چالش‌های عقود مشارکتی در نظام بانکداری ایران بررسی می‌شود
کد خبر: 1454899
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
به میزبانی پژوهشکده پولی و بانکی؛

چالش‌های عقود مشارکتی در نظام بانکداری ایران بررسی می‌شود

گروه اقتصاد: پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، دوازدهمین نشست از سلسله جلسات نقد و بررسی پژوهش‌های بانکداری و مالی اسلامی را با عنوان «چالش‌های استفاده از عقود مشارکتی در نظام بانکداری ایران» برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، این جلسه با حضور محمد طالبی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدنقی نظرپور، حسین عیوضلو، محمدرضا حاجیان و تنی چند از کارشناسان امور بانکی برگزار می‌شود.
 براساس این گزارش، ارائه دهنده مقاله در این جلسه، محمد طالبی (عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) و مدیر عامل بانک کشاورزی) و ناقدین جلسه حجت‌الاسلام  والمسلمین محمدنقی نظرپور (عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید)، حسین عیوضلو (عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع)) و محمد رضا حاجیان (معاون مطالعات اقتصادی و بانکی بانک پاسارگاد) می‌باشند.
در خلاصه مقاله مورد نقد می‌خوانیم:
«بررسی چالش‌های پیش روی بانکداری بدون ربا، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که محققان و متفکران به آن می‌پردازند. به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران، یکی از چالش‌های اصلی که نظام بانکداری کشور با آن مواجه است، عدم تطبیق نحوه اجرای عقود مشارکتی در بانک‌ها با شکل فقهی عقود مشارکتی است. بدین معنا که در مقام اجرا، آنچه در بانک‌ها به اسم عقود مشارکتی در حال اجراست، بسیار متفاوت است از آنچه که شارع به نام مشارکت معرفی می‌کند. مقاله حاضر پس از عنوان کردن قابلیت‌های ساختاری و کارکردی بانک‌ها و تطابق آن با الزامات شرعی، قانونی و اجرایی عقود مشارکتی این فرضیه را بررسی می‌نماید که ریشه اصلی این چالش در این است که بانک به عنوان یک ظرف، توان گنجایش عقود مشارکتی به عنوان مظروف را ندارد. بانک در بعد خرد و کلان اقتصادی دارای وظایف و ویژگی‌هایی است که اجرای عقود مشارکتی با آنها سازگاری ندارد و الزام به این امر هم بانک‌ها را در اجرای وظایف ذاتی خود با مشکل مواجه می‌سازد و هم موجبات اجرای ناقص این عقود را فراهم می‌کند»

براساس این گزارش، این جلسه، چهارشنبه 23 مهر ماه 1393 ساعت 14 تا 16در ساختمان پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام حضور در جلسه از طریق ایمیل ac@mbri.ac.ir   و یا شماره تلفن 88657397 اقدام فرمایند. شرکت در جلسه برای عموم رایگان است.

captcha