مشاهده عظمت و حکمت خداوند متعال در مباحث فیزیک و متافیزیک
کد خبر: 1320692
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶

مشاهده عظمت و حکمت خداوند متعال در مباحث فیزیک و متافیزیک

گروه اندیشه: معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎های زنجان گفت: موضوعات و مقالات موجود در رابطه با خلقت بسیار است و می‎توان با استفاده از آن‎ها مطالب بسیاری را کشف و به حل مسائل پرداخت، همچنین در مباحث فیزیک، متافیزیک و مسائلی از این قبیل می‎توان قدرت، عظمت و حکمت خداوند متعال را مشاهده کرد.


به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‎الاسلام قره‎داغی، معاون دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎های استان روز گذشته، 30 آبان در نخستین نشست از سلسله نشست‎های «تدبر در قرآن» ویژه اساتید در دانشگاه زنجان، گفت: بحث عظمت خلقت و ابعاد آفرینش انسان می‏‌تواند موضوع مناسبی در سلسله جلسات باشد و هنگامی که این مسائل مطرح می‌شود، دیدگان انسان نسبت به جهان خلقت و خالق آن تغییر می‎کند.



وی اظهار کرد: موضوعات و مقالات موجود در رابطه با خلقت بسیار است و می‎توان با استفاده از آن‎ها مطالب بسیاری را کشف و به حل مسائل پرداخت. همچنین در مباحث فیزیک، متافیزیک و مسائلی از این قبیل می‎توان قدرت، عظمت و حکمت خداوند متعال را مشاهده کرد.



معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎های استان ابراز کرد: درخلال بیان آیات و مباحثه درباره آن‎ها، باید مسائل اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و مسائل جاری در زندگی و جامعه را نیز مطرح کرد و به آن‎ها پاسخ داد.



در ادامه این نشست، محمدحسین داودوندی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه زنجان گفت: موضوعات سلسله مباحث در جلسات نیم ترم اول سال 93 – 92 در حوزه «تدبر در قرآن» است و در هر جلسه موضوعی مطرح و مورد بررسی قرار می‎گیرد.



معاون دانشگاه زنجان ابراز کرد: در بررسی آیات و با بحث درباره مفاهیم آن‎ها، مسایل بسیاری از قرآن کریم موضوع‌یابی می‌شود و کلیدواژه‎هایی تحت عنوان تقدیر و سرنوشت در قرآن مجید موجود است که باید روی آن‎ها تدبر شود.



وی عنوان کرد: در کلاس‌‏های قرآن، مستقیماً به‌دنبال پاسخ به سؤالات نیستیم، بلکه به‌دنبال بیان نظرات افراد هستیم و همچنین هر فردی براساس اطلاعات و مجموعه داده‎ها و سؤالات ذهنی خود به برداشت مشخصی می‌رسد.



داوودوندی اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسات، بیان برداشت‎ها از آیات قرآن کریم و مباحثه روی مفاهیم آن‏‌هاست؛ اما با توجه به اینکه فطرت‎ها نزدیک به هم و یکسان است، جمع‌بندی نهایی و نظرات نیز نزدیک به هم خواهد بود و ممکن است افراد در حین صحبت و مباحثه پاسخ سؤال‎های خود را بیابند.



وی در پایان یادآور شد: در حوزه تدبر در کتاب الهی از تفاسیر قرآن کریم نیز می‎توان استفاده کرد و تفاسیر هر یک تا دو سال باید بازنویسی شوند، زیرا که انسان‎ها تغییر می‎کنند و تفاسیر هم باید متناسب با برداشت افراد تغییر کند و برداشت‎های مناسب ارائه شود. 

captcha