حرمت و حليت موسيقی را محتوای آن معين می‌كند
کد خبر: 2499459
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۹
بيست و هشتمين جشنواره بين‌المللی موسيقی فجر

حرمت و حليت موسيقی را محتوای آن معين می‌كند

گروه هنر: سيدمحمد حسينی در آئين اختتاميه بيست و هشتمين جشنواره بين‌المللی موسيقی فجر ضمن بيان عظمت جايگاه موسيقی به عنوان يكی از عجيب‌ترين مخلوقات بشری گفت: اين هنر بايد در راستای تبيين ارزش‌های والای انسانی مصروف شود و لذا با كلام عجين است همچنان كه حرمت و حليت خود را از محتوا وام می‌گيرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، مراسم اختتاميه بيست و هشتمين جشنواره بين‌المللی موسيقی فجر شامگاه روز گذشته سه‌شنبه اول اسفند با حضور سيدمحمد حسينی؛ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، حميد شاه‌آبادی؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان و پيشكسوتان عرصه موسيقی در تالار وحدت برگزار شد.
سيدمحمد حسينی در اين مراسم در قالب قرائت ياد‌داشتی كه با قطعات شعری همراه بود موسيقی را بيان زيبا از همه آنچه در مخلوقات و عالم هستی موجود است بيان كرد و گفت: آنچه كه به موسيقی اعتباری دوچندان می‌بخشد محتوای به كار رفته در آن است و لذا از ديرباز شعر و كلام موزون با موسيقی و اجرای آن عجين شده است.
وی در ادامه يادداشت خود تصريح كرد: محتوای شعری كه به موسيقی اعتبار می‌بخشد حرمت و حليت آن را مشخص می‌كند و لذا بايد دقت داشت كه آنچه كه به عنوان شعر و آواز و ترانه به همراه اجرای موسيقی خوانده می‌شود، بيانگر ارزش‌های والای انسانی باشد و جايگاه محوری وجودی او را تشريح كند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در جای ديگری از يادداشت خود با اشاره به غنای موسيقی ايرانی اشاره كرد: موسيقی ايرانی همواره در بيان سلحشوری‌ها و جانفشانی‌های جوانان غيور ايرانی در حفظ و حراست از كيان اسلامی طلايه‌دار بوده است و آنجا كه در تهييج و ايجاد انگيزه ميان حافظان و سربازان اسلام در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و ارزش‌های والای آن كوشا بوده است، توانسته به احسن وجه رسالت خود را در خدمت‌رسانی به اسلام و جامعه اسلامی ادا كند.
اين گزارش حاكی است پيش از سخنان سيد‌محمد حسينی،حميد شاه‌آبادی با صدور حكمی حسن رياحی؛ دبير بيست و هشتيمن جشنواره بين‌المللی موسيقی فجر را به عنوان دبير بيست و نهمين دوره از اين جشنواره منصوب كرد كه پس از قرائت متن آن به شرح زير، اين حكم از سوی حميد شاه‌آبادی تسليم حسن رياحی شد:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
بيست و هشتمين جشنواره بين‌المللی موسيقی فجر، فرصتی در خور برای درخشش گروه‌های شاخص، جوان و آينده‌ساز موسيقی كشور فراهم آورد و اين دستاورد حاصل همدلی و همراهی جامعه حرفه‌ای موسيقی كشور، استقبال و حمايت مخاطبان و دوستداران موسيقی و نيز ثبات و تداوم حضور جنابعالی و تيم اجرايی همراه در ستاد جشنواره است.
نظر به تجارب و كارنامه درخشان هنری و مديريتی شما كه با شناخت درست از دانشجويان و هنرجويان موسيقی كشور اعتلا يافته، جنابعالی را به عنوان «دبير بيست و نهمين جشنواره بين‌المللی موسيقی فجر» منصوب می‌نمايم.
اميد و اطمينان دارم كه با برخورداری از تجارب حاصل از برگزاری جشنواره در ساليان اخير و اعتماد و همكاری بارز گروه‌های موسيقی كشور با جنابعالی، جشنواره بيست و نهم با كيفيت مطلوب و شايسته برگزار خواهد شد.
حميد شاه آبادی؛ معاون هنری وزير ارشاد
حسن رياحی؛ دبير بيست و هشتمين جشنواره بين‌المللی موسيقی فجر نيز پيش از دريافت حكم خود ضمن خوشامدگويی و تشكر از اهالی موسيقی به قرائت ياد‌داشتی پرداخت كه مشروح آن به شرح زير است:
زمستان‌های جوانی من سرد و ساكت سپری شد اما زمستان‌های جوانی شما گرمند و پرهياهو. زمستان‌های جوانی من يكنواخت بودند و كم‌تحرك اما زمستان‌های جوانی شما متنوعند و پر طپش. در زمستان‌های جوانی من نه از جشنواره خبری بود و نه از همايش و جايزه‌های رنگارنگ اما در زمستان‌های جوانی شما فرصتی به نام جشنواره موسيقی فجر فراهم آمده تا من و شما بتوانيم در كنار يكديگر به ارزيابی نشسته و نخبگان برترين هنر بشری را شناسايی نموده و به شيفتگان و دلدادگان اين مجموعه معرفی نماييم. از طرف ديگر نيز به محاسبه و ارزيابی پيشرفت‌هايمان بنشينيم، كاستی‌ها را شناسايی كنيم، تلاش‌ها را ارج نهيم، فرصت‌ها را به يكديگر هديه كنيم، استعدادهای درخشان را تشويق نماييم و در نهايت و بدون وابستگی به سليقه و پسندی خاص، سرآمدهای عرصه موسيقی كشور را در زمينه‌های گوناگون گزينش نموده و از ايشان صميمانه قدردانی كنيم.
وی در ادامه يادداشت خود تصريح كرد: هيچ جشنواره‌ای در منظر برگزاركنندگانش، هدف نيست بلكه وسيله‌ای است برای توزين و محك و اميد اينكه منتخبان اين دوره نيز مانند ادوار گذشته با ترازوی عدالت هيئت داوری كه از بين امين‌ترين موسيقيدانان برجسته ايران گزينش شده‌اند، مواجه باشند و بتوانند از شايستگی‌های خود بهره مناسب را ببرند.
اين گزارش حاكی است در اين مراسم و پيش از اعطای جوايز برگزيدگان بخش‌های مختلف رقابتی جشنواره، با اهدای لوح تقدير و تنديس جشنواره از تلاش‌ و مجاهدت سه تن از پيشكسوتان موسيقی به نام‌های اميراشرف آريانپور، اسكندر ابراهيمی زنجانی(منصور نريمان) و احمدعلی راغب تجليل به عمل آمد.
در پايان اين مراسم نيز حميد شاه‌آبادی؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد در سخنان كوتاهی از تلاش‌های علی ترابی؛ رئيس انجمن موسيقی و دبير اجرايی اين جشنواره و همچنين اعضای ستاد اجرايی جشنواره تشكر و قدردانی كرد.
اجرای قطعات تار توسط تارا پيراينده؛ هنرمند 10 ساله همدانی، اجرای قطعات كنترباس توسط رنو گارسيا فوكس؛ هنرمند اسپانيايی ساكن فرانسه، اجرای موسيقی سنتی ايرانی توسط گروه «صنم» به سرپرستی اميرعباس ستايشگر و اجرای همنوازی پيانو و تنبك به سرپرستی سامان احتشامی، پخش نماهنگ جالبی به كارگردانی رامين يوسفی از درگذشتگان سال 1391 جامعه موسيقی همچون همايون خرم، حسن كسايی، جلال ذوالفنون، غلامحسين سمندريان، سرور احمدی، حسين سمندری از جمله برنامه‌های ديگر اجرا شده در اين مراسم بود.
captcha