به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی؛ پنجمین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی کشور با موضوع محوری «کودک و خانواده در فضای مجازی» با مشارکت دانشگاهها، نهادها و انجمنهای تخصصی، طی ۸ اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد. موضوع صیانت از حقوق کودکان و خانوادهها در فضای مجازی و تبیین راهکارهای قوی زیستبوم کودک در فضای مجازی یکی از مأموریتهای اصلی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از همه صاحبنظران، دانشجویان و استادان ارتباطات و علوم اجتماعی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، انجمنها و تشکلها و فعالین حوزه سواد رسانهای و فعالان زیستبوم کودک و نوجوان در کشور دعوت کرده است، با ارسال مقاله در این رویداد علمی مشارکت کنند.
تمامی مقالات و گزارشهای علمی برگزیده در دو بخش مجزا در کتاب مقالات و گزارشهای علمی همایش درج میشود و جایزه مقالات، ایدهها و گزارشهای برتر متناسب با جایگاه احراز شده در همایش به برگزیدگان لوح تقدیر و جوایز ارزشمند نقدی اهدا خواهد شد.
مهلت ارسال چکیده مقالات تا ۲۰ بهمنماه و ارسال متن کامل مقالات تا ۳۰ بهمنماه است.
از جمله موضوعات و محورها کودک و خانواده در فضای مجازی به شرح زیر است؛
۱- فضای مجازی و سواد رسانهای کودکان و خانواده
- ظرفیتهای فضای مجازی برای کودکان
- کودک و والدگری در فضای مجازی
- تببین وضعیت موجود تعاملات کودک و خانواده
- تبیین وضعیت مطلوب در تعاملات کودک و خانواده
۲- ابزارهای نظارت والدین در فضای مجازی
- ضرورت هوشمندسازی ابزارهای نظارت کودکان
- سیم کارت کودک
- ضرورت توجه به نسل آلفا
- بلوغ زودرس فکری کودکان
- آسیبشناسی روشهای نظارت نامحسوس
- ارتقای سواد رسانهای خانوادهها
۳- زیستبوم کودک در فضای مجازی
- بازیگران اکوسیستم کودک در فضای مجازی
- کسب و کارهای کودک در فضای مجازی در ایران
- تولید محتوای تخصصی کودکان در فضای مجازی
-روانشناسی ارتباطی کودک در فضای مجازی
۴- آسیبهای فضای مجازی برای کودکان
- کودک؛ اعتیاد و سواد رسانهای
- آسیبشناسی وضعیت موجود سواد رسانهای به تفکیک کودک، خاواده و حاکمیت
- نظام آسیب شناسی کودکان و نگاه و جهان بینی کودکان در فضای مجازی
- نارضایتی از جنسیت و مصرف رسانهای کودکان
- انتظارات و توقعات افراد از وضعیت زندگی به خاطر سبک زندگی نمایش داده شده در شبکههای اجتماعی
۵- تنظیمگری و حکمرانی کودک و خانواده در فضای مجازی
- مولفههای حکمرانی فضای مجازی در حوزه کودکان
- یونیسف، یونسکو و کودک در فضای مجازی
- نقد و بررسی عملکرد دستگاههای حاکمیتی ایران فعال در حوزه کودک
- بررسی اسناد صیانت از کودکان و سند ملی کودکان و ضرورت به روز رسانی آنها
- پرداختن به جایگزینهای سکوهای فضای مجازی و انواع رسانهها
- یونسکو و صیانت از فضای مجازی برای کودکان
- نگاه پدافندی به موضوع مصرف رسانهها به ویژه شبکههای ماهوارهای
- تکنیکهای تابآوری و بازدارندگی در مبحث سواد رسانهای
۶- نظام آموزشی و کودک در فضای مجازی
- نقد کتاب سواد رسانهای دبیرستان و ضرورت آموزش در سنین پایینتر
- توانمندسازی معلمان، والدین و رسانه نگارها در حوزه کودک
- آموزش فلسفه به کودک و سواد پرسش
- ایجاد فهم موضوع در نظام خانواده و شناخت ارزشها و سبک زندگی
- رژیم مصرف رسانهای برای کودکان
- فرهنگ استفاده از موبایل به عنوان بخشی از سواد رسانهای
۸-کودک، خانواده و محتوای فضای مجازی
- چالش تولیدکنندگان محتوا برای کودکان در صدا و سیما و انتخاب محتوا
- نظامنامه رتبهبندی و ردهبندی محتوا در فضای مجازی
۹- رسانهها و کودکان و خانواده در فضای مجازی
- رسانهها و کودکان در فضای مجازی
- روشهای آموزش کودکان در رسانه
- همگرایی رسانهای و کودکان در فضای مجازی
- نیاز به گسست مردم از رسانه و ارتباط با جامعه
- اعتیاد به رسانه در کودکان در مقابل دائقه رسانهای
- ناکارآمدی سواد رسانهای برای تحلیل رسانه ها.
۱۰- پژوهش در حوزه کودک و خانواده در فضای مجازی
- مطالعات تطبیقی حقوق کودکان در فضای مجازی
- پژوهشها و تحقیقات کودک در فضای مجازی
- فرهنگ و سواد رسانهای
- مهارهای شناختی و هرم شکوفایی شناختی در کودکان
- ورود به سواد رسانهای از منظر بومی
- ضرورت پرداختن به مباحث فراتر از سواد رسانهای و آلودگی اطلاعات
- ضرورت تربیت نسل سازنده
- اهمیت کودک در مبحث سواد رسانهای
- شاخصهای سنجش سواد رسانهای در ایران
- جامعه شناسی ابعاد فضای مجازی کودک
- سواد شادی داشتن برای کودکان
- نشانه شناسی کم سوادی و باسوادی کودک و خانواده در فضای مجازی
۱۱ -فناوریهای نوظهور، کودک و خانواده و سواد رسانهای
- هوش مصنوعی و آینده سواد رسانهای کودکان
- متاورس و کودکان
- بازیهای آنلاین برای کودکان
-فناوریهای نو ظهور و کودکان در فضای مجازی
علاقهمندان برای ارسال آثار میتوانند مقالات خود را از طریق سامانه همایش به آدرس https://mil.farhang.gov.ir ارسال کنند. برای این کار لازم است ابتدا شناسه کاربری بر روی این سامانه ایجاد شده و آثار بارگذاری شود. همه فرآیندهای پذیرش و داوری آثار از طریق همین سامانه انجام میشود.
انتهای پیام