موسیقی ایرانی، نشان هویت مردم است/ مسئولان موسیقی مقامی خراسان را دریابند
کد خبر: 1380095
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۲

موسیقی ایرانی، نشان هویت مردم است/ مسئولان موسیقی مقامی خراسان را دریابند

گروه هنر: فعال موسیقی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه روح موسیقی اصیل این استان در خطر است، گفت: مسئولان موسیقی مقامی استان را دریابند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، اگر بخواهیم از موسیقی‌دانان بزرگ اهل خراسان یاد کنیم، بی‌شک اولین نامی که به خاطر می‌رسد ابونصر فارابی است که درسال 260 هجری در فاراب خراسان متولد شد و در دوران زندگی‌اش کتابی به نام موسیقی کبیر را نوشت.



از آن زمان تا به امروز موسیقی در خراسان بزرگ که امروز به سه استان تقسیم شده فراز و فرودهای بسیاری داشته و روزهای تلخ و شیرین بسیاری را تجربه کرده است.



موسیقی مقامی خراسان جنوبی مروج عشق بین انسان‌ها است



موسیقی مقامی خراسان جنوبی برخلاف برخی از انواع موسیقی همواره مروج عشق بین انسان‌ها، ارزش‌های بشری و اخلاق بوده و جزء هنرهای ماندگار این منطقه می‌باشد که علی‌رغم همه موانع تا به امروز پابرجا مانده است.



عادل قاسمی، یکی از فعالان موسیقی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: موسیقی مقامی استان از غنای بسیاری برخوردار است و تجربه اجراهای مختلف در خارج از استان و حتی خارج از کشور نشان‌دهنده استقبال چشمگیر و ذوق‌زدگی مخاطبان و شنوندگان بوده است.



وی اظهار کرد:‌ ریتم‌های پیچیده و مهیج که توانایی بسیاری برای اجرا می‌طلبد؛ ملودی‌های غنی که از طبیعت خاص و کویری منطقه سرچشمه گرفته، همگی گویای غنای موسیقی این ناحیه می‌باشد.



یکی از فعالان موسیقی خراسان جنوبی بیان کرد: اما به دلایل عدیده‌ای آن‌طور که شایسته است موسیقی مقامی استان در کشور شناخته شده نمی‌باشد، زیرا با توجه به حساسیت‌هایی که در هنر موسیقی وجود دارد بسیار با احتیاط در این وادی گام برداشته می‌شود و بعضی از خانواده‌ها نیز نگاهی تفننی به این هنر دارند.



قاسمی اظهار کرد: موسیقی مقامی استان میراث کهن، ماندگار و غرورآفرین این منطقه است و اگر مقایسه‌ای با موسیقی استان‌های همسایه و شهرهایی چون تربت جام، خواف، قوچان و..داشته باشیم درمی یابیم علت شهرت موسیقی آن مناطق این است که این هنر بین مردم جایگاه والایی دارد و در تار و پود زندگی آنان جاری است.



 وی بیان کرد: احترامی که مردم آن مناطق به بخشی‌ها یعنی نوازندگان دوتار در شمال خراسان و ترکمن صحرا می‌دهند مؤید این ادعاست.



موسیقی مقامی خراسان مورد بی‌مهری واقع شده است



این فعال موسیقی خراسان جنوبی افزود:‌ در استان ما غیر از چند منطقه خاص و خانواد‌ه‌های محدود موسیقی مقامی استان رواج چندانی نداشته و این نگرانی وجود دارد که در سال‌های آینده در نبود بزرگان، موسیقی مقامی ما چه مسیری را طی خواهد کرد.



قاسمی ادامه داد:‌ برپایی هرچه بیشتر کنسرت‌های موسیقی، برگزاری کلاس و حمایت متولیان از هنرمندان و بزرگان این رشته و ایجاد دلگرمی در آنها یکی از راه‌های شناخته شدن موسیقی فولکلور منطقه می‌باشد.



موسیقی، والاترین تجلی قریحه انسانی است



وی با اشاره به اینکه موسیقی، زبان دل و روح بشر و والاترین تجلی قریحه انسانی است، اظهار کرد: ‌موسیقی بیان عواطف و احساسات به‌وسیله آوا که مهم‌ترین عوامل آن صدا و ریتم است، می‌باشد.



این کارشناس موسیقی در خراسان جنوبی گفت: بی‌شک هنر موسیقی می‌تواند تأثیر بسزایی بر اخلاق جامعه بگذارد و با توجه به تأثیر مستقیمی که بر روح و روان افراد بشر می‌گذارد و انتزاعی بودن این هنر می‌توان مفاهیم بسیار زیبا، انسانی، اخلاقی و هم‌چنین تعهد، نشاط و امید را در جامعه نهادینه کرد.



قاسمی عنوان کرد: در نقطه مقابل، موسیقی می‌تواند نا‌امیدی، سرخوردگی و عصیان‌گری را هم ایجاد کند و در واقعی این هنر همانند چاقویی است که هم می‌تواند جان انسانی را بگیرد و هم سبب نجات بیمار شود.



وی ادامه داد: کارکرد موسیقی در پیشبرد اهداف انقلاب در سا‌ل‌های 55 تا 57 و هم‌چنین تأثیری که موسیقی حماسی در سال‌های جنگ تحمیلی در ایجاد وحدت، همبستگی، همکاری و ایجاد روحیه حماسی به‌وجود آورد، به‌یاد‌ماندنی است.



محمدرضا تابعی، کارشناس ارشد هنر در بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایکنای خراسان جنوبی گفت: اگر موسیقی احساس پایدار و حال معنوی ـ درونی را در انسان تقویت کند می‌تواند فرد را به انرژی‌های مثبت برساند و این در صورتی محقق می‌شود که مخاطب با مفهوم موسیقی آشنا باشد.



وی بیان کرد: اگر مخاطب موسیقی از تعادل روحی برخوردار نباشد نمی‌توان انتظار تأثیر مثبت موسیقی را بر او داشت زیرا مخاطب در کنار مضمون و نوازنده، این هنر را شکل می‌دهند.



تاکنون تعریف درستی از موسیقی ارائه نشده است



کارشناس ارشد هنر در بیرجند با اشاره به اینکه تاکنون تعریف درستی از موسیقی نداشته‌ایم، اظهار کرد: اگرچه بعضی از موسیقی‌ها باعث هنجارشکنی می‌شود ولی در نقطه مقابل هنجارهای جامعه از جمله ارزش‌های اخلاقی، مذهبی و حتی سیاسی را نیز می‌تواند به‌وسیله موسیقی گسترش داد.



کارشناس ارشد هنر در بیرجند در باب نظر بزرگان دین در‌خصوص هنر موسیقی عنوان کرد:‌ تاکنون هیچ یک از بزرگان دین به‌طور قطعی موسیقی را حرام ندانسته‌اند بلکه این مطلب را به نظر مخاطب و شرایط او و یا مضمون خود موسیقی واگذار کرده‌اند.



تابعی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در‌خصوص مسائل شرعی مربوط به موسیقی، حلال یا حرام بودن آن را به خود مخاطب و شرایط او واگذار کرده‌اند.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
-
|
۱۳۹۲/۱۲/۰۷ - ۱۷:۳۵
0
0
ممنون از خبر خوبتون...
وقعا موسیقی مقامی خراسان جنوبی داره کم کم فراموش می شه
captcha