نخبگان و متخصصان را باید در داخل کشور حفظ کنیم
کد خبر: 4211156
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰
آیت‌الله حسینی‌بوشهری:

نخبگان و متخصصان را باید در داخل کشور حفظ کنیم

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواستار نهایت تلاش مسئولان برای حفظ متخصصان و نخبگان در داخل کشور شد.

سیدهاشم حسینی بوشهری، نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری عصر امروز پنج‌شنبه 30 فروردین‌ماه در دیدار رئیس و معاونین دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به تلاش کشور‌های رقیب برای جذب نخبگان کشور اظهار کرد: کادر پزشکی ما نباید جذب کشور‌های دیگر شوند. این عزیزان سرمایه‌های کشور هستند و از دست دادن آنها خسارت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.

رئیس جامعه مدرسین با یادآوری عملیات موفقیت‌آمیز سپاه پاسداران علیه رژیم متجاوز صهیونیستی اظهار کرد: عملیات اخیر نشانه اقتدار نظام جمهوری اسلامی بود و هیمنه دشمن را درهم شکست.

وی ایران را از پیشگامان عرصه پزشکی دانست و افزود: ایران در حوزه پزشکی از گذشته سرآمد بوده و دانشمندان برجسته‌ای مانند بوعلی سینا داشته است که کتاب «قانون» او مدت‌ها در دنیا تدریس می‌شده است.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیشرفت‌های مداوم علم پزشکی بیان کرد: علم بشر حالت ایستایی ندارد و کسانی موفق‌ترند که حساسیت و پیگیری بیشتری داشته باشند.

وی افزود: در سال‌های اخیر جهش خوبی در حوزه پزشکی مشاهده می‌شود تا جایی که برخی از استان‌ها به قطب پزشکی در منطقه تبدیل شده‌اند.

امام جمعه قم با تأکید بر لزوم توجه به نیاز‌های پزشکان و کادر درمان گفت: مجموعه دستگاه‌های دانشگاهی ما – اعم از پزشکی و غیر پزشکی – باید نهایت تلاش خود را برای حفظ متخصصین و نخبگان در داخل کشور داشته باشند.

وی ادامه داد: کادر پزشکی ما نباید جذب کشور‌های دیگر شوند. این عزیزان سرمایه‌های کشورند و از دست دادن آنها خسارت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود. رقبای ما در تلاش هستند تا نخبگان ما را جذب کنند؛ لذا باید علی رغم همه ضوابط و محدودیت‌هایی که وجود دارد، این افراد بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به پیشرفت‌هایی که در کشور اتفاق افتاده است، اظهار کرد: از تحریم نباید استقبال کرد؛ اما تحریم‌ها صرف نظر از مشکلاتی که ایجاد می‌کنند، سبب بروز خلاقیت‌ها و ابتکارات نیز می‌شوند، چرا که به خاطر همین محدودیت‌ها، نیرو‌های خلاق، دانشمند و خداباور ما دستاورد‌های خیره کننده‌ای را برای دنیا به نمایش گذاشتند.

وی افزود: باید مشوق خوبی برای این ابتکارات باشید تا رشد علمی ما به گونه‌ای رقم بخورد که اصطلاحات علمی رایج از زبان فارسی باشند.

بیمار ابزاری برای کسب درآمد نیست

آیت‌الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر جایگاه «اخلاق پزشکی» اظهار کرد: هدف پزشک نباید مسائل مادی باشد؛ البته قدرشناسی باید از جانب ما شکل بگیرد، اما پزشک نباید به بیمار به چشم ابزاری برای کسب درآمد نگاه کند.

وی افزود: بخش قابل توجهی از معالجه بیمار احساس آرامشی است که به بیمار و همراه او، از جانب پزشک، منتقل می‌شود؛ چرا که رابطه میان جسم و روح به گونه‌ای است که روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین باید روی مسئله «اخلاق پزشکی» تأکید شود.

یادآوری می‌شود؛ در ابتدای این جلسه، عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، گزارشی از وضعیت این دانشگاه و برخی خدمات ارائه شده در آن، ارائه داد.

جایگاه کشور در تولید علم در حوزه پزشکی، کنگره‌های حوادث غیر مترقبه، کنگره سلامت اربعین با محور‌های پزشکی و فرهنگی و ارتباط تنگاتنگ با جریان مقاومت در لبنان، عراق و یمن، از مهم‌ترین سرفصل‌های ارائه شده در این گزارش بود.

انتهای پیام
captcha