محدوده اخلاق از عدالت فراتر است
کد خبر: 4147076
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
معاون قوه قضائیه:

محدوده اخلاق از عدالت فراتر است

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: آن‌ها که عدالت را محور اخلاق گرفته‌اند سقف اخلاق را کوتاه می‌بینند؛ چون اخلاق فراتر رفتن از عدالت و گذشتن از خود و نظر انداختن به دیگری و انسان‌تر شدن است.

صادقی معاون قوه قضائیه

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور، در همایش تقدیر از تلاشگران عرصه صلح و سازش که یکشنبه، ۲۱ خرداد در سالن اجتماعات دادگستری کل استان قزوین برگزار شد، گفت: استان قزوین با حضور ریش‌سفیدان، بانوان صبور و با تجربه جزو استان‌های برجسته در حوزه صلح و سازش بین مردم است.

وی ادامه داد: با حضور ۳۲ هزار نفر همکار به عنوان سفیران صلح و طلایه‌داران آرامش در شورای حل اختلاف کشور تا به امروز حدود ۴۳ درصد پرونده‌ها از طریق صلح و سازش مختومه شده که استان قزوین با پیشرفت ۱۱ درصدی، از میانگین کشوری فراتر رفته و ۵۴ درصد پرونده‌های خود را با صلح و سازش مختومه کرده است.

معاون قوه قضائیه بیان کرد: کار مصلحان افزایش انسانیت در جامعه است. عدل کف اخلاق است اما ایثار و احسان سقف بی‌انتهای اخلاق محسوب می‌شود و قرآن نیز عدل و احسان را به ما سفارش کرده است. در دادگاه‌ها «عدل» کف اخلاق است و به کمتر از آن نباید راضی شد؛ اما جامعه‌ای روی خیر می‌بیند که در کنار «عدل» اهل «احسان» هم باشد.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها که عدالت را محور اخلاق گرفته‌اند سقف اخلاق را کوتاه می‌بینند؛ چون اخلاق فراتر رفتن از عدالت و گذشتن از خود و نظر انداختن به دیگری و انسان‌تر شدن است. آدمیزاد به اخلاقش آدمی می‌شود و باید بیشتر و بیشتر اهل احسان شود. قرآن اهل احسان را ستوده است که عاقبت بخیرند چون به خاطر خدا صبر و پایداری به خرج می‌دهند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف افزود: بسیاری از کسانی‌که طلایه‌داران و سفیران صلح هستند علاوه بر اینکه اهل صبر و صلح و سازش‌اند در کنار اقامه شعائر دین به دنبال انفاق هم هستند اینها پیروان امام صادق(ع) محسوب می‌شوند که فرمود: از مال من بدهید و بین مردم صلح و سازش ایجاد کنید. بنابراین تا می‌توانید همت کنید که بین مردم آشتی و صلح برقرار کنید که آثار آن در جامعه بر کسی پوشیده نیست و در کاهش دعاوی، زمان و هزینه‌ها بسیار مؤثر است.

صادقی ادامه داد: صلح همراه با انصاف مدنظر ماست که با رضایت افراد رقم بخورد و در این میان کسی متضرر نشود. صلحی که همراه با رضایت خاطر و انصاف و به‌دور از ترفندهای شیطانی باشد و فریب و رضایت زوری در کار نباشد. وقتی صلح رقم بخورد طرفین دعوا همراه هم می‌شوند در حالی‌که این آثار در احکام دادگاه وجود ندارد.

وی گفت: اگر نیت خالص نباشد به هدف صلح نخواهیم رسید؛ صلح و عدالت هر یک در جای خود نیکوست. صلح قیودی دارد و طرفین باید سزاوار آن باشند و هر کسی لایق صلح نیست؛ با کسانی‌که چیزی جز قدرت آن‌ها را به بند نمی‌کشد نباید صلح کرد ضمن اینکه توبه‌کنندگان ظاهری جایی در صلح و سازش ندارند؛ اگر جوهر فرد تغییر نکرده باشد و اطرافیانش تغییر نکرده باشند، توبه‌اش مؤثر نخواهد بود.

صادقی در پایان اظهار کرد: در بعد سیاسی هم رابطه ما با آمریکا به همین صورت است؛ این فرمول سیاست عالم است که باید با هم قد و قدرت خود صلح کرد و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری برای رسیدن به صلح پایدار باید قوی بود وگرنه سیاستمداران بر ما طمع خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha