آیا قرائت زیارت عاشورا موجب ایجاد اختلاف بین مذاهب می‌شود؟
کد خبر: 1474269
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
امام جمعه ساوه پاسخ می‌دهد؛

آیا قرائت زیارت عاشورا موجب ایجاد اختلاف بین مذاهب می‌شود؟

گروه اجتماعی: زیارت عاشورا از طریق جبرئیل امین از سوی خداوند متعال برای پیامبر(ص) قرائت و از طریق ائمه معصوم(ع) به امام محمدباقر(ع) رسید که ایشان با درایت خاص خویش آن را به شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع) منتقل کردند.

حجت‌الاسلام سیدحسین تقوی، امام جمعه ساوه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به فواید زیارت عاشورا، گفت: زیارت عاشورا از جمله احادیث قدسی است و فلسفه این زیارت ادای احترام و سلام به اهل‌بیت(ع) و اولیای خدا و لعن و نفرین به دشمنان اولیای الهی است.

احیای سنت اهل‌بیت(ع) و دستگیری از مظلومان؛ فلسفه زیارت عاشورا

وی، احیای سیره و سنت اهل‌بیت(ع) و دستگیری از مظلومان را مهمترین هدف و فلسفه زیارت عاشورا بیان کرد: فلسفه زیارت عاشورا اتصال بندگان به اهل‌بیت(ع) و قطع، اعلام برائت و بیزاری از دشمنان اهل‌بیت(ع) است.

حجت‌الاسلام تقوی، در پاسخ به این سوال که آیا قرائت زیارت عاشورا باعث ایجاد اختلاف بین مذاهب نمی‌شود؟، افزود: این زیارت از طریق جبرئیل امین از سوی خداوند متعال برای پیامبر(ص) قرائت و از طریق ائمه معصوم(ع) به امام محمدباقر(ع) رسید که ایشان با درایت خاص خویش آن را به شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع) منتقل کردند.

زیارت عاشورا و تیزهوشی امام(ع) در جلوگیری از اختلاف جوامع اسلامی

ادامه داد: قرائت این زیارت زمینه ساز ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی نیست و اگر در مضامین بلند آن دقت و توجه کنیم می‌بینیم که حضرت با چه درایت و هوشی آن را بیان فرموده‌اند و این نشان از تیزهوشی امام است برای اینکه اختلافی در جوامع اسلامی نباشد.

امام جمعه ساوه، اظهار کرد: این لعن و نفرین‌ها در زیارت به صورت کلی بیان شده و از آنجا که حضرت در این زیارت به ستمگران لعن و نفرین فرستاده و مستقیماً به فرد خاصی اطلاق نمی‌شود باعث اختلاف نخواهد شد؛ مگر اینکه دشمنان و افرادی که نسبت به اهل تشیع عناد و کینه دیرینه دارند بخواهند  با سوء تعبیر اختلاف ایجاد کرده و به آن دامن بزنند.

ایجاد پیوند عمیق با خاندان اهل‌ بیت(ع)

حجت‌الاسلام تقوی، ایجاد پیوند عمیق بین خاندان اهل‌بیت(ع) و محبان ایشان را از دیگر اهداف این زیارت عنوان کرد و افزود: در فرازهایی از این زیارت آمده است «فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ» خدا لعنت کند مردمى را که ریختند شالوده ستم و بیدادگرى را بر شما خاندان.

وی ادامه داد: برای واژه ثارالله معانی مختلفی ذکر شده است و عبارت ثار در فرازهایی از این زیارت شریف در عربی به معنای خونخواهی و در کتاب لغت معروف مفردات به معنای خونخواه تعبیر شده و این به این معناست که امام حسین(ع) خونخواه خداست و اینکه اگر کسی از خط خدا فاصله گرفت به خدا ظلم کرده و در یک معنی دیگر آن آمده است که خداوند، ولی دم آن حضرت است و خود او خون ایشان را از دشمنانش طلب می‌کند.

وجود مضامین عالی در زیارت عاشورا

امام جمعه ساوه با اشاره به اینکه معارف و مضامین بسیار بلندی در زیارت عاشورا نهفته است، گفت: در این زیارت سه قوم آل ابی‌سفیان، آل‌زیاد و آل‌مروان لعن شده که آل ابی‌سفیان منصوب به گذشته، آل‌زیاد در زمان حکومت حضرت امام حسین(ع) و آل‌مروان پس از آن دوران روی کار آمده‌اند و در واقع در این زیارت ظالمین سه زمان گذشته، حال و آینده مورد لعن و نفرین قرار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام تقوی، با اشاره به اینکه دشمنی و کینه نسبت به تشیع از تاریخ صدر اسلام تاکنون ادامه دارد، افزود: مردم ما امروز بر این باورهستند که لعنت به یزید و یارانش منوط به گذشته تاریخ است در حالی که یزیدیان زمانه هنوز هم وجود دارند و امروز داعش و آمریکا از هر ابن زیاد و یزیدی ظالم تر است.

وی اظهار کرد: زیارت عاشورا این معرفت را به ما می‌آموزد که گذشته، حال و آینده با یکدیگر آمیخته شده‌اند.

زیارت عاشورا الگو و خط فکر کمال سعادت

امام جمعه ساوه در پایان با اشاره به برخی فواید زیارت عاشورا افزود: قرائت زیارت عاشورا گره‌گشا و مضامین آن هدایت کننده بشر به سمت سعادت و نیکبختی است؛ چراکه انسان برای دستیابی به کمال سعادت نیاز به الگو و خط فکری دارد و فرازها و مضامین این زیارت بهترین الگوست.

captcha