استقلال بانک مرکزی در شرایط فعلی تأثیری بر تحقق بانکداری اسلامی ندارد
کد خبر: 1466210
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

استقلال بانک مرکزی در شرایط فعلی تأثیری بر تحقق بانکداری اسلامی ندارد

گروه اقتصاد: به گفته منصوری، برای حرکت به سمت بانکداری اسلامی نیازمند یک همت جدی از جانب تمام قوا هستیم اما اکنون این همت وجود ندارد و وقتی این اراده وجود نداشته باشد استقلال یا وابستگی بانک مرکزی هم تأثیری بر تحقق بانکداری اسلامی ندارد.

مجید منصوری‌بیدکانی،  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به مصوبه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، مبنی بر انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد، تأیید هیئت‌وزیران و حکم رئیس‌جمهور اظهار کرد: به نظر بنده اگر بانک مرکزی استقلال داشته باشد خوب است اما  اگر این استقلال توأم با تعامل نباشد برای دولت و کشور ضرر دارد و منبع مالی در اختیار کسی و برنامه‌ریزی در اختیار شخصی دیگر قرار می‌گیرد و  اینگونه کشور دچار مشکل می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی توسط مجلس انتخاب شود

وی ادامه داد: ما از دولت انتظار داریم سیاست‌های پولی و مالی را با هم داشته باشد که بتواند کار کند و اگر بانک مرکزی در اختیارش نباشد چنین مشکلی پیدا می‌شود. اکنون به نظر بنده اگر انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی به  پیشنهاد دولت و انتخاب مجلس باشد بهتر است تا اگر موقعی در سیاست‌هایش دچار مشکل شد مجلس مجبور  نشود از رئیس‌جمهور سؤال کند و او پاسخگو باشد؛ بنابراین بانک مرکزی می‌تواند همانند دیوان محاسبات زیر نظر مجلس باشد و به صلاح نیست که به پیشنهاد وزیر اقتصاد انتخاب شود.

منصوری در پاسخ به این پرسش که آیا این مصوبه زمینه استقلال بانک مرکزی را فراهم می‌کند؟ اظهار کرد: بنده معتقدم این اتفاق نمی‌افتد چراکه این بانک دوباره به وزارت اقتصاد وابسته می‌شود و اگر بنده اعلام کردم رئیس بانک مرکزی توسط مجلس انتخاب شود به این دلیل است که جایگاه این نهاد از اهمیت بالایی برخوردار است  و اگر فردی مستقل، زیر نظر رئیس‌جمهور  و به انتخاب مجلس برای ریاست آن انتخاب شود بهترین گزینه است.

استقلال بانک مرکزی تأثیری بر تحقق بانکداری اسلامی ندارد

وی ادامه داد: در اینصورت رئیس‌کل بانک مرکزی، هم پاسخگوی مجلس و نمایندگان ملت و هم به رئیس جمهور پاسخگواست، نه به وزیر اقتصاد، چراکه وزیر اقتصاد در جایگاهی نیست که بتواند اِشرافی بر بانک مرکزی داشته باشد. اگر قدرت بانک مرکزی به گونه‌ای باشد که زیر نظر وزیر اقتصاد اداره شود دیگر نمی‌تواند  بانک‌های زیرمجموعه‌اش را مدیریت کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر استقلال بانک مرکزی بر تحقق بانکداری اسلامی اظهار کرد: به نظرم استقلال یا وابسته بودن بانک مرکزی تأثیری بر حرکت به سمت بانکداری اسلامی ندارد؛ چراکه برای حرکت  به سمت بانکداری اسلامی نیازمند یک همت جدی از جانب تمام قوا شامل مجلس، قوه مجریه در تمام ارکان و وقوه قضائیه هستیم اما اکنون این اتفاق نمی‌افتد و وقتی این اراده وجود نداشته باشد استقلال یا وابستگی بانک مرکزی هم تأثیری بر تحقق بانکداری اسلامی ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان اظهار کرد: بنابراین باید سیستم‌ بانکی را اصلاح کرد؛ چراکه سیستم موجود در نظام اقتصادی، ما را از بانکداری اسلامی دور می‌کند و اگر ساختار درست نشود، چه استقلال و چه وابستگی سیستم بانکی تأثیری بر اسلامی شدن آن ندارد.

captcha