به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور امروز یکشنبه یکم مردادماه در مراسم عزای سرور و سالار شهیدان در جمع طلاب غیرایرانی نمایندگی المصطفی در خراسان با تأکید بر حفظ و رعایت سهم قرآن کریم در سخنرانیها اظهار کرد: سخنرانیها و منابر طلاب، باید قرآنمحور، کوتاه و پرمغز باشد چرا که ماه محرم، بهترین فرصت برای تبیین قرآن کریم است.
مفسر قرآن کریم افزود: روی منابر بیشتر از قرآن بگویید و سهم قرآن را در منبرها افزایش دهید، حتی سر بریده امام حسین (ع) هم بر روی نیزه قرآن میخواند و پیامش این است که سر را از بدن میتوان جدا کرد، اما از قرآن نه. چرا که رستگاری قطعی انسان در گرو عرضه خویشتن به قرآن کریم و عمل به دستورات این کتاب وحی است.
وی با اشاره به اینکه عزاداریها و روضهخوانیهای سیدالشهداء(ع) ریشه در قرآن کریم دارد، افزود: طبق نص صریح آیات قرآن کریم، اول روضهخوان عالم خداست که با یک ضرباهنگ خاص، آن هم برای مظلومیت یک دختر مشرک در سوره مبارکه تکویر (اذالشمس کورت …. بای ذنب قتلت؟) به این مهم میپردازد.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: خداوند متعال در آیات ابتدایی سوره مبارکه بروج برای مؤمنین نیز روضه خوانده است زمانی که اصحاب اخدود، مؤمنان را به جرم ایمانشان در آتش سوزاندند. (قتل اصحاب الاخدود) و میبینیم که «مظلومیت» وجه اشتراک روضهخوانی خدا برای هر دو گروه است.
وی با معرفی کتاب نهضت حسینی در پرتو قرآن ادامه داد: در این کتاب ۳۵ روضه قرآنی بیان شده است که میتواند دستمایه خوبی برای تبیین قرآن محور طلاب باشد. به عنوان مثال خداوند با چهار وعده اطمینانبخش «و اوحینا الی امموسی ان ارضعیه، انا رادوه الیک، و جاعلوه من المرسلین، و ربطنا علی قلبها لتکون من المومنین» یعنی وعدههایی نظیر وحی الهی، قول بازگشت طفل به آغوش مادر، وعده نبوت و تسکین و ربط قلبی مادر، طفل شیرخوار (حضرت موسی ع) را از مادرش جدا کرد، در حالی که میبینیم اشقیا چگونه روز عاشورا حضرت علی اصغر (ع) شش ماهه را از حضرت رباب (س) گرفتند. بیان هنرمندانه این مطلب، همان هنر بیان روضه قرآن محور در قالب تبیین آیات قرآن کریم است.
حجتالاسلام قرائتی بیان کرد: تمام «واذکرها» در قرآن کریم آیه عزاداری است، مثلا واذکر فی الکتاب ابراهیم، واذکر فی الکتاب مریم. همچنین امام علی (ع) نیز در فراق یاران باوفایش با ندای أین ابن التیهان، أین ذوالریاستین، أین عمار و … روضهخوانی میکند.
وی یادآور شد: بعد از جنگ احد پیامبر(ص) با مشاهده عزاداریهای خانوادههای شهدای احد، فرمودند که چرا برای حمزه عزاداری نمیکنید؟ و این مطالبهگری پیامبر(ص) تأکیدی بر اقامه عزا برای بزرگان دین است.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی تصریح کرد: گاهی اوقات در هدایت نباید به دعوت و هدایت عمومی اکتفا کرد و باید اسم افراد را برد، امام حسین(ع) در روز عاشورا در کربلا برخی را تک به تک مورد خطاب قرار دادند؛ که مگر تو برای دعوت من نامه ننوشتی؟
وی با اشاره به مقوله ممتاز مهندسی دینی تصریح کرد: طبق آیه ۱۱۴ سوره مبارکه مائده (عیدا لاولنا و آخرنا) برخی از شعائر باید هر سال تکرار شوند. همچنین خداوند متعال در این مهندسی حساب امام حسین(ع) را از بقیه جدا کرده است؛ در استحباب سجده در نماز بر تربت کربلا، در نوشیدن آب، در مناسبتها مثل شب جمعه، نیمه شعبان، شب قدر و …، در موالید مثل برداشتن کام نوزاد در بدو تولد با تربت کربلا و همچنین تدفین میت همراه با تربت سیدالشهدا(ع).
حجتالاسلام قرائتی افزود: هر چیزی خانهای دارد. کعبه، خانه الوهیت، مسجدالنبی خانه نبوت، کوفه خانه حکومت و حرم و مرقد مطهر امام حسین (ع) خانه عاشقان او به ویژه شیعیان است.
وی خاطر نشان کرد: امام خمینی (ره) فرمود ما هرچه داریم از محرم و صفر است لذا عزاداریها باید جهتدار باشد چرا که ولایت و محبت، شاهکلید جذب است و عاشورا یک انرژی هستهای است. با یک ندای «یا حسین» همه عالم، آماده اقامه عزا میشوند و هیچچیز همچون حسین بن علی(ع) نمیتواند همه را جذب کند.
انتهای پیام