ترویج و آموزش قرآن را محدود به بودجه و سیاستگذاری‌های کلان نکنید
کد خبر: 4203529
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳
حجت‌الاسلام قرائتی:

ترویج و آموزش قرآن را محدود به بودجه و سیاستگذاری‌های کلان نکنید

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه کار قرآنی برای مردم را آسان بگیرید و دنبال بودجه‌های سنگین نباشید، گفت: نکات مهم و مفید در زندگی امروزی را از مفاهیم قرآن به عموم آموزش دهید و بدانید قرآن ذکر است و باید شیرین بیان شود.

ترویج و آموزش قرآن را محدود به بودجه و سیاستگذاری‌های کلان نکنیدبه گزارش خبرنگار ایکنا، همایش خادمان قرآنی عملیات هم‌افزای ماه مبارک رمضان(زندگی با آیه‌ها) ظهر امروز دوشنبه، ۱۴ اسفند‌ماه با حضور حجج اسلام محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم، محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمد حاجی‌ابوالقاسم، مشاوره رئیس‌جمهور در امور روحانیت، حمیدرضا لیمویی، مدیر دارالقرآن بسیج، علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن، میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و جمعی از مدیران امور قرآنی نیروهای مسلح در محل ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

قرائتی، طی سخنانی با یادآوری آیاتی درباره اهمیت توجه به قرآن و ترویج آن به زبان ساده برای جامعه گفت: قرآن کریم می‌گوید، در امور مختلف، ابتدا مشورت و سپس تصمیم بگیرید. به فضل خدای متعال این برنامه هم مبارک خواهد بود؛ اما باید زودتر این جلسات مشورتی تشکیل شود، چراکه همزمان با ماه مبارک رمضان نمی‌شود این مشورت‌ها را گرفت.

وی افزود: در فعالیت‌های قرآنی به خودتان متکی باشید. به اصطلاح مطمئن شوید که چاه خودتان آب داشته باشد بعد از سایر ظرفیت‌ها هم استفاده کنید، چراکه اگر به دیگری در این زمینه متکی باشید به محض اینکه شیر آب را ببندد، شما همه چیز را از دست می‌دهید؛ لذا از همه امکانات دولتی و ... استفاده کنید، اما خودتان منبع فکری داشته باشید. این یعنی خودتان بانی تفسیر قرآن شوید و به سیاست‌ها متکی نباشید؛ چراکه ممکن است یک روز یک رئیس جمهور به شما امکانات دهد و رئیس جمهور بعد‌ی این امکانات را بگیرد.

مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه حفظ قرآن کریم اتفاق خوبی است، اما نکته مهم‌تر فهم قرآن و به کار گرفتن آن است، تصریح کرد: بنده سفری به پاکستان داشتم که در آن به من گفتند شما چند حافظ قرآن دارید؟ گفتم ما بیشتر از حافظ، محافظ قرآن داریم. حفظ قرآن برای کسانی که حافظه قوی دارند، خوب است، اما نباید به همه سخت بگیریم، شما نیز باید حفظ قرآن را برای مردم آسان بگیرید.

رئیس ستاد اقامه نماز خطاب به جامعه قرآن بیان کرد: آیات و سوره‌هایی را به مردم آموزش دهید که کاربردی باشند. بنده جایی برای جایزه‌ دادن به پژوهشگران قرآنی دعوت شدم. در این مجلس از آنها سوال کردم که چه پژوهش‌هایی داشته‌اید و جالب آن بود که پاسخ دادند در یکی از پژوهش‌ها آیه‌ای پیدا کرده‌ایم که مثلاً هفت تا قاف دارد یا می‌گفتند یک مؤسسه چندین کار پژوهشی در حوزه قرآن انجام داده‌ است؛ وقتی نگاهی به آن طرح‌ها داشتم یک مورد آن به درد جامعه و مردم نمی‌خورد و تماما ویژه خواص بود. پس این پژوهش‌ها به چه درد مردم می‌خورد و چه نیازی را مداوا می‌کند؟ گاهی برخی معلمان قرآن در آموزش بی‌فکری می‌کنند.

قرائتی در ادامه با بیان اینکه جلسات قرآن نباید طولانی باشد، بیان کرد: تلاش کنید جلسه قرآن خسته‌کننده و طولانی نشود؛ برای نمونه به نماز جمعه دقت کنید، چون مردم دو خطبه گوش داده‌اند، دو رکعت است، که به مردم سخت نگذرد. پس کار را آسان بگیرید و دنبال بودجه‌های سنگین نباشید. قبل از انقلاب جلسه‌ای در منزل امام جمعه سبزوار داشتم. اولین جلسه آن نه تخته سیاهی بود و نه گچ و تخته پاک‌کن؛ از خیابان مقوایی پیدا کردم، زغالی را برداشتم و از جوراب‌هایم هم به عنوان تخته پاک کن استفاده کردم تا این جلسه برگزار شود. اما امروز امکانات بسیاری وجود دارد که جای بهانه گرفتن را می‌گیرد. پس با امکانات موجود کار کنید و کار‌ها را ساده کنید.

مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه سعی کنید سوره‌های کوچک و موضوعات روان، مهم و کاربردی را به مردم یاد دهید، گفت: برخی شاید کم‌سواد باشند، اما کم‌شعور نیستند، پس نکات مهم و مفید را آموزش دهید و بدانید قرآن ذکر است و باید شیرین باشد و شیرین بیان شود. از کار‌های لغو و بیهوده پرهیز کنید، اینکه فردی آیت‌الکرسی را با یک نفس می‌خواند، واقعاً ارزش نیست.

رئیس ستاد اقامه نماز به مضرات استفاده از اقوال در هنگام ارائه بحث به مخاطبان گفت: از نقل کردن اقوال و تفاسیر مختلف در منابر و مراکز تبلیغی پرهیز کنید؛ چراکه سبب سردرگمی مخاطبان و سختی درک و دریافت محتوای مد نظر از سوی آنان خواهد شد که این امر با اهداف تبلیغ و فلسفه آن نیز سازگاری نخواهد داشت. در بیان تفسیر و آموزه‌های اسلامی به مردم باید نوع بیان و روش ارسال پیام به مخاطبان نیز مورد توجه قرار گیرد و مبلغ دینی باید بتواند در زمان‌های مختلف ارائه‌های مناسب‌تری داشته و آموزه‌های اسلامی را در همان فرصت محدود به افراد مورد نظر منتقل کند. در تفاسیر هم تفسیر نمونه روان و خوب و ساده فهم است، اما برای کلاس‌داری تفسیر نور مناسب است.

وی اظهار کرد: امروز نیاز داریم که خاک باغچه را تغییر دهیم و از علم بی‌خاصیت بپرهیزیم. باید علم ما مشکلی را حل کند و کاربرد داشته باشد. توجه به مفاهیم قرآن مهم است، صوت و تجوید خوب است، اما مانند پوست برای انسان است. مغز آیات، قرآن است. البته پوست هم مهم است، اما باید به مغز هم اهمیت داد. باید به مفاهیم قرآن اهمیت داد. امروز چند جلسه تفسیر ساده قرآن در تهران داریم که عموم مردم آن می‌فهمند. کار باید عوام فهم باشد، اما خواص هم باید آن را تایید کنند. برای مثال برنامه معلی عده‌ای را جذب کرد و اما عده‌ای دیگر آن را نپسندیدند. باید عوام بفهمند خواص هم بپسندند و تایید کنند.

قرائتی فعالان قرآنی را به انجام کار مفید توصیه کرد و افزود: بعضی کار‌ها بیهوده و بی‌فایده و برخی کار‌ها هم هزینه‌بر است. کاری نکنید که سال‌ها بعد احساس خسارت کنید. برخی کار‌ها و تصمیمات باطل است، دقت کنید کار باطل نکنید. نزد آیت‌الله خامنه‌ای رفتم و گفتم به دینم شک کردم، سی حج رفتم، اما یک سفر برای زکات نرفتم و برای فردای قیامت ترس دارم. آقا فرمود: خیلی‌ها باید به دین‌شان شک کنند.

وی در مورد طرح مسطورا هم گفت: این کار مهم است، هر چند خیلی دیر شده است، اما خوب است، پس کارتان را جدی بگیرید. کار قرآنی را محدود به ماه رمضان نکنید، بعد از ماه رمضان هم کار را دنبال کنید. همه را با قرآن درگیر کنید. رنگ سیاسی به خود نگیرید و دنبال خط و خطوط نباشید، مثل خورشید باشید که به همه خانه‌ها می‌تابد، اما نور آن در انحصار کسی نیست.

مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه تدبر در قرآن باید از جز به کل یعنی از فروع به اصول باشد، گفت: از زمان استفاده و کار را تعطیل نکنید برخی برنامه‌های قرآنی باطل است و نیاز به اجرای آن نیست و تنها هزینه‌بر است. برخی مبنا ندارد. اما برخی کار‌ها که مهم است، باید مدیریت شود. ماه رمضان مانند کبربت است. کبریت بعد از روشن شدن سریع خاموش می‌شود لذا باید سریع آن را به گاز برسانید و آن را روشن کنید. گاز هم به غذا و غذا هم به انسان وصل است و انسان نیز به خدا متصل است. برخی از ما قرآن را علم نمی‌دانیم، اما امام رضا(ع) می‌فرماید قرآن علم واقعی است و لذا کار برای قرآن را باید جدی بگیرید. ان‌شاءالله این کار را نظامند کنید و از کسانی که در کنار و کارتان نیستند، مشورت بگیرد.

انتهای پیام
captcha