، شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای جوانان را از کارکردهای مساجد دانست و با اشاره به نقش تربیتی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، اضافه کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از ظرفیت جذب نوجوانان و جوانان غافل نشوند کمااینکه فعالیت کانون‌ها در استان لرستان ظرفیت خوبی است و باید از این ظرفیت استفاده شود.

مدیر ستاد کانون‌های مساجد لرستان به فعالیت ۴۲۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد استان لرستان اشاره کرد و با تأکید بر لزوم توجه بیشتر مسئولان به اعتبارات و بودجه‌ مساجد و نهادهایی که در آن فعالیت می‌کنند، ادامه داد: در خصوص تخصیص اعتبارات استانی به مساجد باید مسئولان استان ورود جدی داشته باشند چراکه فعالیت مؤثر در مساجد به‌عنوان مکانی امن برای جوانان و نوجوانان، بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی را از بین می‌برد.

ابدالی‌پور با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تأثیر این بحران در جامعه، افزود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در حوزه خدمت‌رسانی مردم‌محور، آگاهی‌بخشی و کمک به شبکه بهداشت و درمان عملکرد مثبتی داشته‌اند از طرفی با حضور فعال در طرح مواسات و همدلی، اثربخشی خود را مثل گذشته نشان دادند.

اجرای طرح‌های مختلف فرهنگی و هنری در مساجد را راهکاری برای مصون نگه داشتن جوانان از هجمه‌ها و توطئه‌های دشمنان اسلام برشمرد و با تاکید بر لزوم دستگاه‌ها و نهادهای فعال در مساجد مانند اوقاف، بسیج، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، گفت: اجرای طرح‌های قرآنی، اوقات فراغت، طرح کوثر رسالت، طرح ترنم فهما از برنامه‌هایی است که با رویکرد قرآنی و مذهبی در مساجد اجرایی می‌شود.

حفظ معماری اسلامی در ساخت مساجد

حجت‌الاسلام هبت‌اله هاشمی، امام جماعت مسجد آیت‌الله مدنی خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با تبریک روز جهانی مسجد، گفت: مساجد از صدر اسلام تاکنون کارکردهای خود را حفظ کرده‌اند به‌طوری‌ که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد پایگاه وحدت و اتحاد مسلمانان بودند از طرفی با آغاز جنگ تحمیلی، مساجد محل اعزام نیروها به جبهه‌ها بودند و علاوه‌ بر آن نیز محل پشتیبانی از رزمندگان بودند.

وی مسجد را یک پایگاه رسانه‌ای قوی برای انتقال شعائر اسلامی دانست و با تأکید بر لزوم واکاوی نقش رسانه‌ای مساجد، گفت: کارکرد سیاسی و رسانه‌ای نیز از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین کارکردهای مساجد است چراکه مسجد به عنوان یک تریبون بزرگ می‌تواند نقش بصیرت‌افزایی به جامعه داشته باشد.

امام ‌جماعت مسجد شهید مدنی خرم‌آباد بر لزوم حفظ معماری اسلامی در ساخت مساجد جدید تأکید کرد و با یادآوری اینکه معماری اسلامی نمادی از هنر اسلامی است، تصریح کرد: به گفته روانشناسان سبک ساخت مساجد بر مبنای معماری اسلامی موجب آرامش روحی و روانی می‌‌شود.

پراکندگی مساجد در لرستان / ۱۷۰۰ مسجد فعال هستند

حجت‌الاسلام محمدجواد عباس‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان لرستان، نیز با اشاره به اینکه اوقاف علاوه‌ بر حمایت از مساجد، هیئت‌امنای مساجد را نیز ساماندهی می‌کند، ادامه داد: میانگین کشوری یک مسجد به‌ ازای هزار نفر جمعیت است که لرستان در مجموع از میانگین کشوری بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه ۲۱۰۰ مورد با عنوان ساخت مسجد در سامانه اوقاف و امور خیریه موجود است، خاطرنشان کرد: البته تمام این موارد مسجد نیستند و گاهی یک زمین و یا یک ساختمان نیمه‌ساز هستند اما در مجموع بین ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ مسجد در استان لرستان فعال است.

عباس‌زاده با تأکید بر اینکه پراکندگی مساجد در استان لرستان مطلوب نیست، ادامه داد: در بخش‌هایی از خرم‌آباد حدفاصل میدان سبزه میدان تا شهدا چندین مسجد وجود دارد اما ممکن است در محل‌های دیگری مسجد وجود نداشته باشد لذا پراکندگی مساجد در استان لرستان باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌ کل اوقاف لرستان با بیان اینکه درصد روستاهای در روستاها نیز تراکم مساجد باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: بعضی روستاهای شهرستان ازنا دو مسجد و یک حسینیه وجود دارد اما در برخی از روستاها مسجد وجود ندارد.

وی با اشاره به عدم برگزاری نماز صبح در تمام مساجد استان لرستان، گفت: باید اقامه نماز صبح در مساجد استان به‌طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha