جمهوری اسلامی ایران شکل‌دهنده حوزه جدید تمدنی اسلامی است
کد خبر: 4141322
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۶
در آیین نقد و بررسی کتاب «دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص)» بیان شد

جمهوری اسلامی ایران شکل‌دهنده حوزه جدید تمدنی اسلامی است

دبیر کل مجمع صلح اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران به سمت شکل‌گیری یک حوزه تمدنی اسلامی گام برمی‌دارد و در این میان کتاب به عنوان رسانه‌ای تمدن‌ساز، نقش برجسته‌ای دارد.

به گزارش ایکنا از ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همزمان با هفتمین روز نمایشگاه کتاب، سالن گوشه نقد مراسم نقد و بررسی کتاب «دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص)» سه‌شنبه 26 اردیبهشت با حضور داوود عامری، دبیر کل مجمع صلح اسلامی و علی زارعی نجف‌دری، دبیر اتحادیه ناشران مسلمان برگزار کرد.

داوود عامری، نویسنده کتاب «دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص)» گفت: ما در یک دوره با حجم وسیعی از تبلیغات علیه اسلام و جمهوری اسلامی مواجه بودیم. در آن دوره ما از جمعی از نویسندگان مسلمان و علما دعوت کردیم تا ببینیم که چگونه می‌شود با هجمه مذکور مقابله کرد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت شکل‌گیری ائتلاف ناشران گفت: بخواهیم یا نخواهیم جمهوری اسلامی ایران به سمت شکل‌گیری یک حوزه تمدنی اسلامی گام برمی‌دارد و کتاب یک رسانه تمدن‌ساز است. بنابراین، ما باید از ناشران و فعالان صنعت چاپ و انتشار کتاب حمایت کنیم تا بتوانیم تمدن‌سازی کنیم. تمدن‌سازی فقط با همکاری ناشران ممکن می‌شود.

عامری با اشاره به اینکه کتاب «دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص)» در حال تر‌جمه شدن به زبان‌های مختلف است، بیان کرد: امروز جهان تشنه معارف اسلامی است و ما باید تمدن‌مان را براساس این معارف بسازیم.

ناشران اسلام همدیگر را نمی‌شناسند

علی زارعی نجف‌دری نیز گفت: بیش از یک دهه قبل بود که ما احساس کردیم گسستی بین ناشران مسلمان در دنیا، جهان اسلامی، منطقه و کشور وجود دارد؛ یعنی ناشران اسلام همدیگر را نمی‌شناسند و در سایه این نشناختن، فعالیت‌های همدیگر را خنثی می‌کنند. بنابراین، من ایده شکل‌گیری اجلاس ناشران مسلمان را مطرح کردم. اتحادیه ناشران مسلمان در پایان اجلاس دوم شکل گرفت.

دبیر اتحادیه ناشران مسلمان بیان کرد: یکی یا دو سال بعد شورای اجرایی اتحادیه تاسیس شد اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به دلیل همراهی نکردن دستگاه دیپلماسی، فتیله کار اتحادیه ناشران مسلمان و این شورا کمی پایین کشیده شد. بعد هم خدا را شکر دولت سیزدهم شکل گرفت و ما کارمان را با قوت بیشتر از گذشته انجام دادیم.

زارعی نجف‌دری در پایان گفت: کتاب «دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص)» مجموعه مقالات است. هر کدام از مقالات آن می‌تواند یک کتاب باشد. اصول شش‌گانه مطرح‌شده درخصوص دیپلماسی پیامبر از جمله احترام متقابل، تفاهم، همکاری، برابری و برادری در کتاب مذکور آمده است. رشد اسلام در دنیا با شش اصل دیپلماسی پیامبر، چیز غریبی نیست. پیامبر اسلام قبل از اینکه حرفی از اسلام بزند، از انسان و بشریت حرف می‌زد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha