بنای تاریخی مسجد و سقاوه نور در تربت جام مرمت شد
کد خبر: 2282898
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۰

بنای تاریخی مسجد و سقاوه نور در تربت جام مرمت شد

گروه فرهنگ و هنر: رئيس اداره ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری شهرستان تربت جام از مرمت بنای تاريخی مسجد و سقاوه نور اين شهر خبر داد.

عبدالرحيم تاج‌محمدی، رئيس اداره ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری شهرستان تربت‌ جام در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، از مرمت بنای تاريخی مسجد و سقاوه نور اين شهر خبر داد و گفت: مسجد نور اولين مسجدی است كه توسط شيخ احمد جام در دامنه كوه بزد ساخته شده و در اين مكان به رياضت و عبادت پرداخته است.
وی با بيان اينكه مصالح به كار رفته در مسجد نور كه در نزد مردم منطقه از اهميت ويژه‌ای برخوردار است، از سنگ، آجر گل، ماسه، گچ و چوب بوده و فاقد هرگونه تزئينات معماری تشكيل شده است، بيان كرد: مسجد در سال 84 به شماره ملی 14373 به ثبت ملی رسيده است.
تاج‌محمدی اظهار كرد: مرمت انجام شده درخصوص مسجد نور شامل زدودن اضافات نمای ديوارهای خارجی، مرمت و بهسازی موضعی بدنه ديوارها، بندكشی و انجام كاهگل‌كشی نماها و بام‌سازی بوده است.
وی درخصوص مرمت سقاوه نور نيز خاطرنشان كرد: اين بنا نيز با شماره 11997 در سال 84 به ثبت ملی رسيده و عمليات مرمتی آن نيز شامل جمع‌آوری اضافات بدنه، موزون سازی ديوارها و نماها، بندچينی و رگه‌چينی ديوارها می‌شود.
تاج‌محمدی عنوان كرد: اين چشمه در فاصله 200 متری جنوب مسجد نور از دامنه كوه نور می‌جوشد و داخل يك حوض مربع شكل می‌ريزد و بر اطراف اين حوض يك بنای آجری 4 ايوانی احداث شده كه طاق نماهايی در اطراف دارد و به احتمال بسيار سقاوه مسجد نور بوده است.
يادآوری می‌شود که سقاوه در اصطلاح به بنايی گفته می‌شود كه معمولاً در مسير چشمه ساخته و آب چشمه وارد آن می‌شود.
captcha