«دهقان» نوازنده: موسيقی فولكلور در تمام جنبه‌ها هادی فطرت به سوی خدا است
کد خبر: 1616108
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۸
موسيقی و همراهی انسان در مسير فطرت / 8

«دهقان» نوازنده: موسيقی فولكلور در تمام جنبه‌ها هادی فطرت به سوی خدا است

گروه هنر: ويژگی هدايت فطرت انسان به طور حتم و به ذات در موسيقی فولكلور وجود دارد زيرا اين نوع موسيقی طی سال‌ها قوام يافته و پالايش شده و آنچه كه در طول تاريخ ماندگار می ماند قطعا در ارتباط با فطرت موفق بوده است.

«نويد دهقان» آهنگساز، نوازنده كمانچه و سرپرست گروه موسيقی قمر در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: يكی از اصول اساسی هنر، زيبايی‌شناسی است كه اقسام هنرها به ويژه موسيقی چه در نوع فلكلوريك و چه كلاسيك در همه زمينه‌ها دارای آن است. هنر مدرن متأسفانه نه در همه موارد اما گاهی، بر خلاف اين حركت كرده و به اين ترتيب تمام اصول زيبايی‌شناسی را شكسته است.
وی در ارائه مثالی توضيح داد: به عنوان نمونه در موسيقی تونال، قوانين هارمونی وجود دارد كه نقش آن در كنار هم قرار دادن يا ممانعت از در كنار هم قرار گرفتن نت‌ها در كنار هم است اما موسيقی مدرن همه چيز را تغيير می‌دهد يعنی كج‌آهنگی يا آتوناليته مبنای كار می‌شود كه متأسفانه باعث دورشدن انسان از اصل خودش خواهد شد زيرا هر انسانی زيبادوست است و به دنبال آن می‌رود و اصلا هنرها برای اين به وجود آمده اند كه انسان به خلق زيبايی نياز داشته است.
اين آهنگساز درباره راه‌های بازگشت به ماهيت برای سازنده موسيقی گفت: اگر از خود بپرسيم كه هنر برای چه دليلی به وجود آمد به اين پاسخ می‌رسيم كه هنر برای رفع نيازمندی و احتياج مخلوق به وجود آمد و تا اين نياز نبود هنر هم نبود. همه پديده‌ها در طبيعت براساس نياز به آن به وجود آمده‌اند.
وی ادامه داد: هدف هنرمندانی كه سعی می‌كنند محيط پيرامون خود را در خور زيستن كنند اول بايد به ديدن زيبايی‌ها در طبيعت و اطرافشان باشد تا در درك، دريافت و انتقال آن خوب عمل كنند. چيزی كه برآمده از نهاد خداجوی خالق آن باشد مسلما در تلطيف روحيه مخاطبان اثر نيز مؤثر خواهد بود و حداقل كار آن در خور زيستن كردن در محيط اطراف است.
دهقان در پاسخ به اينكه آيا می‌شود سبكی خاص را برای احيای كاركرد فطری موسيقی قائل شد، به خبرنگار ايكنا پاسخ داد: اين ويژگی به طور حتم و به ذات در موسيقی فولكلور وجود دارد زيرا سازنده آن مشخص نيست و در طی سال‌ها قوام يافته و پالايش شده كه به اين دلايل، به تمامی ويژگی‌های فطری خداجويی را دارد و حتما زيبا است.
وی تصريح كرد: نازيبايی در موسيقی فولكلور وجود ندارد زيرا روش انتقال آن سينه به سينه بوده است اما در هنر كلاسيك و مدرن نمی‌توان تعريف مشخصی را ارائه داد. در اين راه، مهم نحوه استفاده از ابزار، تفكر و نوع ارائه است كه خط فكر هنرمند را مشخص می‌كند. سازی مانند كمانچه توسط هر فردی می‌تواند نواخته شود و می‌‌توان با آن موسيقی خوب يا بد ارائه داد اما تفكر افراد در نوازندگی و اصول زيبايی‌شناسی آن مهم است كه تعريف آن در 80 درصد موارد در دنيا يكسان است و مفهوم مشخصی دارد. تفاوت‌ها به طور محدود در سليقه‌ها است كه به 20 درصد خلاصه می‌شود.
اين آهنگساز در پايان درباره نقش كلام در ارائه مفهوم خداجويانه موسيقی تصريح كرد: كلام جزو اولين دستمايه‌ها برای ساخت موسيقی است و در كل چيزی است كه من به عنوان آهنگساز با آن ارتباط برقرار می‌كنم و از آن انگيزه می‌گيرم. موسيقی برای شخص من در آهنگسازی بسيار اهميت دارد و انتخاب شعر در كنار آن است. اين انتخاب بايد به نحوی انجام شود كه برای مردم قابل فهم و به روز باشد.
captcha