آیت‌الله صافی گلپایگانی در جناح‌بندی‌های سیاسی نمی‌گنجید
کد خبر: 4033679
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
حجت‌الاسلام نصر در گفت‌وگو با ایکنا:

آیت‌الله صافی گلپایگانی در جناح‌بندی‌های سیاسی نمی‌گنجید

استاد حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: آیت‌الله صافی گلپایگانی در جناح‌بندی‌های سیاسی نمی‌گنجید و در مسائل مختلف بر اساس اصول و معیارهایی که برای خود تعیین کرده بود، موضع‌گیری می‌کرد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین نصر، استاد حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، بیان کرد: آیت‌الله صافی گلپایگانی از معدود افرادی بود که می‌توان ایشان را عالمی جامع نامید که هم در فقه و اصول صاحب‌نظر و مجتهد بود، هم در مباحث کلامی و عقیدتی تحقیقات مفصلی داشت و هم راجع‌به مباحث تاریخی تحقیق انجام داده بود. بر همین اساس، آثاری که آیت‌الله صافی گلپایگانی از خود به جا گذاشته است، ابعاد مختلف علوم اسلامی را شامل می‌شود. ایشان در فقه و اصول جایگاه ویژه‌ای داشت و در مباحث روایی و اعتقادی نیز تألیفات خوبی به رشته تحریر درآورد.

وی افزود: آثار آیت‌الله صافی گلپایگانی را می‌توان به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم کرد که در مقطع زمانی خودش آثار موفقی محسوب می‌شد.

این استاد حوزه علمیه اصفهان به مسئولیت‌های آیت‌الله صافی گلپایگانی در مجلس تدوین قانون اساسی و شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: آنچه به‌عنوان خدمات ایشان در این دو جایگاه می‌توان از آن یاد کرد، اصرار بر رعایت قانون بود. آیت‌الله صافی هیچ‌گاه نادیده گرفتن قانون را برنمی‌تابید و از طرف دیگر، نسبت به مسائل شرعی حساسیت فوق‌العاده‌ای داشت و معتقد بود قوانین باید مطابق با شرع باشد، مثلاً در خصوص عناوین ثانویه بر این اعتقاد بود که این عناوین باید در حد ضرورت به کار گرفته شود، نه اینکه در همه موارد، به حکم عناوین ثانویه، دستورات اصلی شرع کنار گذاشته شود.

وی درباره مواضع سیاسی و اجتماعی آیت‌الله صافی گلپایگانی، اظهار کرد: ایشان یک شخصیت علمی و فردی مستقل بود که یک‌سری اصول برای خودش داشت و بر اساس آن اصول، تصمیم می‌گرفت و موضع‌گیری می‌کرد. آیت‌الله صافی قبل از انقلاب دغدغه‌مند مسائل اجتماعی بود و فکر باز و روشنی داشت و بعد از انقلاب نیز مطابق اصولی که برای خود تعیین کرده بود، عمل می‌کرد. ایشان در جناح‌بندی‌های سیاسی نمی‌گنجید و بر اساس اصول و معیارهای خودش اعلام موضع می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصر تصریح کرد: اگر بخواهیم نقدی بر آرای فقهی آیت‌الله صافی گلپایگانی وارد کنیم، باید گفت ایشان در مسائل فقهی به شدت سنتی و فاقد نوگرایی بود و به مقتضیات زمان و مسائلی از این قبیل توجه نداشت.

انتهای پیام
captcha