دغدغه حفظ کودکان در حوزه قرآن وجود ندارد
کد خبر: 3871790
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰

دغدغه حفظ کودکان در حوزه قرآن وجود ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ استاد ستاد اقامه نماز خراسان رضوی گفت: نمی‌توان گفت که امروزه کودکان به سمت قرآن نمی‌آیند، بلکه آن‌ها با شور و شوق فراوان در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند، اما مشکلی که در این مسیر وجود دارد این است که در مراقبت و حفظ آن‌ها دغدغه‌ای وجود ندارد و در این زمینه عملکرد ما ضعیف است.

دغدغه‌‌ حفظ و مراقبت از کودکان در حوزه قرآن

محمد تائب، استاد ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در راستای مشکلاتی که در سنین کودکی جهت سوق دادن آن‌ها به سمت علوم قرآنی و دینی وجود دارد، اظهار کرد: بسیاری از ما معلمان در آموزش، تدریس و سخنرانی به شدت دارای مشکل هستیم.

وی ادامه داد: در واقع ما نمی‌دانیم که این کارها را چگونه به‌درستی انجام دهیم و این کار ما باعث می‌شود که دانش‌آموزان عملکرد ما را ببینند و طبق عمل ما رفتار کنند. این در حالی است که هنگامیکه معلم کلاس در صف نماز جماعت حاضر نمی‌شود پس چه انتظاری از کودک دبستانی می‌رود که در نماز جماعت مدرسه شرکت کند.

استاد ستاد اقامه نماز خراسان رضوی تأکید کرد: متأسفانه امروزه شاهد هستیم که به قرآن نگاهی تشریفاتی می‌شود و از همین جهت است که هیچگونه تلاشی نمی‌شود تا آن دسته از افرادی هم که در این مسیر هستند را با اقدامات خود در این مسیر ماندگار کنند، بلکه با برخی از اقدامات خود آن‌ها را از این مسیر خارج می‌کنند.

تائب بیان کرد: همچنین افرادی که در نظام اسلامی مسئولیتی را بر عهده دارند تا حدودی بی‌تقوایی و به نوعی نامناسب برخورد می‌کنند. از این رو، روش‌های مناسبی ندارند و همین امر باعث می‌شود که مردم و کودکان با دیدن کارهای آن‌ها از دین زده شوند و در نهایت هم از آن فاصله گیرند.

استاد ستاد اقامه نماز خراسان رضوی اظهار کرد: این اشخاص تنها تظاهر به دین‌داری می‌کنند و در عمل هیچگونه پای‌بندی به آن ندارند که همین عوامل در نهایت مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می‌کند، از این رو اگر مسئولان ما دغدغه دین را داشته باشند، قطعاً بسیاری از مقولات جامعه هم درست خواهد شد.

فرزندان امروزی آموزش‌پذیر نیستند

استاد ستاد اقامه نماز خراسان رضوی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که فرزندان امروزی آموزش‌پذیر نیستند از این رو با توجه به اینکه مهدهای قرآن فراوانی برای کودکانی که هنوز پا به مدرسه نگذاشته‌اند، ایجاد شده اما متأسفانه علی‌رغم آموزش‌های خاصی که به وجود آمده، بخشی از آن‌ها بدون اینکه کودکان متوجه آن‌ها باشند اجباری و تحمیلی هستند، من با این روش آموزشی مخالف هستم، زیرا به عقیده من این‌ها روش‌های صحیح و کاربردی نیستند و نخواهند بود.

استاد ستاد اقامه نماز خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین حفظ قرآن نیز از دوره کودکی و پیش از مدرسه برای افرادی که استعدادی ندارند کار درستی و به جایی نیست، زیرا این کار برای او سخت بوده و شاید هیچ علاقه‌ای به این کار نداشته باشند و البته کودکانی هم هستند که از استعداد بالایی برخوردار بوده که این کار برای آن‌ها مفید است.

خانواده مهم‌ترین رکن در تربیت دینی فرزندان

وی گفت: امروزه در خانواده‌ها بهترین کار برای اینکه کودکانشان به سمت فراگیری علوم قرآنی و دینی سوق پیدا کنند، این است که اگر پدر و یا مادری که نماز و یا قرآن می‌خوانند و می‌خواهند که به نوعی کاری کنند تا فرزندانشان را نیز در این راه همراه خود کنند و در این مسیر گام بردارد، آن‌ها باید این کار را به‌گونه‌ای انجام دهند که هیچگونه تحمیل و یا اجباری در این راستا وجود نداشته باشد و در واقع نباید آن‌ها را وادار به این کار کنند.

استاد ستاد اقامه نماز خراسان رضوی ادامه داد: در واقع این کار نه تنها هیچ تأثیر مثبتی نخواهد داشت بلکه به مراتب نیز تأثیرات متفی را به همراه خواهد داشت، زیرا فرزندان در این سنین اگر کاری بر آن‌ها تحمیل شود و یا به اجبار بخواهند کاری را انجام دهند، دیگر از آن مسیر انتخابی دور و البته که دلزده خواهند شد.

تائب گفت: همواره والدین می‌توانند فرزند خود را به مکان‌های مذهبی از جمله مسجد، حرم‌ها و یا اینکه در مجالس دعایی که هر هفته برگزار می‌شود، با خود همراه کنند و البته این همراهی نیز به نوعی نباید باشد که کودک تا آخر در یک جا بنشیند، زیرا این کار برای او خسته‌کننده است. از این رو باید این مکان‌ها تا حدی که قابل امکان باشد، فضایی برای او فراهم شود که او بتواند با هم سن و سالان خود بازی کند و این بازی باعث می‌شود که آن مکان مذهبی برایش داری جذابیت شود و دفعه بعد هم این علاقه در وجودش شکل گیرد که مجددا در آن مراسم و یا ... شرکت کند.

فضای مدرسه، به‌ دور از تحمیل و اجبار مذهبی باشد

وی تصریح کرد: بنابراین پس از اینکه به مدرسه می‌رود با توجه به اینکه از فصای خانه دور می‌شود به همین جهت فضای مدرسه هم لازم است که یک فضایی به دور از تحمیل و اجبار مذهبی برای آن‌ها باشد بر همین اساس اگر آن‌ها به نماز جماعت برده می‌شوند چه خوب است که امام جماعت پس از تمام شدن نماز برای آن‌ها احادیث را به‌صورت داستان تعریف کند؛ چرا که این کار جاذبه بیشتری نسبت به این دارد که امام جماعت تنها احادیث را نقل کند.

استاد ستاد اقامه نماز خراسان رضوی خانواده را مهم‌ترین رکن این امر دانست و افزود: در واقع والدین، خود می‌توانند پای کتاب را به خانه باز کرده و به مطالعه آن‌ها بپردازند که این کار قطعاً بی‌تأثیر نخواهد بود، زیرا که این دغدغه را در وجود کودک ایجاد می‌کند که بداند کتابی را که پدر و مادرش می‌خوانند چیست و از این رو به مطالعه آن کتاب روی خواهد آورد.

تائب تأکید کرد: از این رو والدین باید همیشه کتابی را که در حوزه نماز، قرآن، داستان‌های قرآنی و یا کتاب‌های زیبای جذابی که در حوزه مسائل قرآنی وجود دارد در خانه داشته باشند و خودشان، آن‌ها را مطالعه کنند که با این کار فرزند هم ترغیب به مطالعه کتاب خواهد شد.

وی عنوان کرد: حتی والدین می‌توانند مطالعه کتاب را به زمان‌هایی موکول کنند که اعضای خانواده دور یکدیگر جمع هستند و گفت‌وگو می‌کنند با خواندن بخشی از کتاب نیز باعث می‌شود که فضای جذابی برای فرزند فراهم شود و این مطالعه کتاب برایش خوشایند می‌شود. این کار علاوه بر اینکه برای او اجباری را ایجاد نمی‌کند بلکه احساس خوبی نیز در او شکل می‌گیرد و مطالعه کتاب برایش جذاب می‌شود.

استاد ستاد اقامه نماز خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین خانواده‌ها می‌توانند فرزندان خود را به کتاب‌فروشی‌ها برده و بگذارند که کودک، خودش برای خود کتابی را انتخاب کند و تنها والدین آن‌ها را برای خرید آن کتاب راهنمایی کند و نه اینگونه باشد که او را تحمیل به این کار کنند که حتما باید چنین کتاب و با چنین مضمونی بردارد.

وی بیان کرد: در واقع با این کار و خرید کتاب می‌توان برای آن‌ها کتابخانه‌ای با تزئینات زیبا تهیه کرد تا کتاب‌های خود را در آنجا قرار دهند و از آن لذت برند. قطعاً آن‌ها با این کار جذب مطالعه کتاب چه به لحاظ دینی و چه به لحاظ مباحث دیگر و این کار بهتر از آن است که برخی از والدین با ایجاد فشار در یک فضایی را برای فرزندان خود فراهم می‌کنند و آن‌ها را مجبور می‌کنند که او حتماً باید نماز بخواند که در حقیقت این کار، کار درستی نیست، بلکه با فراهم آوردن فضایی جذاب، آن‌ها خود به آرامی به این سمت مسائل دینی و قرآنی سوق پیدا خواهند کرد.

تائب با بیان اینکه همچنین والدین نیز می‌توانند در کار تحقیقاتی خود که بنا است آن را انجام دهند بخشی از این کار را در اختیار فرزند خود گذاشته و از او بخواهند که در کار به آن‌ها کمک کند، افزود: این کار به دلیل اینکه او باید در خصوص یک موضوعی در اینترنت جستجو کند و با اینکه در خصوص موضوع مورد نظر کتابی را مطالعه کند، برایش لذت‌بخش می‌شود و قطعاً علاقه‌ای در وجودش شکل می‌گیرد. ازاین رو باید گفت که ما گاهی باید مشاور خود بدانیم و در برخی از کارها نیز از آن‌ها کمک بگیریم و به نوعی ما باید آن‌ها در برخی از کارهای خود مشارکت دهیم.

استاد ستاد اقامه نماز خراسان رضوی اظهار کرد: متأسفانه ما در جامعه امروزی با این مشکل مواجه هستیم که فرزندانی که دارای مشکلاتی در جامعه هستند اغلب با بی دینی و به دور از مذهب مواجه هستند و اغلب هم در این مسیر ماندگار می‌شوند. از این رو اگر هر پدر و مادری سعی کند رابطه خود را قرآن تقویت کند و به مطالعه کتاب‌های مختلف اخلاقی، دینی و آن دسته از کتاب‌هایی که مفید هستند بپردازد این امر می‌تواند بر روی فرزندان خانواده تأثیر‌گذار باشد.

وی افزود: البته نکته‌ای که در این راستا وجود دارد این است که نباید کاری کرد که فرزندان تنها صرفاً برروی مباحث مذهب تکیه کنند و از مسیر مدرسه و درس خود نیز خارج شوند و همچنین تربیت آن‌ها نیز نباید به‌گونه‌ای باشد که از مسائل دینی دور و غریبه باشند؛ بنابراین باید کاری کرد تا این حد تعادل برای آن‌ها برقرار باشد.

تائب بیان کرد: با توجه به اینکه من با نظر برخی از روانشناسان هم عقیده هستم و با برخی از افراد نیز هم عقیده نیستم باید بگویم که برخی از آن‌ها این نظر را دارند که اگر قضای اجباری و تحمیلی بر کودکان وارد شود در دروان بلوغ این حس آن‌ها فوران می‌کند و به گونه نادرستی خود را نشان می‌دهد که این باور درستی است. به همین دلیل است که تأکید من بر این است که برای کودکان زیر هفت سال چیزی به آن‌ها تحمیل نشود بلکه باید بر اساس علاقه آن‌ها آموزش‌های مختلفی صورت گیرد تا جذب این موضوعات شوند.

انتهای پیام
captcha