به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز حمیدرضا مقدمفر، استاد دانشگاه و کارشناس رسانه با اشاره به اهمیت جشنواره رسانهای امام رضا(ع)، اظهارکرد: گفتمانسازی در حوزه سیره و فرهنگ رضوی یکی از مهمترین ضرورتهایی است که با توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان در حال حاضر باید در دستور کار قرار گیرد.
وی تصریح کرد: باید ابتدا با روش مهندسی فرهنگی تمامی مولفههای سیره رضوی را استخراج و سپس بر برجستهسازی آنها در حوزه رسانه تاکید کرد.
این کارشناس مسائل فرهنگی با تاکید بر اینکه بهرهگیری از ابزار رسانه میتواند مفاهیم سیره رضوی را در سطحی گسترده و به صورت عمیق نهادینه سازی کند، ادامه داد: مدتها بود که خلاء برگزاری جشنوارهای که چتر گستردهای برای تولیدات امام رضایی فراهم کند احساس میشد و جشنواره رسانهای امام رضا(ع) میتواند این کمبود را جبران کند.
وی اضافه کرد: در سالهای اخیر البته تلاشهای متنوعی برای برجستهسازی مفاهیم رضوی صورت گرفته است اما لازم است این مفاهیم با قالبی مشخص و در عناوینی معین نیز تولید شوند.
مقدمفر گفت: همچنان که در حوزه ایدهیابی و تولید محتوا در حوزه سیره رضوی سرمایهگذاری صورت میگیرد به همان میزان و چه بسا بیشتر باید در حوزه بازنشر و توزیع این تولیدات رسانهای نیز برنامهریزی کرد.
وی بیان کرد: این تولیدات نباید صرفا به صورت دبیرخانهای باقی بماند و باید پس از اتمام جشنواره و مشخص شدن برگزیدگان بلافاصله برنامهریزی مناسبی نیز در حوزه بازتوزیع محتوا با هدف اثرگذاری بر مخاطب انجام شود.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: علاوه بر این در حوزه ایدهیابی نیز باید جشنواره از ایدههای حداقلی نیز حمایت صورت دهد، روال جشنوارهها این است که معمولا برگزیدگان معرفی و جوایزی اهدا میشود اما زمانی که پای سیره رضوی مطرح است به نوعی همه شرکتکنندگان برنده هستند به این معنا که باید از ایدههای حداقلی نیز استقبال کرد و زمینه پرورش آنها را مهیا کرد.
وی با بیان این که باید از حالا برنامهریزی برای برگزاری ادوار بعدی جشنواره نیز صورت گیرد، ادامه داد: این جشنواره باید جای مناسبی در میان علاقهمندان پیدا کند و تبدیل به یک رویه دائمی در حوزه ایدهیابی، تولید و بازنشر محتوا با محوریت سیره رضوی شود.
انتهای پیام