ضرورت توجه به تفسیر قرآن در شب‌های قدر
کد خبر: 4197964
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
حجت‌الاسلام قرائتی تأکید کرد:

ضرورت توجه به تفسیر قرآن در شب‌های قدر

مفسر قرآن کریم کشورمان ضمن انتقاد از مهجوریت قرآن کریم در جامعه، گفت: متاسفانه در شب قدر که زمان نزول قرآن کریم است، آیات الهی مهجور است و در آن لیالی نیز سهمی ندارد؛ در شب قدر به قرائت دعای جوشن و دیگر اعمال توجه می‌شود در صورتی که باید تفسیر قرآن را مورد اهتمام قرار داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریمبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم کشورمان امروز، 15 بهمن در سومین همایش ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی» که همزمان با ایام دهه فجر در شیراز برگزار شد، با یادآوری آیات قرآن کریم در خصوص زنده شدن مردگان و همچنین عمر طولانی پیامبران گفت: امام زمان(عج) می‌تواند با فرمان خداوند متعال تا چندین هزار سال زنده باشند.

رئیس هیئت امنای بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، ماه‌های رجب، شعبان و رمضان را ماه قرآن کریم عنوان کرد و گفت: ۴۵ سال از انقلاب اسلامی در ایران می‌گذرد اما سهم قرآن به آن صورت که باید و شاید داده نشده و به آن عمل نشده است چراکه باید در کنار تجوید و قرائت، به تفسیر کلام وحی نیز بها داد بنابراین لازم است در سه ماه مبارکه رجب، شعبان و رمضان به صورت ویژه نهضتی برای تفسیر قرآن کریم شکل گیرد.

این مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه شب قدر زمان نزول قرآن کریم است، بیان کرد: متاسفانه در شب قدر که زمان نزول قرآن کریم است، آیات الهی مهجور است و در آن لیالی نیز سهمی ندارد و در شب قدر به قرائت دعای جوشن و دیگر اعمال توجه می‌شود در صورتی که باید تفسیر قرآن را مورد اهتمام قرار داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نظریه ولایت فقیه به زمان حضرت موسی(ع) بر می‌گردد، تأکید کرد: خداوند متعال در سوره مائده آیه ۴۴ می‌فرماید که « إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ ۚ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هَادُوا وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ وَكَانُوا عَلَيْهِ شُهَدَاءَ ... ما تورات را فرستادیم که در آن هدایت و روشنایی است و پیغمبرانی که تسلیم امر خدا هستند بدان کتاب بر یهودان حکم کنند و نیز خداشناسان و علمایی که مأمور نگهبانی (احکام) کتاب خدا هستند و بر (صدق) آن گواهی دادند.» بنابراین در این آیه شاهد هستیم که حکومت علما بر اساس کتاب آسمانی وجود دارد. همچنین در زمان امروز ولایت فقیه، رونوشتی از ولایت امام زمان(عج) است که باید از این ولایت تبعیت کرد تا این انقلاب به صاحب اصلی آن یعنی حضرت صاحب‌الزمان(عج) برسد.

قرائتی با انتقاد از وضعیت تربیت در کنار آموزش تصریح کرد: در نظام آموزشی ما هر چقدر انسان با سوادتر می‌شود از دین فاصله بیشتر می‌گیرد، از این رو باید ساختار آموزشی مورد بررسی قرار گیرد و مبحث قرآن کریم به ویژه دیده شود. همچنین از طلاب و روحانیت خواستاریم در تبلیغ و منبرهای خود حداقل تفسیر چند آیه از قرآن کریم را بیان کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه آیات قرآن کریم حرف‌های نو دارد و پس از گذشت چند هزار سال از نزول آیات، در این روزگار معجزه محسوب می شود، تاکید کرد: باید در مساجد ما تفسیر قرآن کریم رواج پیدا کند و حدیث داریم که در زمان ظهور امام زمان(عج) در همه مناطق خیمه قرآنی راه‌اندازی خواهد شد.

وی بیان کرد: تجوید و حفظ قرآن کمال است اما تدبر در قرآن کریم نیز واجب است از این رو باید تفسیر قرآن کریم از تشکیلات ملی و دولتی فراتر رفته و یک نهضت شکل گیرد.

انتهای پیام
captcha