محمدعلی طاهرینژاد، عضو هیات علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد، در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی گفت: دینمداری ذاتی مردم و جوانان ما زمینه را برای بسیاری از فعالیتها آماده میکند. این ویژگی به طور خاص در جامعه فرهنگی و دانشجویان ما وجود دارد. آنگاه که در شرق و غرب ترویج میدادند که دین افیون مردم است، در سرزمین ما اینگونه نبود و دین برای مردم اولویت داشت.
وی افزود: یک چنین بستری در جامعه فرهنگی و البته جامعه سنتی توقعاتی ایجاد میکند. ارتباط و تقابل این دو قشر باید هدایت شده باشد؛ به حسب ظاهر، این دو قشر جامعه ما تقابلی با یکدیگر پیدا کردهاند. ما باید این مساله را به فال نیک بگیریم و نخبگان ما به ویژه دانشجویان که به تعبیر رهبر انقلاب افسران جنگ نرم هستند، با تجربه بزرگترها برای این تقابل چارهاندیشی کنند.
طاهرینژاد ادامه داد: برای مثال جوان امروزی ما که خود دینمدار است، توقعات دینی پدر و مادر خود را نمیتواند هضم کند. ما در دوره انتقال هستیم و در گام دوم انقلاب باید آنچه موجب تجلی جامعه اسلامی است، به ظهور برسد.
توجه به انتظارات اقشار مردم با شاخص فرهنگ دینی
عضو هیات علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد اظهار کرد: دانشجویان نخبه باید پای کار بیایند و ببینند که چگونه باید با این مساله آنگونه که با فرهنگ دینی ما مطابق است، رفتار کرد. رفع این مشکل دینداری و تدین و از طرفی علم و تخصص را میطلبد. به تعبیر امام خمینی(ره) کشوری که منطق دارد، شکست نخواهد خورد؛ یعنی اگر ما بتوانیم تخصص و تدین آن را یکجا جمع کنیم انتظارات متقابل مردم و قشر نخبگانی قابل پاسخگویی است.
طاهرینژاد اضافه کرد: در میان قشر سنتی آنچه مورد انتظار مردم است، انجام برخی مناسک و اعمال مثل نماز و روزه است ولی ابعاد و شاخههای دیگر دین که میتوانند نقش تعیینکنندهای در پیشبرد جامعه داشته باشد، کمتر از جامعه سنتی دیده میشود؛ از طرفی در میان قشر دانشگاهی ابعاد دیگری از دین را حس میکنیم اما از آن ویژگیهای قشر سنتی فاصله گرفته است.
وی با بیان اینکه خداوند درجه مرتبه و مقام را به دارندگان علم و ایمان میدهد، گفت: شاید اگر یک فرد سنتی مجموعهای مثل نمایشگاه قرآن با خود بگوید آنان که سرود میخوانند کار بیهودهای میکنند و یا آنان که هنری در راستای قرآن به خرج میدهند هم اینگونه باشد اما باید پذیرفت که اینها همه برای نشان دادن واژههای دیگری از دین و زندگی دینی است.
عضو هیات علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد گفت: اگر انسان بخواهد زندگی دینی برایش معنا پیدا کند، باید به تمام ابعاد آن توجه داشته باشد. در علوم مختلف در مباحث مختلف، آنچه امروز بیشتر جلوه میکند، معنابینی و معنابخشی است؛ یافتن هویتها اهمیت بسیاری پیدا کرده است.
وی افزود: جامعه علمی ما بدون روی گرداندن از جامعه سنتی باید با استدلالهای علمی قشر سنتی را به سمت زندگی دینی بکشاند، دین آمده تا زندگی را هدفدار کند و ما را با خلقت آشنا کند؛ جامعه علمی ما باید آنچه هویت اصلی دین است با تخصص خود مردم نشان دهد چرا که این رسالت حوزه و دانشگاه ماست.
طاهرینژاد ادامه داد: در گذشته این مباحث در پژوهشهای حوزه قرآن و حدیث کمرنگ بوده اما به مرور زمان بیشتر به این مباحث توجه شده است. قدمهای مناسبی در حوزه علوم جدید مثل روانشناسی دینی و هویت برداشته شده است.
دین مداران تحصیل کرده آشتی دهنده در جامعه باشند
وی گفت: در جهان کنونی که انسانها به سمتی میروند که به هدف زندگی خود بی توجه شدهاند. دینمداران تحصیل کرده میتوانند نقش یک آشتی دهنده در جامعه را ایفا کرده تا آنان که دنبال حقیقت زندگی میگردند و تعدادشان کم نیست، در مسیر اصلی دین قرار گیرند.
این مدرس دانشگاه عنوان کرد: ما در زمان گذر قرار داریم و این رشتهها و شعبههای جدید علمی که آغاز به کار کرده، هنوز جای خود را در جامعه باز نکرده است. این وظیفه جامعه علمی است که به تبیین کار خود بپردازد. ما قبلا دانشگاهها را در خارج از شهر میساختیم اما امروز یک استاد دانشگاه نباید توجه کند که سر کلاس درس حضور دارد یا نه، ارتباط خود را به روش آکادمیک محدود نکند چرا که این یک شیوه غیر اسلامی است.
طاهرینژاد بیان کرد: روش اسلام همان روش پیامبر(ص) است. باید راه افتاد و در هر بستری تبیین مباحث قرآنی و آشنایی با اهداف اسلام را برای مردم روشن کند اگر میخواهیم زیباییهای دین برای مردم مشخص شود باید این قدمها را برداریم البته رسالت رسانه ها هم در این زمینه از گامهای اولیه بوده و رسالت بزرگی است که نباید دست کم گرفته شود، اطلاع رسانی دینی به مردم میتواند دو قشر متقابل را باهنر رسانهای به یک گروه قوی تبدیل کند.
انتهای پیام