زیارت عاشورا اعلان موضع ویژه برابر دشمنان ولایت است
کد خبر: 1475991
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
مشاور استاندار مرکزی در امور روحانیان:

زیارت عاشورا اعلان موضع ویژه برابر دشمنان ولایت است

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام سرلکیان با اشاره به این نکته که زیارت عاشورا یک اعلان موضع ویژه در برابر دشمنان، خاصه غاصبان امر ولایت دارد و خط فکری روشنی را تبیین می کند، اظهار کرد: زیارت عاشورا از مبانی اعتقادی، اجتماعی، اخلاقی صیانت می‌کند.

حجت الاسلام نعمت‌الله سرلکیان، مشاور استاندار مرکزی در امور روحانیان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، در رابطه با فلسفه زیارت عاشورا، گفت: امام حسین(ع) در قیام عاشورا خط فکری خویش را ترسیم فرموده و اجازه ندادند یزید و یزیدیان به اسلام و مسلمان چیره شوند.

وی با بیان این مطلب که این امام همام هدف از قیام را با روشن کردن موضع خویش بیان کردند، اضافه کرد: زیارت عاشورا یکی از زیارت نامه‌های مهم و از تعالیم امام باقر(ع) است که به اصحاب خویش به نام علقمه ابن محمد حضری بیان فرمودند و اصحاب در جهت بسط و گسترش و حفاظت از این زیارت شریف اقدام کردند.

زیارت عاشورا از مبانی اعتقادی، اجتماعی، اخلاقی صیانت می‌کند

حجت الاسلام سرلکیان با اشاره به این نکته که زیارت عاشورا یک اعلان موضع ویژه در برابر دشمنان خاصه غاصبان امر ولایت دارد و خط فکری روشنی را تبیین می کند، اظهار کرد: زیارت عاشورا از مبانی اعتقادی، اجتماعی، اخلاقی صیانت می‌کند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که فواید تأکیدات بر زیارت عاشورا چیست؛ گفت: زیارات بسیاری همچون زیارت جامعه کبیره، ناحیه مقدسه، آل‌یاسین و ... از سوی ائمه معصومین(ع) برای انسان‌ها نقل شده است که قرائت هرکدام از این زیارات آثار و برکات خاص خویش را در بردارند.

وی با بیان این مطلب که بیان اذکاری همچون سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم در ایجاد پیوند معنوی با خاندان رسالت بسیار مؤثر است، اظهار کرد: با بیان فرازی همچون اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل‌محمد و مماتی و ممات محمد و آل‌محمد زندگی و مرگ را از خداوند متعال می‌خواهیم که به اهل بیت(ع) گره بزند.

احیای مکتب اهل بیت(ع)؛ از فواید قرائت زیارت عاشورا

سرلکیان در ادامه دوری جستن از خط انحراف، ترویج روحیه شهادت‌طلبی، ایثار در راه خدا، احیای مکتب و بسط راه اهل بیت(ع) را از دیگر فواید و مزیت‌های قرائت این زیارت شریف عنوان کرد.

وی ضمن اشاره به این نکته که زیارت عاشورا از نظر محتوایی عرض ارادت و احترام به ساحت مقدس اهل بیت(ع) و لعن و نفرین بر دشمنان آنان است، اظهار کرد: امام باقر(ع) در این زیارت شریف نگرش عمیق افرادی که بر امام حسین و اهل بیت(ع) ظلم کردند از بنی‌امیه را نام می‌برند و اما اسمی و بیانی که باعث تفرقه‌افکنی باشند نمی‌برند.

زیارت عاشورا موجب حساسیت‌های مذهبی نمی‌شود

حجت‌الاسلام سرلکیان در ادامه افزود: در این زیارت شریف نفرین به صورت کلی بر دشمنان می‌دهند اما با اهمیتی که این زیارت دارد در جاهای که برداشت‌ها باعث حساسیت‌های مذهبی نمی‌شود باید مراعات کرد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که «ثار» هم در معنای خون و هم به معنای خونخواهی به کار برده می‌شود، اظهار کرد: کلمه ثار به معنای خونخواهی تنها برای امام حسین(ع) به کار نرفته است؛ چراکه برای حضرت امیر(ع) نیز بیان شده و فرازی از زیارت عاشورا که می‌فرماید؛ السلام علیکم یا ثارالله ابن الثاره؛ سلام بر تو ای خون خدا و ای پسر خون خدا گواهی بر این ادعاست.

حجت‌الاسلام سرلکیان همچنین اضافه کرد: امام حسین(ع) متعلق به یک شخص، قبیله و مذهب خاصی نبوده است که بخواهد فردی یا قبیله ای خونخواه آن حضرت باشند ایشان متعلق به هم بشریت و متعلق به عالم هستی بوده و خون‌خواه این امام همام خداوند متعال است.

وی با بیان این مطلب که زیارت عاشورا حاوی درس‌ها و پیام‌های بسیاری است، اعلام کرد: زیارت عاشورا هم از ارزش الهی برخوردار بوده و هم بندگان با مباحثی همچون تولی و تبری بیشتر آشنا شوند.

ارج نهادن به ارزش‌های متعالی در زیارت عاشورا

حجت‌الاسلام سرلکیان در ادامه افشاگری چهره ستمگران، راز و نیاز خالصانه با خدا، جهت‌گیری درست در مسیر زندگی را از دیگر مزیت‌های قرائت زیارت عاشورا عنوان کرد و گفت: ارج نهادن به ارزش‌های متعالی، تجلیل از خط سرخ شهادت، سر به فرمان رهبر و ولایت‌مدار بودن، نهراسیدن از دشمن، تلاش برای ماندگاری دین از دیگر برکات تدبیر و تفکر در خصوص زیارت عاشوراست.

مشاور استاندار مرکزی در امور روحانیان در پایان، اظهار کرد: امید است با گام نهادن در مسیر اهل بیت(ع) به ویژه سید و سالار شهیدان در دنیا از زیارت و در آخرت از شفاعت ایشان بهره‌مند باشیم.

captcha