شرکت نکردن در انتخابات موجب مخدوش شدن نظام در دنیا می‌شود
کد خبر: 3977817
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷

شرکت نکردن در انتخابات موجب مخدوش شدن نظام در دنیا می‌شود

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: شرکت حداقلی و ضعیف مردم در انتخابات موجب می‌شود که چهره نظام که از نظر فقها از اوجب واجبات است در دنیا مخدوش شود و در این صورت، مردم مرتکب حرام الهی می‌شوند.

شرکت نکردن در انتخابات موجب مخدوش شدن نظام در دنیا می‌شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن وحدتی شبیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، شامگاه 25 خردادماه در نشستی تحت عنوان «فقه انتخابات» که به‌صورت مجازی برگزار شد، در خصوص تحلیل ابعاد حقوقی انتخابات و جایگاه رأی مردم در قانون اساسی، اظهار کرد: ما حکومت جمهوری اسلامی را به راحتی به دست نیاوردیم، زیرا خون‌های بسیاری پای این نهال ریخته شد و زحمات بسیاری نیز کشیده شد تا ما به این حکومت دست پیدا کنیم و در نهایت امام راحل این خون دل‌ها را به ثمر نشاند.

وی بیان کرد: همواره امام راحل با درایتی که داشت اولین اقدامی که انجام داد برگزاری انتخابات و برقراری مجلس خبرگان قانون اساسی بود و در این اصول قانون اساسی نیز در همه امور برای مردم نقش‌هایی را قائل شدند.

وحدتی بیان کرد: مرحوم سیدبن طاوس در کتاب کشف المحجه 2، صفحه 180 روایتی را نقل می‌کند که پیغمبر گرامی اسلامی به امیر مؤمنان اینگونه گفتند «ای پسر ابوطالب برای توست ولایت بر امت من، اما زمانی‌که تو می‌خواهی از برای اداره جامعه قیام کنی در آن لحظه باید بیعت مردم باشد و اگر در حال عافیت تو را به ولایت رساندند و از روی میل باطنی و به رضایت خود اتفاق کردند و به دنبال تو آمدند، در اینجا قیام به امر آن‌ها کن، اما اگر اختلاف کردند آن‌ها را رها کن». در حقیقت در این روایت پیغمبر اسلام برای امیر مؤمنین(ع) اعلام ولایت می‌کند، یعنی امیرالمؤمنین(ع) برای مردم ولایت دارد، چه مردم او را به این امر بگمارند و چه نگمارند.  

وی بیان کرد: در حقیقت روایات بسیاری در این خصوص در کتب مختلف آمده است و همواره از این روایات اینگونه برداشت می‌شود که قطعاً اگر برای امامی اقامه حکومت و تصدی ولایت واجب شود باید با رأی مردم این کار صورت گیرد. بنابراین بدون شک از نظر متون اسلامی، رأی مردم هم در تشکیل و هم در استمرار حکومت مؤثر و کارساز است.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار کرد: امام(ره) در کتاب صحیفه امام جلد 20، صفحه 459 زمانیکه عده‌ای از علما در خصوص ولایت فقیه از ایشان سؤال کردند، ایشان فرمودند که ولایت در جمیع صور دارد، لکن تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت اسلامی بستگی به آراء اکثریت مسلمین دارد و در قانون اساسی هم از آن یاد شده و در اسلام نیز از آن به بیعت با ولی مسلمین تعبیر می‌شده است.

وحدتی ادامه داد: از این‌رو اگر آیات شریفه را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که تمام این آیات مربوط به اموری از جمله توحید، نبوت و معارف الهی بوده که قرآن شریف به آن اشاره کرده است و همواره در اصل حکومت اسلامی بر این باور هستیم که هیچگونه تردیدی نیست که حاکمیت از آن خداوند بوده و این بهترین نوع حاکمیت است.

وی بیان کرد: بنابراین هنر جمهوری اسلامی این بود که نظریه حاکمیت دینی را با نظریه دموکراسی و حاکمیت مردم ترکیب کرد و آن محتوای اصیل اسلامی که برگرفته از آیات، روایات و سیره معصومین(ع) بود را در قالب و سبک امروزی برای مردم عرضه کرد و بر همین اساس است که مشارکت مردم در تعیین سرنوشت اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به نقش مهم ولایت فقیه در جامعه نیز تأکید کرد: اگر ساز و کار ولایت فقیه در جریانات مختلفی که در کشور ایجاد شد و باعث شد ما از این جرایانات سربلند شویم وجود نداشت قطعا ما نمی‌توانستیم به این راحتی از این بحران‌ها عبور کنیم.

وی گفت: رأی مردم یک قلمرو خاص دارد و اینگونه نیست که رأی مردم خط قرمزهای نظام، اسلامیت و مشروعیت نظام را زیر سوال ببرد و لذا می‌بینیم که در اصل چهارم قانون اساسی که مهم‌ترن اصل است تمام قوانین اعم از نظامی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و هر قانونی که در جمهوری اسلامی تصویب می‌شود باید اسلامی باشد و این اصل بر همه اصول و مقررات ایران حاکم است.

رأی مردم در استمرار حکومت یک شرط است

وحدتی بیان کرد: بنابراین رأی مردم در تشکیل و استمرار حکومت معتبر و شرط است؛ در  شرایطی که قلمرو خاصی و تا جایی که اسلامیت نظام و همچنین اصول تغییرناپذیر قانون اساسی را که در پایان قانون به آن اشاره شده زیر سؤال برده نشود و اگر اینگونه شد در این صورت رأی مردم اعتبار پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که برخی از افراد بر این باور هستند که رأی مردم فقط زمینه ساز است، یعنی صرفاً شرط کارآمدی نظام اسلام است نه اینکه مشروعیت نظام و حکومت اسلامی به رأی مردم باشد، در حقیقت حکومت اسلامی مشروعیت دارد چه مردم رأی بدهند و چه اینکه رأی ندهند. از طرفی نیز برخی افراد معتقد هستند که رأی مردم در مشروعیت‌بخشی به ارکان حاکمیت به هیچ‌وجه اثرگذار نیست و برخی دیگر هم معتقدند که رأی مردم جز از برای مشروعیت است و اگر حجت خدا بخواهد اعمال ولایت کند مشروعیت اعمال ولایت به رأی مردم است.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: از این‌رو آنچه مسلم است این است که رأی مردم در تشکیل و اداره حکومت و همچنین در نظارت بر رفتار حاکمان اثرگذار است.

وحدتی تصریح کرد: ما باید توجه داشته باشیم که انتخابات صرفاً این نیست که ما این حق را داریم که شرکت داشته باشیم و یا شرکت نداشته باشیم، اما این در حالی است که شرکت در این امر برای ما هم حق و هم به نوعی یک تکلیف است و همواره می‌بینیم که جایگاه رأی مردم از نظر متون دینی و قانون اساسی در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد.

وی تأکید کرد: بنابراین شرکت حداقلی و ضعیف مردم در انتخابات موجب می‌شود که چهره نظام که از نظر فقها از اوجب واجبات است در دنیا مخدوش شود و در صورت مخدودش شدن چهره نظام مردم مرتکب حرام الهی خواهیم شد. بر این اساس در اصل 56 قانون اساسی آمده است که هیچکس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند و یا در خدمت منافع فرد و یا گروه خاصی قرار دهد.

انتهای پیام
captcha