حفظ قرآن حافظه‌های ضعيف‌تر را شكوفا می‌کند
کد خبر: 2404671
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴

حفظ قرآن حافظه‌های ضعيف‌تر را شكوفا می‌کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: حفظ قرآن نه تنها استعداد ويژه‌ای نمی‌خواهد بلكه قرآن خود استعدادپروری می‌كند به اين معنی كه حفظ قرآن حافظه‌های ضعيف‌تر را شكوفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه خراسان رضوی، علی امينی، خردسال‌ترين نابغه قرآنی جهان، به كسانی كه تازه می‌خواهند حفظ قرآن را شروع كنند، توصيه كرد: برای حفظ قرآن متربی بايد مطيع مربی باشد و حفظ خود را با مربی هماهنگ باشد.
حافظ قرآن كريم در ادامه عنوان كرد: مرور محفوظات از ديگر كارهايی است كه بايد يك حافظ هميشه داشته باشد و هفته‌ای يك بار تمام محفوظات خود را مرور كند.
امينی با بیان اینکه رابطِ بين حفظ و تفسير قرآن كريم، ترجمه است كه اين دو را به هم پيوند می‌دهد، تصریح کرد: بايد ترجمه آيات را بدانيد تا بتوانيد آن را تفسير كنيد. من هنگام حفظ آيه‌های قرآن، ترجمه آيه‌ها را در كنارش می‌خوانم زیرا فهم ترجمه آيه به من كمک می‌كند تا راحت‌تر آن آيه را حفظ كنم.
این مفسر قرآن كريم ادامه داد: عين اين است كه شما بخواهی متنی را به زبان خارجی و بی آنكه بدانی موضوعش چيست، حفظ كنی. خيلی سخت‌تر است تا وقتی بدانی چه می‌گويد. دانستن ترجمه آيات قرآن هم همين است؛ انسان می‌فهمد قرآن در آن آيه چه مطلبی را می‌خواهد به او بگويد، علاوه بر اين دانستن ترجمه، راه عملی كردن قرآن در زندگی است.
امینی با بیان اینکه یکی از آثار حفظ قرآن تقویت حافظه است، خاطرنشان کرد: اين موضوع برای همه كسانی كه حافظ قرآنند اتفاق می‌افتد؛ مثلاً من در شش سالگی دو كلمه را به سختی حفظ می‌كردم؛ اما حالا در نيم ساعت يک صفحه را به راحتی حفظ می‌كنم، برای كارهای ديگر هم همين‌طور است. مثلاً امسال برای خواندن امتحانات پايان ترم سال پنجم، تنها پنج روز وقت گذاشتم. حفظ قرآن نه تنها استعداد ويژه‌ای نمی‌خواهد بلكه قرآن خود استعداد پروری می‌كند به اين معنی كه حفظ قرآن حافظه‌های ضعيف‌تر را شكوفا می‌کند.
این حافظ قرآن کریم، در پايان توصيه‌هايی به هم سن و سالان خود كرد و گفت: نيكی به پدر و مادر را فراموش نکنید، همانطور كه قرآن فرموده: و بالوالدين احساناً، يعنی به پدر و مادرتان نيكی كنيد و ديگر اينكه توصيه می‌كنم از دوران کودکی انس با قرآن داشته باشید. بايد فهم قرآن را از دوران كودكی آغاز كرد؛ گرچه هستند علمايی كه حفظ قرآن را در بزرگسالی آغاز كردند؛ اما از كودكی كه شروع كنی نتايج مطلوب‌تری هم به دست می‌آيد و بهتر در ذهن می‌ماند و انسان فرصت بيشتری برای خدمت به قرآن دارد.
captcha