موضوع «جايگاه نهضت بزرگ ملت ايران از ديدگاه آيات و روايات» بررسی شد
کد خبر: 2076696
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۱

موضوع «جايگاه نهضت بزرگ ملت ايران از ديدگاه آيات و روايات» بررسی شد

گروه سياسی و اجتماعی: انقلاب اسلامی ايران با بهره‌گيری از آموزه‌های قرآنی و تعاليم نبوی، نمونه كاملی از حيات طيبه را به مردم جهان عرضه كرد كه اين مقاله با عنوان «جايگاه نهضت بزرگ ملت ايران از ديدگاه آيات و روايات» به بررسی اين موضوع پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی حوزه، آنچه در پی می‌خوانيد نوشتاری از حجت‌الاسلام والمسلمين «علی آل كاظمی»، محقق و پژوهشگر حوزوی درباره جايگاه نهضت بزرگ ملت ايران از ديدگاه آيات و روايات است كه به مناسبت سی‌ودومين بهار آزادی تقديم می‌شود.
انقلاب اسلامی ايران به رهبری امام‌خمينی‌(ره)، آرزوی ديرينه تمامی آزادگان و مسلمانان تاريخ بود كه برای آن تلاش كردند و مجاهدت‌ها نمودند، اما به آن دست نيافتند، در عصر ما با رهبری خردمندانه پيرجماران و الهام از نهضت عاشورای اباعبدالله‌الحسين‌(ع) اين مهم تحقق يافت و طومار رژيم 2500 ساله شاهنشاهی ايران در هم پيچيده شد و سرانجام ملت مسلمان ايران با رای و نظر خود، حكومتی مردمی، دينی و مستقل و بدون وابستگی به ابر قدرت‌های شرق و غرب تشكيل داد.
در شرايطی كه جهان به دو قطب سرمايه‌داری و كمونيستی تقسيم شده بود و هيچ نظامی بدون وابستگی به يكی از اين دو قطب وجود نداشت و هيچ ملت، ليدر و سردمدار نهضتی، تشكيل نظامی، بدون وابستگی به يكی از اين دو را نمی‌توانست تصور كند، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ايران، از همان اول به پيروان خود و ملت مسلمان ايران آموخت كه نجات ما در تشكيل يك نظام مستقل «نه شرقی نه غربی» است، لذا از شعارهای اصلی مردم در راهپيمايی‌ها، شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بود.
رهبر كبير انقلاب برای اين كه مردم مسلمان ايران را از هر نوع وابستگی به قدرت‌های بيگانه و استثمارگر بر حذر دارد، همواره در سخنان خود می‌فرمود: «آمريكا از شوروی بدتر، شوروی از آمريكا بدتر، انگليس از هر دو بدتر است»، البته اين شعار و نظر امام در مذاق ليبرال‌ها، ملی‌گراها، احزاب وابسته به چپ و راست خوش آيند نبود، و پنهانی با شرق و غرب در ارتباط بودند و پس از تسخير لانه جاسوسی، اسناد ارتباط و وابستگی آنان برملا شد.
نهضت حسينی امام در عاشورا و 15 خرداد
امام‌خمينی‌(ره) با توكل بر خدا و شناختی كه از ملت ايران و پيروی و ارادت آنان به اهل‌بيت‌(ع) و درسی كه از عاشورا و نهضت اباعبدالله‌الحسين‌(ع) گرفته‌اند داشت، بهترين تكيه گاه خود را مكتب عاشورای حسينی‌‌(ع) و مردم شيفته اهل‌بيت‌(ع) دانست، ايام محرم سال 42 هر شب به ديد و بازديد هيئت‌های عزاداری در محله‌های قم می‌رفت، و روزها دستجات عزاداری به منزل امام می‌آمدند، سرانجام به همه دسته‌های عزاداری فرمود: «وعده ما روز عاشورا در مدرسه فيضيه»، در اين روز بود كه امام در سخنرانی‌ خود برای اولين بار شخص شاه را هدف قرار داد و شاه را از وابستگی به آمريكا و اسرائيل بر حذر داشت.
اين سخنرانی، نهضت 15 خرداد را در عاشورای حسينی‌(ع) به دنبال داشت، امام می‌فرمود: «انتظار فرج از نيمه خرداد كشم».
پس از سخنرانی‌ كوبنده عاشورای امام در مدرسه فيضيه كه منجر به دستگيری ايشان شد، عزاداران حسينی‌(ع) با همان دسته‌های عزاداری و پرچم‌های عاشورا، حماسه جاويدان 15 خرداد را آفريدند، و در صحن اتابكی حرم حضرت معصومه‌(س) با فريادهای «يا مرگ يا خمينی» لرزه براندام رژيم انداختند و با تظاهرات در خيابان‌های قم و درگيری با كماندوهای مسلح رژيم در تهران، صدها شهيد و مجروح را تقديم حسين زمان خود نمودند كه نويسنده در خيابان تهران، «امام‌خمينی فعلی قم» شاهد راه افتادن جوی خون بود، آب و خون در هم آميخته بود و موج كف آلود خون، دل هر ببيننده را به درد می‌آورد.
اگر ايمان در ثريا باشد، ايرانيان به آن دست می‌يابند
رمز پيروزی ملت مسلمان ايران بر طاغوت و ابرقدرت‌های استثمارگر، ايمان و شهادت طلبی آنان بود كه پيامبرگرامی اسلام(ص) و قرآن مجيد به آن اشاره كرده‌اند، در آيه 38 سوره مباركه «محمد(ص)» خطاب به اعراب آمده است: « ... وَإِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَكُمْ ثُمَّ لَا یَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ؛ اگر شما به اسلام پشت كنيد، خداوند قومی را جايگزين شما می كند كه مانند شما نباشد».
عبد العزيز بن عبد عن أبی هريرة ، قال: كنا جلوسا عند النبی صلّى اللّه عليه و سلّم فأنزلت عليه سورة الجمعة وَ آخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ قالوا: من هم يا رسول اللّه؟ فلم يراجعهم حتى سئل ثلاثا، و فينا سلمان الفارسی فوضع رسول اللّه صلّى اللّه عليه و سلّم يده على سلمان الفارسی ثم قال: «لو كان الإيمان عند الثريا لناله رجال- أو رجل- من هؤلاء» و رواه مسلم و الترمذی و النسائی و ابن أبی حاتم و ابن جرير من طرق، عن ثور بن زيد الديلی عن سالم أبی الغيث عن أبی هريرة به تفسير قرآن العظيم
ابوهريره در تفسير اين آيه می‌گويد: جمعی از ياران رسول خدا(ص) گفتند يا رسول الله(ص) اين قوم كه خداوند در كتابش از آنان ياد كرده است، كيانند؟ سلمان كنار پيامبر بود، حضرت دست روی زانوی سلمان زده و فرمودند: اين مرد و قوم او هستند، اگر ايمان در ستاره ثريا باشد، مردانی از فارس به آن دست يابند.(ج8 ص425 تفسير صافی ج5 ص173 _ مجمع البيان ج 10ص429)
مردانی از قم چون پاره‌های فولاد
اين همان مصداق حديث شريفی است كه از امام موسی‌بن‌جعفر‌(ع) در توصيف قيام حق طلبانه امام‌خمينی‌(ره) از شهر خون و قيام «قم» و يارانش كه به پاره‌های فولاد از آنان ياد شده است، وارد شده است.
«عَنْ عَلِیِّ بْنِ عِيسَى عَنْ أَیُّوبَ بْنِ یَحْیَى الْجَنْدَلِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ (ع) قَالَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ یَتَوَكَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين». بحار الانوار، ج 57، ص216، باب 36
علی‌ بن عيسی از ايوب بن يحيی از امام موسی‌بن‌جعفر‌(ع) روايت می‌كند كه آن حضرت فرمودند: مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت می‌كند و قومی گرداگرد او جمع می‌شوند به صلابت پاره‌های فولاد، تند بادها آنان را نمی‌سوزاند و از جنگ خسته نمی‌شوند و ترس به خود راه نمی‌دهند و بر خدا توكل می كنند و سرانجام، پيروزی از آن متقين است.
قيام مردمی حق طلب از مشرق زمين
اين جماعات همانايی هستند كه امام‌باقر‌(ع) در وصفشان فرموده است: عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ كَأَنِّی بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ یَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا یُعْطَوْنَهُ ثُمَّ یَطْلُبُونَهُ فَلَا یُعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُیُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَیُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلَا یَقْبَلُونَهُ حَتَّى یَقُومُوا وَ لَا یَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّی لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لَاسْتَبْقَیْتُ نَفْسِی لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْه، غيبت نعمانی، ج50، ص273
«گويا من قومی را می‌بينم كه از مشرق زمين خروج كرده، حق خود را می‌طلبند، ولی به آنان نمی‌دهند، ديگر باره حق خود را می‌خواهند و به آنان نمی‌دهند، وقتی چنين ديدند سلاح خود را بر دوش نهاده آنگاه حق آنان را می‌دهند، ولی آنان نمی‌پذيرند تا اين كه قيام كنند و اين حكومت را به جز صاحبشان به كسی تحويل نخواهند داد و اينان كشته‌هايشان شهيدند».
نكات قابل توجه در اين روايات
درست همانگونه كه در مراحل انقلاب اسلامی ايران ديديم، مردم يك بار در 15 خرداد 42 خواهان آزادی و استقلال و حكومت اسلامی شدند، ولی به آنان ندادند، باز در آستانه پيروزی انقلاب حق خود را مطالبه نمودند، باز هم به آنان ندادند و فريادشان را نشنيدند، اما آن گاه كه دست به سلاح و تظاهرات ميليونی زدند و به خيابان‌ها ريختند و حكومت نظامی را شكستند، شاه مخلوع در تلويزيون ظاهر شد و گفت: من صدای شما را شنيدم آن چه شما می‌خواهيد حقتان است.
او با تغيير در دولت و آزادی زندانيان، خواست حق مردم را قانع كند، اما مردم از او نپذيرفتند و با ادامه تظاهرات شاه را فراری دادند و با آمدن امام‌خمينی‌(ره) به ميهن اسلامی به حق خود رسيدند، بنابراين همانگونه كه امام‌باقر‌(ع) فرموده‌اند، دشمن با هيچ توطئه و كودتا و فتنه‌ای نمی‌تواند اين حكومت را از مردم بگيرد، ملت عزيز ايران با زمينه‌سازی برای قيام جهانی حضرت مهدی‌(عج) نظام اسلامی را تحويل صاحب اصلی خود خواهند داد.
قومی در مشرق، زمينه‌ساز حكومت حضرت مهدی‌(عج) هستند
رسول اكرم‌(ص) در يك پيشگويی از خيزش حق‌طلبانه ملت مسلمان ايران و به دنبال آن با الگو گرفتن ديگر ملت‌ها از انقلاب ايران، زمينه‌سازی حكومت جهانی حضرت مهدی‌(عج) را نويد می‌دهند.
الْبَابُ الْخَامِسُ فِی ذِكْرِ نُصْرَةِ أَهْلِ الْمَشْرِقِ لِلْمَهْدِیِّ ع عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَارِثِ بْنِ جَزْءٍ الزُّبَیْدِیِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَخْرُجُ أُنَاسٌ مِنَ الْمَشْرِقِ فَیُوطِئُونَ لِلْمَهْدِیِّ یَعْنِی سُلْطَانَهُ هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ رَوَتْهُ الثِّقَاتُ وَ الْأَثْبَاتُ أَخْرَجَهُ الْحَافِظُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ بْنُ مَاجَةَ الْقَزْوِينِیُّ فِی سُنَنِه) بحار الانوار، ج51، ص87
زبيدی گويد: رسول خدا‌(ص) فرمودند: مردمی از مشرق زمين، قيام كنند و زمينه را برای مهدی‌(عج) فراهم كنند؛ يعنی زمينه حكومت را برای او فراهم سازند و اين حديث حسن و صحيح است و راويان موثقی آن را نقل كرده‌اند، و حافظ ابوعبدالله‌بن ماجةقزوينی نيز در كتاب سنن خود آن را آورده است.
شباهت حوادث مصر، تونس، اردن و يمن به انقلاب اسلامی ايران
امروزه در مصر و تونس و يمن و اردن شاهد انقلاب‌هايی شبيه انقلاب اسلامی ايران و الگو گرفتن از آن هستيم، ملت مصر يك بار در دوران انور سادات بپاخاستند و با سرنگونی او و ريختن به خيابان‌ها، خواستار استقلال و آزادی و حقوق خود شدند، اما چون با تمام قدرت و با سلاح و تظاهرات ميليونی به ميدان نيامده بودند حاضر نشدند حق آنان را بدهند، اين بار كه با تظاهرات ميليونی و با تمام توان و با دادن جان خود، آمده‌اند، صدای آنان به گوش جهانيان و طاغوت مصر رسيده و حاضر است حق آنان را بدهد، اما مردم فريب تغييرات سطحی و اصلاحات فريبنده و دروغين آنان را نمی‌خورند، تا با قيام خود، به آنچه می‌خواهند تمام و كمال دست‌ يابند، ملت تونس و يمن و اردن نيز وضعيتی مشابه مصر دارند، انتظار می‌رود حال كه دست به تظاهرات ميليونی زده‌اند، و دولت‌هايشان حاضر به كناره‌گيری از قدرت و تغيير دولت و كابينه شده‌اند، به قيام و تظاهرات خود تا رسيدن به نتيجه مطلوب ادامه ‌دهند.
كشته‌های انقلاب مصر و كشورهای اسلامی شهيدند
در آينده‌ای نه چندان دور، نوبت الجزاير، ليبی، عربستان و كشورهای حاشيه خليج است، تا راهی كه انقلاب اسلامی ايران و ملت‌های منطقه در پيش گرفته‌اند را بپيمايند، و دست ابرقدرت‌های استثمارگر و ظالم را از سرنوشت و منابع اقتصادی خود كوتاه كنند.
اگر جوانان سلحشور و آزاد مردان، مسلمان قيام كنند و هدفشان برقراری عدل و كوتاه كردن دست چپاولگران و آزادی كشورشان از سلطه كفر جهانی باشد، همان گونه كه امام‌باقر‌(ع) در بيان خود فرمود: مردم مشرق زمين، زمينه‌ساز حكومت جهانی حضرت مهدی‌(عج) و موعود ملل جهان بوده، (قتلاهم شهداء) كشته‌هايشان شهيد هستند.
همان گونه كه امام‌خمينی‌(ره) خطاب به ملت مسلمان مصر گفته بودند: «به خيابان‌ها بريزند و به حكومت نظامی اعتنا نكنيد كشته‌های آنان نيز مانند كشته‌های انقلاب اسلامی ايران شهيد هستند» رهنمود ايشان كه نايب عام حضرت مهدی(عج) و مرجع تقليد و رهبر مسلمانان جهان بودند، مجوزی برای انقلاب و فداكاری در راه نجات سرزمين‌های اسلامی و زمينه‌ساز برقراری حكومت عدل جهانی حضرت مهدی‌(عج) است.
عنايات حضرت مهدی‌(عج) به انقلاب اسلامی
از آنجا كه انقلاب شكوهمند اسلامی، مورد تأييد رسول خدا و اهل‌بيت‌(ع) گرامی آن حضرت است، آثار عنايت خداوند و پيامبر(ص) را در كشف و خنثی شدن كودتای نوژه، و توطئه‌های گوناگون و حادثه معجزه آسای طبس می‌توان ديد و باور داشت: همان‌گونه كه از ناحيه مقدسه از حضرت مهدی‌(عج) رسيده است كه فرمودند: «...إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاءُ...» احتجاج طبرسی ج2، ص495.
«... ما نسبت به شما بی‌توجه نيستيم و شما را فراموش نمی‌كنيم و اگر چنين نبود، بلاها بر شما نازل می‌شد، و دشمنان، شما را ريشه كن می‌نمودند...»
بنابراين هر نوع توطئه‌ براندازی و مشكلی كه سر راه اين انقلاب ايجاد شده، از ناحيه حضرت صاحب‌الزمان‌(عج) بر طرف شده و ذرات جماد و نبات و شن ريزه‌های طبس و طوفان آن صحرا كه هواپيماها و هلی‌كوپتر‌های آمريكايی را در هم كوبيد، چيزی جز عنايت الهی و توجهات امام‌عصر‌(عج) نبوده است.
captcha