هیچکس نمی‌تواند هویت نظامی را از تمدن ایران دور کند
کد خبر: 4127613
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
در نشست «حکیم نظامی و شعر شاعران امروز» عنوان شد؛

هیچکس نمی‌تواند هویت نظامی را از تمدن ایران دور کند

هم‌زمان با هفته بزرگداشت حکیم نظامی، ویژه‌برنامه «حکیم نظامی و شعر شاعران امروز» با همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مشارکت دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما برگزار شد.

ویژه برنامه حکیم نظامی و شعر امروز ایران

به گزارش خبرنگار ایکنا، با همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مشارکت دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما مراسم بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی تحت عنوان «حکیم نظامی و شعر شاعران امروز» با حضور جمعی از ادیبان و شاعران و اهالی موسیقی در تالار آیینه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی ضمن بیان اینکه در ایام و روزهایی قرار داریم که با نام حکیم نظامی گره خورده است، عنوان کرد: حکیم نظامی از آن جهت که آثار، علم دانش و اندیشه او همواره قرارگاه بسیاری از جویندگان طریق حکمت و معرفت ادبی بوده، شاعر شناخته‌شده‌ای در جهان فرهنگی و هنری و ادبی ما محسوب می‌شود.

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی با تاکید بر اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند اصالت و هویت این شاعر عزیز و ارجمند را از فرهنگ و تمدن ایرانی دور بداند و دور کند، تصریح کرد: نظامی خود را فردی ایرانی و علاقه‌مند به این مرز و بوم معرفی کرده است تا جایی که اگر همه جهان را تن به شمار آورده باشد اما جان خود را این سرزمین می‌داند و برای چنین ادعایی هم هرگز احساس شرمندگی می‌کند. وقتی که می‌گوید: «عالم همه تن است و ایران دل» در حقیقت دل و جان خویش را به همین سرزمین پیوند زده است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ضمن تشکر از دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما برای این گردهمایی، گفت: این اطمینان را می‌دهم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی هم برای نظامی و هم برای تک‌تک مفاخر و مشاهیر این سرزمین همه همت خویش را به کار خواهد بست و در جهت معرفی این بزرگان چه در داخل و چه در خارج از کشور به‌ صورتی بیشتر و بهتر و مبسوط و مفصل از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهد کرد.

شالویی در ادامه افزود: در همین هفته‌ای که به نام حکیم نظامی برپا شده است، همچنان که در تهران و همه مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، خاصه در مراکز پژوهشی و دانشگاهی برنامه‌های مناسب و مفصلی برای معرفی این حکیم اجرا شده و همچنان در حال اجرا است. در خارج از کشور هم در همه نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌های مشابهی در نظر گرفته شده است و آن‌ها هم در تلاشند تا این حکیم پارسی‌سرای را به بهترین وجه آن به همه جهانیان معرفی کنند.

ویژه برنامه حکیم نظامی و شعر امروز ایران

وی با تاکید بر اینکه این معرفی‌ فقط معرفی حکیم نظامی از نظر نام و شناسنامه هویتی او نیست، تصریح کرد: بلکه معرفی دانش، اندیشه و معرفتی است که او به ما می‌آموزد، به‌ویژه در جهان امروز که نسبت به هر زمان دیگر به معارف این مشاهیر احساس نیاز بیشتری می‌رود.

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی ادامه داد: در زمانی که دنیا در نوعی از ابهام و سرخوردگی و گمراهی به سر می‌برد، نیازمند آن است که روشنگرانی حضور داشته باشند تا راه آنان را بهتر بنمایانند. از این میان حکیم نظامی و حکمای عمدتا ایرانی و اسلامی و آنانی که از معارف قرآنی بهره‌های وافی برده‌اند، بهتر از هر کسی می‌توانند مردم را در هر کجای دنیا که هستند با زبان و ابزار هنری نظیر شعر راهنمایی و ارشاد و هدایت مناسب‌تری کنند. از همین منظر هم نظامی و نظامی‌ها مورد علاقه ما هستند. امید است از حضور و وجود و شعر و دانش آن‌ها بهره و استفاده بیشتری ببریم.

به مرزها، تاریخ، جغرافیا و علم احترام می‌گذاریم

علیرضا قزوه، شاعر و رئیس دفتر شعر و موسیقی سازمان صداو سیما هم در سخنانی ضمن اشاره به سخنان چند روز پیش رئیس‌جمهور کشور جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه نظامی در سرزمین «گنجه» به دنیا آمده و متعلق به کشور جمهوری آذربایجان است، گفت: ما به مرزها، به جغرافیا، به تاریخ و به علم هم احترام می‌گذاریم؛ بر همین مبنا به تمام شاعران ترک‌زبان فارسی‌سرا و ترکانی که این همه احترام گذاشتند و به زبان فارسی شعر گفتند و به نظامی که هر چه شعر دارد به زبان فارسی است و حتی یک شعر به زبان ترکی ندارد؛ احترام می‌گذاریم.

او ادامه داد: شاید کسی که با زبان فارسی بغض داشته باشد از این گفتارها و رفتارهایی که بزرگانی چون نظامی داشته‌اند، آتش بگیرد اما واقعیت تاریخی این است که شاعر بزرگی چون حکیم نظامی به ایرانی بودن خود در ابیاتش افتخار کرده است.

قزوه گفت: واقعیت تاریخی این است که زمانی که اسکندر مقدونی بیش از 2 هزار سال پیش به سرزمین مصر و فلسطین آن روز می‌رسد، فرماندار ایرانی داشته است. یک فرمانده قهرمان که زمانی دستگیر می‌‌شود و پای او را سوراخ می‌کنند، طناب از آن عبور می‌دهند و او را به ارابه می‌بندند تا او را زجر دهند، هیچ جزع و فزعی نمی‌کند و با حالت غرور و پیروزی، با نیشخند به دشمن نگاه می‌کند.

رئیس دفتر شعر و موسیقی سازمان صداو سیما در ادامه با اشاره به گستردگی فرمانداری ایران تا مصر و شامات قدیم، عنوان کرد: ایران قدیم بسیار بزرگ بوده و در تاریخ عهدنامه‌های ننگینی بخش‌هایی از آن را جدا کرده است. هرچند ایران همچنان بزرگ و با پیشینه چندین سلسله تاریخی و پادشاهی است اما دومین رئیس‌جمهور کشوری مانند جمهوری آذربایجان که عمر آن هنوز به 50 سال نرسیده، با تبختر نگاه می‌کند و اینچنین صحبت می‌کند. در حالی که نظامی هیچ جایی از شعر خود حرفی از جمهوری آذربایجان نزده است.

قزوه اضافه کرد: البته ما به جمهوری آذربایجان به ترکان پارسی‌سرا و ترک‌سرایی که احترام زبان فارسی را حفظ می‌کنند، احترام می‌گذاریم، اما هر کسی بخواهد نیشخندی به زبان فارسی بزند باید بداند کوچکتر از آن است که بتواند این زبان که زبان پهلوانان و بزرگان است را کوچک بشمارد. با افتخار می‌گوییم نظامی متعلق به همه مردم جهان و یک شاعر پارسی‌سرا است که به همه اقوام احترام می‌گذاشت.

توصیه قزوه به الهام علی‌اف!

وی با تاکید بر اینکه از همه ترکان پارسی‌سرا تشکر می‌کنیم، افزود: شاید این‌ها یک‌سوم یا یک مقدار ادبیات ایران را شکل داده‌اند. ما شعر نظامی را بی‌واسطه می‌خوانیم و می‌فهمیم و حض می‌بریم. هرکه هر چه می‌خواهد بگوید. نظامی یک شاعر فارسی زبان است و با افتخار اعلام می‌کنیم که ایران هم یکی از کشورهای فارسی‌زبان است. نظامی به تمام فارسی‌زبانان جهان تعلق دارد چنانکه به ترکان هم احترام گذاشته و هیچ‌گاه به اقوام ترک زبان بی‌احترامی نکرده است. این است که ما به زبان فارسی احترام می‌گذاریم، از آقای الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان هم می‌خواهیم همیشه به زبان فارسی احترام بگذارد و چند کلام زبان فارسی یاد بگیرد تا بتواند به زبان نظامی هم حرف بزند.

ویژه برنامه حکیم نظامی و شعر امروز ایران

در این نشست همچنین دو قطعه از اشعار حکیم نظامی توسط نادر محمدآهنگر بیگ، از بخشی‌های خراسان همراه با ساز دوتار و دو  شعر از مثنوی لیلی و مجنون و مثنوی مخزن الاسرار حکیم نظامی توسط محمد گلریز خواننده مشهور انقلابی به صورت آواز اجرا شد.

در بخش‌های دیگر این ویژه‌برنامه مهبد مکی، خواننده و نوازنده ساز ارغنون اجرایی از اشعار حکیم نظامی را تقدیم حضار کرد.

در این محفل شاعرانی چون علیرضا قزوه، امیر عاملی، سید مسعود علوی‌تبار، سعید حدادیان، رضا عبدالهی، علی داوودی، محمود اکرامی‌فر، ایرج قنبری، نغمه مستشارنظامی و حمیده پارسافر اشعار و نوسروده‌های خود در رابطه با نظامی را قرائت کردند.

انتهای پیام
captcha