وجود بیش از ۲ هزار موقوفه در کردستان
کد خبر: 4212120
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷

وجود بیش از ۲ هزار موقوفه در کردستان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان از ثبت 2 وقف جدید در شهرستان مریوان خبر داد و گفت: تاکنون با کمک واقفان خیراندیش استان دو هزار و ۵۲۹ موقوفه با ۴۰ هزار و ۸۹۲ رقبه در استان کردستان به ثبت رسیده است.

محمد کاروند، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام محمد کاروند، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان امروز، پنجم اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروه استان گفت: در حال حاضر با کمک واقفان خیراندیش کردستان دو هزار و 529 موقوفه در سطح استان  وجود دارد که از این تعداد دو هزار و  402 موقوفه متصرفی و 127 موقوفه غیرمتصرفی است.

وی به تعداد رقبه‌های موقوفات استان کردستان اشاره کرد و افزود: موقوفات استان کردستان دارای 20 هزار و 95 رقبه متصرفی، 20 هزار و  797 رقبه غیرمتصرفی و 122 رقبه اشتراک التولیه هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان بیان کرد: از آمار موقوفات استان کردستان 746 باب منزل مسکونی، هزار و 653 مسجد، 37 حسینیه، 3 زینبیه، 15 تکیه، 71 آرامستان و یک دارالقرآن هستند.

وی با اشاره به ثبت دو وقف جدید در سال 1403 در سطح استان گفت: واقف خیراندیش ملا محمد زبردست، یک دانگ از شش دانگ یک باب مغازه واقع در چهار راه اصلی مریوان با مساحت 6 مترمربع با نیت هزینه‌های مسجد ویس قرنی شهر مریوان وقف کرد که به عنوان اولین وقف سال 1403 شناخته می‌شود.

حجت‌الاسلام کاروند ادامه داد: همچنین واقف خیراندیش جبار فاتحی یک باب مغازه با حق سرقفلی واقع در شهر مریوان  به مساحت 7 متر مربع را با نیت مساجد شهر مریوان وقف کرد.

وی با اعلام تعداد وقف‌های جدید سال گذشته گفت: در سال گذشته 78 وقف جدید در استان کردستان به ثبت رسید که از این تعداد 31 مورد مربوط به شهرستان سقز، 19 مورد شهرستان مریوان، 12 مورد شهرستان بیجار و 4 وقف نیز در شهرستان بانه به ثبت رسیده که بیش از 90 درصد نیات وقف‌های ثبت شده وقف بر مساجد استان بوده‌اند.

انتهای پیام
captcha