برنامه‌های معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی در استقبال از زائران نوروزی
کد خبر: 4042964
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
مدیر عالی حرم مطهر رضوی:

برنامه‌های معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی در استقبال از زائران نوروزی

مدیر عالی حرم مطهر رضوی با بیان برنامه‌های مختلف معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی در راستای میزبانی از زائران و مجاوران در اعیاد ماه شعبان و عید نوروز را تشریح کرد.

حرم مطهر رضوی حرم امام رضا(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مصطفی فیضی، مدیر عالی حرم مطهر رضوی، در نشست خبری با موضوع گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ و برنامه‌های آستان قدس رضوی در نوروز 1401، که امروز 23 اسفندماه، در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، برگزار شد، در خصوص حوزه معاونت اماکن، اظهار کرد: در معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی برنامه‌هایی را برای نوروز ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شده است. با توجه به این که عمدتا فضای حرم مطهر به صورت روباز است، در شرایط آب‌وهوایی متفاوت، سبب آزار زائران می‌شود. بنابراین با استفاده از امکانات مختلفی که مقدور بوده است، مانند فضاهای اداری فضاهای مسقف گسترش یافته و این اقدامات استمرار خواهد یافت. به شکلی که با جا‌به‌جایی بخش‌هایی از حوزه اداری از داخل حرم به خارج حرم مطهر رضوی، فضاهای مسقف برای زائران افزایش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ایجاد بسترهای متفاوت در راستای خدمت‌رسانی بیشتر به زائران در رواق‌ها و صحن‌های مختلف مانند اضافه شدن وضوخانه در داخل رواق‌ها در جهت رفع مسئله فاصله زیاد برای وضو گرفتن نیز انجام شده است.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی بیان کرد: همچنین خدمات زائر‌برها از نقاط مختلف ورودی‌های حرم مطهر رضوی، به داخل حرم به واسطه افزایش مسیرها و تعداد خادمیاران، در حد توان افزایش پیدا خواهد کرد. یکی از اشکالات ما در ارائه خدمت به زائران، وضعیت نور و روشنایی صحن‌ها است که در ساعات شب، وضعیت مناسب نوری در صحن‌های بزرگ و مرکزی وجود نداشت. لذا با تلاشی که انجام شد، افزایش میزان نور به صورت چراغانی، نورهای ثابت، پروژکتورها و... محقق شده است.

فیضی اضافه کرد: در حوزه پارکینگ نیز سعی کرده‌ایم فضاهایی که به عنوان پارکینگ در اختیار داریم را بیشتر در اختیار زائران قرار دهیم. در این راستا از مدیران استان تقاضا داریم معضل و مسئله تأمین پارکینگ برای زائران را حل کنند.

وی تصریح کرد: حوزه معاونت تبلیغات نیز با شروع اعیاد گذشته و پیش‌رو در واقع وارد مراسمات سال نو شده، بنابراین پیش از سال تحویل و به مناسبت اعیاد ماه شعبان و به ویژه عید نیمه شعبان، اقدامات گسترده و بزرگی در حرم مطهر رضوی و سطح شهر تدارک دیده شده و در ادامه وارد برنامه‌های نوروزی خواهد شد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی بیان کرد: ۲۹ فروردین ماه، از ساعت ۱۴ تا یک ساعت پس از سال تحویل، حدود ۶ ساعت، برنامه ویژه سال تحویل را خواهیم داشت. اقدامات گسترده‌ای برای انجام خوب و قابل پذیرش زائران در حال انجام است که محتوای برنامه‌ها و چگونگی انجام خدمت را شامل می‌شود و از جمله آن‌ها می‌توان مسئله صوت را بیان کرد. ایجاد بسترهای مناسب برای تأمین صوت به صورت مناسب در صحن‌ها و بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی بر عهده آستان قدس رضوی است، علاوه بر این تلاش کرده‌ایم، در حد توان خود در خیابان‌‌های اطراف نیز خدمت‌رسانی شود تا زائران و مجاوران حاضر در خیابان‌های اطراف حرم مطهر نیز از صوت برنامه‌ها و در صورت امکان تصویر آن‌ها استفاده کنند.

فیضی ادامه داد: از مساجد و بخش‌های دیگر نیز درخواست داریم که در این راستا و در انتقال صوت به خارج از حرم مطهر رضوی کمک کنند، تا این برنامه به صورت منظم و برنامه‌ریزی‌شده و بدون اختلال اجرا شود. فعالیت‌های ویژه نوروزی در اول فروردین آغاز شده و حداقل تا ۱۰ فروردین ادامه پیدا می‌کند. همچنین اقداماتی در زمینه خدمات پزشکی و موضوع خواب زائران در شب اجرا خواهد شد.

وی افزود: از زائران و مجاوران خواهشمندیم در روز‌ سال تحویل و برنامه‌های آن، در نخستین فضاهایی که هنگام ورود به حرم می‌یابند، توقف کنند و از ورود به هسته مرکزی در این ساعات پرهیز کنند تا نظم بهتری ایجاد شود. همچنین در راستای بهره‌مندی تمام زائران، مدت زمان حضور خود در روضه منوره، صحن‌ها و رواق‌های مرکزی را کوتاه کنند.

انتهای پیام
captcha