۱۵ خرداد؛ پیش‌زمینه‌ای جهت رشد و بالندگی نظام جمهوری اسلامی‌
کد خبر: 1414289
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
حجت الاسلام سرلکیان اظهار کرد:

۱۵ خرداد؛ پیش‌زمینه‌ای جهت رشد و بالندگی نظام جمهوری اسلامی‌

گروه سیاسی: مشاور استاندار مرکزی در امور روحانیان با بیان اینکه ۱۵ خرداد زمینه‌ پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ را فراهم کرد، افزود: بی‌شک از این واقعه مهم تاریخ انقلاب می‌توان به‌عنوان منبع و پیش‌زمینه‌ای برای رشد و بالندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی یاد کرد.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان، مشاور استاندار مرکزی در امور روحانیان در‌خصوص قیام پانزدهم خرداد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، به اهمیت زنده نگاه داشتن قیام 15 خرداد سال 42 اشاره کرد و گفت: این رخداد مهم و حساس در پیشبرد و رسیدن به انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.

وی با بیان اینکه 15 خرداد ‌زمینه‌های پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 را فراهم کرد، افزود: بی‌شک از این واقعه مهم تاریخ انقلاب می‌توان به‌عنوان منبع و پیش‌زمینه‌ای برای رشد و بالندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی یاد کرد.

تبیین رخداد قیام 15 خرداد

حجت‌الاسلام سرلکیان در بیان چگونگی رخداد قیام 15 خرداد و زمینه‌های بروز این اتفاق مهم گفت: بروز تعارض‌ها و مخالفت‌های دولت با مردم سبب شد تنش بین عمال حکومتی آن دوران با جامعه روحانیت قوت گیرد.

وی‌ تصویب لایحه انجمن ایالتی و ولایتی از سوی حکومت وقت را از جمله عوامل تنش بین جامعه روحانیت به‌ویژه حضرت امام(ره) با عمال داخلی و خارجی خواند و اضافه کرد: مردم به‌واسطه وجود حضرت امام ودیگر علما با خیانت های دولت منحوس ستمشاهی آشنا شدند؛ لذا تمامی مسائل و فاجعه فیضیه باعث شد تا قیام مردمی به‌صورت فراگیر خود را نشان داد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه رویارویی حکومت و روحانیت بسیاری از مسائل حکومتی را روشن کرد، گفت: امام خمینی(ره) در مواجهه با مصوبات حکومتی به هیچ وجه قصد سازش با دولت را نداشته و سکوت اختیار نکردند، خواستند سکوت کنند ولی از طرف دیگر دولت متوجه خطر شده بود که چه کار اشتباهی را در انجمن ایالتی و ولایتی انجام داده است و مردم هم به رهبری امام در مقابل دولت ایستادند.

حجت‌الاسلام سرلکیان با بیان این مطلب که رژیم ددمنش پهلوی با به خدمت گرفتن طلاب جوان در دوران سربازی و تبلیغات سوء علیه آنان سعی در کنترل هرچه بیشتر این مجموعه دینی را داشتند، گفت: دشمنان اسلام و جامعه روحانیت با استقرار در مدرسه فیضیه قم با حمله به روحانیان مظلوم و بی‌دفاع موجی از تنش و اختناق را به‌وجود آروده و بسیاری از طلاب را به شهادت رساندند.

وی با بیان اینکه پس از فاجعه فیضیه امام(ره) از هر فرصتی برای بازگو کردن مفاسد و فجایع رژیم غاصب پهلوی استفاده و اهداف شوم آنان را افشاگری می‌کرد، اضافه کرد: تقارن این فاجعه با ماه محرم و صفر بهترین فرصتی بود که آن حضرت برای افشاگری اقداما مخرب این رژیم استفاده کردند.

حجت‌الاسلام سرلکیان با اشاره به اینکه امام راحل بیان ظلم فاسقان دوران به مردم آگاه و انقلابی را به جامعه روحانیت گوشزد کردند، اضافه کرد: حضور پررنگ جامعه روحانیت آن روز زمینه قیام 15 خرداد به رهبری امام راحل را فراهم و زمینه رخدادهای بعدی در راستای انقلاب اسلامی را فراهم کرد.

لزوم بازخوانی قیام 15 خرداد

وی در تشریح لزوم بازخوانی قیام 15 خرداد و تبیین اهداف این قیام به نوجوانان و جوانان، اظهار کرد: عبرت‌آموزی از تاریخ و آشنایی با رخدادهای پیشینیان ما را در ادامه راه ثابت قدم‌تر می‌کند؛ چراکه مطالعه اتفاقات دوران گذشته ما را برآن می‌دارد که حوادث خوب و عزت‌آفرین را دنبال و از اتفاقات ناگوار درس بیاموزیم.

حجت‌الاسلام سرلکیان بابیان این مهم که بازخوانی واقعه 15 خرداد نگاه به وضعیت جامعه را بهبود و حفظ ارزش‌های دینی را دوچندان می‌کند، اظهار کرد: رژیم گذشته با ظلم‌ها فراوان نه تنها مردم را به حساب نمی‌آورد؛ بلکه ارزش‌های دینی و اخلاقی آنان را نیز زیرپا گذاشته بود.

مشاور استاندار مرکزی در امور روحانیان در پایان‌ ضمن تأکید بر اینکه آحاد مردم با اتحاد و همدلی باید از کمرنگ شدن ارزش‌های دینی در جامعه جلوگیری کنند، گفت: عدم توجه به ارزش‌های اسلامی خساراتی به بار می‌آورد که قابل جبران نیست؛ از این‌رو توجه به مقدسات دینی و پایبندی به احکام اسلامی امری واجب و ضروری تلقی می‌شود.

captcha