رواج تک‌فرزندی و رنگ‌باختن مفهوم خواهر و برادری
کد خبر: 4177826
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳

رواج تک‌فرزندی و رنگ‌باختن مفهوم خواهر و برادری

یک پژوهشگر حوزه تربیت و خانواده گفت: امروزه با رواج تک فرزندی مفهوم خواهر و برادری کمرنگ شده و لذا در آینده نه چندان دور یکی از سرمایه‌های روابط خانوادگی یعنی خواهر و برادری از دست می‌رود.

خواهر برادرحجت‌الاسلام والمسلمین مجید نصیری، پژوهشگر حوزه تربیت و خانواده، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت 10 ربیع‌الثانی و سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س)، درخصوص اهمیت رابطه خواهر و برادری در اسلام، اظهار کرد: در ارتباط با رابطه خواهر و برادری از منظر اسلام، باید گفت که این روابط در ضمن مفهوم خانواده و در جایگاه اهمیت خانواده در اسلام تعریف و تبیین می‌شود. دختر و پسر هم که نقش خواهر و برادر را در خانواده دارند، ذیل همین الگو تعریف و تبیین می‌شوند. این امر براساس نقشی که خانواده در ایجاد آرامش، صالح‌سازی و اصلاح جامعه می‌تواند داشته باشد، تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: الگوی خواهر و برادری در اسلام براساس نقش خانواده در تربیت افراد صالح، سالم و نیروهای نخبه به لحاظ علمی، معنوی و اعتقادی تعریف می‌شود. خواهر و برادر نیز در ذیل خانواده تعریف می‌شود و در جهت تحکیم روابط نیز موثر هستند. از طرفی خواهر و برادر نسبت به یکدیگر مسئولیت‌هایی دارند که این موضوع نیز در تحکیم روابط تاثیرگذار است.

نصیری بیان کرد: ایجاد امنیت روحی و روانی، ایجاد فضای امن از سوی برادر برای خواهر که در بحث غیرت و تعصب دینی در راستای محافظت از جنس زن مطرح است، از طرفی نیز بحث توجه به جنس زن نیز در اسلام که مرد مؤظف است در نقش همسر، برادر و پدر به همسر، مادر، خواهر و دختر خود توجه داشته باشد که در روابط خواهر و برادری، نقش برادری در توجه به احساسات و عواطف خواهر مورد تاکید است.

پژوهشگر حوزه تربیت و خانواده افزود: توجه به نیازهای خواهر و تلاش برای رفع نیازهای او در کنار پدر از جمله نقش‌های برادری است، به ویژه در نبود پدر این نقش پررنگ‌تر باید ایفا شود. از طرف دیگر نیز خواهر به عنوان اسوه مهر، محبت و عاطفه مطرح است که در این خصوص الگوی تمام‌عیار این قصه، در رابطه امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) نمودار است که جلوه‌های مختلف آن را بارها شنیده‌ایم.

وی با اشاره به کمرنگ شدن روابط خواهر و برادری در عصر کنونی، تصریح کرد: یکی از دلایل کم شدن این روابط و کمرنگ شدن بحث صله رحم، تغییر سبک زندگی و نفوذ فرهنگ بیگانه است که باعث شده مفهوم خانواده، جایگاه خود را از دست بدهد.

نصیری گفت: از دیگر موارد در این خصوص بحث چشم و هم‌چشمی است. تجمل‌گرایی در تدارک میهمانی که باعث سخت شدن روابط شده است. در گذشته میهمانی  دادن دشوار نبود و ساده برگزار کردن آن، باعث می‌شد همگی دور هم جمع شوند و روابط بیشتر باشد.

پژوهشگر حوزه تربیت و خانواده اظهار کرد: یکی دیگر از مواردی که در عصر کنونی با آن مواجه هستیم، کاهش موالید است که در این راستا با افزایش تک‌فرزندی، بسیاری از فرزندان خواهر و برادر ندارند. امروزه با رواج تک‌فرزندی، مفهوم خواهر و برادری کمرنگ شده است و لذا در آینده نه چندان دور، یکی از سرمایه‌های روابط خانوادگی یعنی خواهر و برادری از دست می‌رود.

وی در خصوص راهکارهای ترمیم روابط خواهر و برادری، افزود: تحکیم روابط خانوادگی، بازشناسی نقش خانواده، تقویت صله رحم، تقویت سبک زندگی اسلامی از جمله موارد در این خصوص است.

نصیری بیان کرد: به دلیل چشمگیر شدن موضوع مادیات در جامعه امروزی، توجه به صله رحم کاهش یافته است و بنابراین برای رهایی از مادی‌گرایی، سرکشی از نزدیکان ضرورت دارد. علاوه بر این نیز کاهش چشم و هم‌چشمی برای ایجاد روابط بیشتر ضرورت پیدا می‌کند. بعضا شاهد قهرهای طولانی در بین خواهر و برادرها هستیم، لذا تقویت روحیه گذشت و ایثار برای عبور از دلخوری‌های پیش آمده باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha