قرآن را درک نکرده‌ایم
کد خبر: 4195056
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:

قرآن را درک نکرده‌ایم

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر اینکه ما در جامعه اسلامی خود قرآن را درک نکرده‌ایم، مزه قرآن را نچشیده و حق نماز را ادا نکرده‌ایم، گفت: باید در مساجد خدمات خوبی را ارائه کنیم که مردم پایشان به مسجد باز شود.

حق نماز را به خوبی ادا نکردیم

به گزارش ایکنا از البرز، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، امروز،‌ یکم بهمن‌ماه در اجلاس استانی نماز که با موضوع «با تمرکز بر نسل نو» در تالار شهیدان نژادفلاح کرج برگزار شد، با اشاره به اینکه برخی سؤال می‌کنند که چرا اجلاس نماز برگزار می‌شود، اظهار کرد: ستاد اقامه نماز برخلاف دستگاه‌های دولتی دارای بازوهای اجرایی نیست بلکه در امر سیاست‌گذاری و رهنمود در این حوزه فعالیت می‌کند. در همین سال‌ها خوشبختانه توانستیم موضوع نمازخانه‌های مناسب را در مدارس جا بیندازیم و اتفاقات خوبی در این خصوص در مدارس اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه نماز مسئله مهم امروز کشور است، افزود: متأسفانه برخی نقاط شهر با کمبود مسجد روبرو است. در مقابل برخی مسجد دارند و امام جماعت ندارند یا مساجد باز نیستند، بنابراین باید در مساجد خدمات خوبی را ارائه کنیم که مردم پایشان به مسجد باز شود.

قرائتی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه نماز، بسیاری از پژوهش‌های ما مفید نیستند، گفت: پژوهش و محتوایی خوب است که بتواند مشکلات جامعه را حل کند. باید فضای آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها عوض شود تا به‌گونه‌ای عمل کنند که اشتیاق نسل جدید به نماز افزایش یابد.

وی اظهار کرد: خداوند نماز را نازل کرد تا قرآن از مهجوریت خارج شود، اما متأسفانه در حال حاضر عده‌ای نمی‌توانند قرآن بخوانند و عده‌ای که قرآن می‌خوانند نیز معنی آن را نمی‌دانند. باید برنامه‌ریزی کنیم تا نهضت قرآن را راه‌اندازی کنیم در هیئت و سخنرانی‌ها بخشی را برای تفسیر قرآن اختصاص دهیم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: تفسیر نمونه گنجینه ارزشمندی است که به زبان‌های مختلف ترجمه شده است و از این گنجینه برای تفسیر قرآن برای همه به‌ویژه دانشجویان در دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه قرائت و تفسیر قرآن در دستگاه‌های اجرایی جدی گرفته شود، گفت: روحانیون بخشی از منبر خود را به تفسیر قرآن بپردازند، همچنین در سخنرانی‌ها نیز بخشی از سخنان خود را به قرائت و تفسیر یک آیه از قرآن اختصاص دهند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه زکات را موجب قبولی نماز دانست و افزود: اگر به فقرا رسیدیم و زکات دادیم نماز قبول می‌شود زیرا همه دین ما به نماز و نماز نیز به زکات بند است.

قرائتی با تأکید بر اینکه متأسفانه کارهای احمقانه‌ای به اسم دین انجام می‌شود که هیچ فایده‌ای هم ندارد، بیان کرد: باید روحانیون همانند شهید نواب صفوی و کت و شلواری‌ها همچون شهید رجایی باشند و یک عزم و تصمیم جدی برای اشاعه آن بگیریم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور یکی از راه‌ها برای پررنگ شدن حضور مردم در مساجد و نماز را انجام برخی خدمات در مساجد عنوان کرد و گفت: بعضی از ارگان‌ها مثل کمیته امداد امام خمینی(ره) خدمات خود را باید رنگ دینی بدهند که این کمک‌ها از طریق مسجد به فقرا انجام شود تا برای دریافت این کمک‌ها به مسجد بیایند و نماز بخوانند.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) فرمودند که «اگر می‌خواهید به سراغ علم بروید به سراغ قرآن بروید»، اظهار کرد: قرآن را درست بخوانید؛ تجوید بخوانید که پوست قرآن است و تفسیر مغز قرآن است. ما در جامعه اسلامی خود قرآن را درک نکرده‌ایم، مزه قرآن را نچشیده و حق نماز را ادا نکرده‌ایم و نمونه آن در ادارات، مدارس و دانشگاه‌هاست که اتاق رؤسا و کلاس‌ها زیباتر از نمازخانه‌هاست.

قرائتی در پایان سخنانش به موضوع انتخابات پرداخت و گفت: کار مسئولان را توجیه نکنید زیرا توجیه حماقت است، همچنین تضعیف هم جنایت است. ما صدها جانباز و شهید دادیم تا این انقلاب به سرانجام رسید. بنابراین، نباید به بهانه عمل نادرست تعدادی از مسئولان کل نظام را تضعیف کنیم و در انتخابات شرکت نکنیم. 

انتهای پیام
captcha