حقیقت قرآن در حضرت زهرا(س) ظهور و بروز کرده است
کد خبر: 4192062
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

حقیقت قرآن در حضرت زهرا(س) ظهور و بروز کرده است

مفسر قرآن و مرجع تقلید شیعیان گفت: تأمین ارزاق در دختر و پسر هر دو به عهده خداست، زن و مرد هر دو یک جنس هستند، اما سکنیت و آرامش را زن به عهده دارد، و نمونه کامل آن حضرت فاطمه زهرا(س) است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء، همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا(س)، جلسه سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی، مفسر قرآن و مرجع تقلید در جمع جوانان و علاقه‌مندان به معارف الهی خارج از کشور با موضوع «مقام و شخصیت حضرت زهرا(س)» امروز پنجشنبه 14 دی ماه به صورت آنلاین برگزار شد.

​​​​​​​آیت‌الله العظمی جوادی آملی در این سخنرانی که به صورت مجازی برگزار و همزمان ترجمه می‌شد، درباره شخصیت و مقام حضرت زهرا(س) مطالب خود را بیان فرمودند.

ایشان در این جلسه ضمن تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، ابراز داشتند: جریان فاطمه زهرا و حقیقت آن بانو، بیش از آن مقداری است که در سطح یک جشن و مراسم و سخنرانی بتوان خلاصه کرد، بلکه حقیقت قرآن کریم در فاطمه زهرا ظهور کرده و او سیده نساء عالمین است.

این مرجع تقلید ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام، جهان، جغرافیای جهان و جوامع بشری را زنده کرد، جاهلیت کهن و جدید را از بین برد، مردم را به حقوق خود آشنا کرد و دنیا را معرفی کرد و بیان داشت که انسان از بین رفتنی نیست گر چه به جهان دیگری منتقل می‌شود.

وی اظهار داشت: پیام رسمی پیامبر گرامی اسلام و قرآن کریم این است که: همه شما فرزندان ابراهیم خلیل هستید، مِلَّةَ إِبْرَاهِیمَ حَنِیفًا؛ شما خلیل زاده‌اید، ابراهیم زاده‌اید، چه مسلمانان، چه مسیحیان، چه یهودیان همه فرزندان ابراهیم هستند، گرچه پدران معنوی مسلمانان و مسیحیان و یهودیان مختلف است، ولی جدشان یکی است که خلیل الهی باشد، لذا باید با هم باشند و کنار هم زندگی کنند.

مفسر قرآن گفت: در حوزه اسلامی نیز بیان قرآن کریم این است که همسران پیامبر، مادران شمایند، اگر آن‌ها مادران امت جامعه اسلامی هستند خود پیامبر پدر ما مسلمانان است، اگر پیغمبر پدر مسلمان‌هاست و اگر همسران پیامبر مادران جامعه اسلامی‌اند، پس مسلمانان نسبت به یکدیگر برادر هستند، همه فرزندان پیغمبرند و نوه ابراهیم خلیل‌اند، لذا بهترین عیدی در این ایام، این است که انسان شناسنامه خود را بشناسد و از رهبری شناسنامه پیروی کند.

آیت‌الله جوادی آملی در ادامه اضافه کرد: قرآن کریم جریان زن و مرد را اینگونه معرفی کرد که فرمود هر چند خدا از جهت رحمان بودن، رحمة للعالمین است و از جهت رحیم بودن، دارای رحمت‌های ویژه است، و رحمت مطلقه و رحمت رحیمیه، آیت اوست، اما در قرآن از رحمت به آیت یاد نشده است، اما در جریان زن و مرد فرمود: و من ءایته أن خلق لکم من أنفسکم أزوجا لتسکنوا إلیها؛ زن و مرد از آیات الهی هستند و زن از حقیقت مرد و از جنس مرد است و بیگانه نیست، مرد حق ندارد بگوید من برتر از زن هستم، بلکه مسکن را مرد و سکینت را زن بر عهده دارد، و تهیه مسکن یک کار عادی است، اما سکینت و آرامش، با طمانینه روحی حاصل میشود و این مقدور مرد نیست.

ایشان بیان کرد: یک سلسله کارها، ابزاری است که ساکت می‌کند، اما ساکن نه! سکوت مشکلی را حل نمی‌کند بلکه سکون است که مشکلات را حل می‌کند، تخدیر و بی حسی مشکلی را حل نمی‌کند آن سکینت است که مشکل جامعه را حل می‌کند، مرد هر چند می‌تواند بخش وسیعی از کار‌ها را به عهده بگیرد، اما مظهر سکینت نیست، اسلام با جاهلیتی که دختران را زنده به گور می‌کردند، مبارزه کرد و تمدنی را پایه‌ریز کرد و فرمود انسان، صبغه ملکوتی دارد و بعد از مرگ هم باقی است، تأمین ارزاق در دختر و پسر هر دو به عهده خداست، زن و مرد هر دو یک جنس هستند، اما سکنیت و آرامش را زن به عهده دارد، و نمونه کامل آن حضرت فاطمه زهرا(س) است. انسان کاملی که نه تنها معلم زنان که معلم مرد‌ها و افتخاری برای جامعه بشریت است.

انتهای پیام
captcha