تربیت 3 هزار قرآن‌آموز در سه دوره آموزشی و معرفی 28 حافظ کل + صوت
کد خبر: 4205235
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
تشریح برنامه‌های قرآنی آستان عبدالعظیم (ع) در سال گذشته

تربیت 3 هزار قرآن‌آموز در سه دوره آموزشی و معرفی 28 حافظ کل + صوت

اداره کل امور قرآنی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در سال گذشته، محور برنامه‌های خود را در سال گذشته به برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن متمرکز کرد و حاصل آن تربیت نزدیک به سه‌هزار قرآن‌آموز بود.

تربیت سه‌هزار قرآن‌آموز در سه دوره آموزشی و معرفی 28 حافظ کلمعتز آقایی، رئیس اداره کل امور قرآنی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه در سال 1402 شاهد برگزار سه دوره آموزشی قرآن در فصل تابستان، پاییز و زمستان بودیم، گفت: دوره زمستانه مرکز قرآنی، بهار سال 1403 را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: در جریان برگزاری این سه دوره نزدیک به سه‌هزار قرآن‌آموز در رشته‌های مختلف حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن در دو بخش آقایان و بانوان شرکت کردند و به ازای هر دوره سه‌ماهه، بین 20 تا 25 جلسه آموزشی برگزار شد. براین اساس هفته‌ای دو جلسه کلاس را شاهد بودیم.

آقایی تصریح کرد: در پایان هر دوره هم سه آزمون به عمل آمد و سه مراسم اختتامیه هم برگزار شد. در دوره تابستان و در قالب برگزاری مراسم اختتامیه از 180 نفر و در دو دوره پاییز و زمستان از حدود 100 قرآن‌آموز تجلیل شد.

رئیس اداره امور قرآنی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اظهار کرد: از دیگر افتخارات این اداره کل در سال گذشته اضافه شدن 28 حافظ کل قرآن به آمار حفاظ سنوات گذشته بود که مجموع آنها را به عدد 352 حافظ رساند و اما از این 28 نفر، 25 حافظ از بانوان و 3 حافظ از آقایان بودند.

کد

آقایی با اشاره به اینکه محافل انس با قرآن این آستان در سال 1402 طبق سنوات گذشته هر هفته پنجشنبه‌ها پیگیری شد، گفت: مجموعاً 50 محفل عمومی و ویژه قرآنی در سال گذشته برگزار کردیم که براین اساس تاکنون سه‌هزار و 140 محفل انس با قرآن در این آستان مقدس برگزار شده است.

دعوت از 80 مُرتل برای ترتیل‌خوانی ماه رمضان آستان عبدالعظیم(ع)

وی افزود: در ایام ماه رمضان هر روز مراسم ترتیل‌خوانی قرآن در حال برگزاری است که در آن از 80 مُرتل قرآن دعوت شده است که هر روز با حضور چهار مُرتل، جزء‌خوانی قرآن برگزار می‌شود و علاوه بر این طرح منظمی تحت عنوان «ندای ملکوت» در سه نقطه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود که اختصاص به تلاوت اذانگاهی، اذان زنده را خواهیم داشت. متأسفانه نتوانستیم برای پخش زنده آن هماهنگی کنیم، با این وجود هر هفته شاهد برگزاری 43 برنامه در قالب «ندای ملکوت» هستیم که هر هفته جمعه‌ها نیز تلاوت اذانگاهی صبح نیز به آن اضافه می‌شود.

رئیس اداره کل امور قرآنی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به اینکه تولیدات قرآنی این اداره در سال گذشته هم پیگیری شد، تأکید کرد: تدوین جزوات حفظ موضوعی قرآن از جمله این تولیدات است که در سال گذشته پنج جزوه نیز تألیف و تنظیم شد، ضمن آن‌که در سال گذشته بالغ بر یکصدهزار کلیک در سایت این اداره کل داشتیم که کاربران اطلاعات  و مطالب مورد نیاز خود را با مراجعه به سایت احصا کردند.

آقایی ادامه داد: در سال گذشته هر ماه یک مسابقه فرهنگ قرآنی داشتیم که طی آن یک کتاب معرفی و نسخه الکترونیک آن در سایت قرار می‌گرفت و پرسش‌هایی براساس آن مطرح که کاربران اقدام به پاسخگویی به آنها کرده و در پایان هر ماه در قالب قرعه‌کشی به 14 نفر جایزه صدهزار تومانی اهدا شد.

برگزاری جلسات هفتگی تفسیر قرآن

وی افزود: جلسات هفتگی تفسیر قرآن در سال گذشته برگزار شد که براین اساس حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدجواد بهشتی به ارائه مطالبی در این باره پرداخت و خلاصه‌ای از سخنان ایشان هم به صورت متن نوشتاری و هم فایل صوتی در سایت بارگذاری شد که مبتنی بر آن هر هفته پنج سؤال مطرح و در انتهای هر ماه براساس قرعه‌کشی به 12 نفر از شرکت‌کنندگان در این برنامه جایزه نقدی 150 هزار تومانی اهدا شد.

رئیس اداره کل امور قرآنی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: برگزاری کارگاه‌های متعدد قرآنی از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در سال گذشته بود که از جمله مهمترین آنها کارگاه «إقرا» با تدریس محمدرضا زاهدی و کارگاه «داوری حُسن حفظ» با تدریس سرکار خانم ماندگار‌مهر بود.

کد

آقایی با اشاره به اینکه در سال گذشته هشت محفل قرآنی ویژه بانوان نیز برگزار شد، در پایان گفت: کلاس‌های قرآن این اداره کل به دو شکل عمومی و تخصصی برگزار می‌شود که عمومی شامل روخوانی، روانخوانی و تجوید است و تخصصی نیز صوت و لحن قرآن ویژه نوجوانان را شامل شده و البته یک دوره ویژه حفظ قرآن هم هر سال در دستور کار داریم که در تابستان ویژه دختران برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha