شریعت با ابزار عقل به نسل امروز منتقل شود
کد خبر: 4107986
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳

شریعت با ابزار عقل به نسل امروز منتقل شود

استاد حوزه علمیه قم گفت: متصدیان امر دین باید مراقب باشند شریعتی که ارائه می‌کنند بر مبنای عقل و علم باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق علم الهدی، استاد حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق علم الهدی، استاد حوزه علمیه قم امروز ۲۷ آذرماه در مراسم روز وحدت حوزه و دانشگاه در حوزه علمیه بیرجند گفت: در تمام دوران تاریخ تمان عالمیان دین مدار بوده‌اند چراکه دین در طبیعت آدمی نهفته است.

وی با بیان اینکه امروز مردم دنبال تغدیه ارگانیک هستند، افزود: واقعیت این است که دین خوراک ارگانیک انسان بوده و منهای خدا و دین نمی‌توان به زندگی مطلوب دست یافت.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه بشر بیش از نان شب محتاج دین است و نمی‌تواند بدون دین زندگی کند، بیان کرد: در واقع دین حاجت بشر بوده و از زندگی انسان محوشدنی نیست.

علم الهدی با اشاره به اتفاقات قرون وسطی و شرارت‌های آن زمان، افزود: غرب امروز نیز متمایل به دین بوده و این تمایل به دین را می‌توان دائما مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه حق مبتنی بر حجت شرعی بوده و مقوله عقل باید مبنای دین و زندگی باشد، تصریح کرد: خداوند اهل بیت(ع) را مبعوث کرد و با رفتار ایشان بود که مردم جوهر دین را پسندیده و شیفته آن شدند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نبی اکرم(ص) حقیقت دین را عرضه کردند و انسان‌های هم عصر ایشان دین را دیده و پای دین جان دادند، اظهار کرد: پیام دین از آن جهت که عقول را اقناع می‌کرد پیش می‌رفت و بقای دین نیز تکیه بر همین موضوعات است.

علم الهدی با بیان اینکه لازم است تفسیری از دین ارائه شود که عقل پسندیده و خردپذیر باشد، بیان کرد: متصدیان امر دین باید مراقب باشند شریعتی که ارائه می‌کنند بر مبنای عقل و علم باشد.

وی با بیان اینکه دفاع بد حتی اگر از حقیقت باشد تاثیر سوء داشته و به ترویج حقیقت منجر نمی‌شود، تصریح کرد: در ابتدای انقلاب خطبا با بیان خود جوانان را شیفته دین کردند و زمانی نسل امروز حقیقتی را با عمق جان می‌پسندد که عقل در پرتو شریعت بیان شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تفسیر دین باید مبتنی بر خطبای قابل اعتمادی باشد که بتوانند این تفسیر را توجیه کرده و همراه با خرد باشد، تصریح کرد: علی رغم برخورداری از ظرفیت حوزه و عناصر فرهنگی نتوانسته‌ایم به نسل جوان بپردازیم و در این راستا فن خطابه بسیار تاثیرگذار است.

انتهای پیام
captcha